Hej,
är relativt ny här på forumet och har letat runt bland inläggen men känner mig lite förvirrad.
Den 1/7 2007 börjar ju nya branschregler att gälla för väggbeklädnad i våtrum. Men det finns övergångsregler tom 1/7 2008. Min fråga är ......

Vårt badrum vetter mot yttervägg med två fönster. Mest troligt har vi tjärimpregnerad papp (minns inte vad det kallas) som tätskikt utåt istället för plast som annars är populärt. Törs vi då satsa på att i alla fall klä väggarna med plyfa och ovanpå det gips med anledning av att tjärpappen andas utåt så vi inte får gipset helt instängt mellan tätskikt som inte ventileras ...... eller ska vi satsa på masterboard. Kostnaden är inte helt väsentlig då badrummet är litet. Vi sparar kanske 3000 på att klä med gips istället. Men det vi funderade på är hur pass svårjobbat masterboard är jämfört med gips.

Det är ju väldigt enkelt med gips, att karva ur lite extra om man måttat lite fel vid rörgenomföringar etc, men masterboard är ju hårdare. Hur fungerar det med skruv i masterboard? Måste det förborras och försänkas.....det blir ju mycket extrapyssel.

Våra reglar är inte heller 45*45 utan lite tunnare, 35 tror jag. Kan vi regla tätare cc då eller måste vi satsa på att byta samtliga reglar till 45*45?

Taket funderade vi länge på. Vi ska fälla in 100 fiberoptiska punkter och det kändes ju itne jättebra med gips, så där tänkte jag på huntonitplattor. Är det någon som har erfarenhet av att jobba med huntonit och att borra i den och fälla in spottar mm.

Fönstren byter vi till superenergiglas tvåglas (självventlierande hus och inte helt täta väggar gör att vi räknar bort 3glas som alternativ) och golvet är gjuten betong som ska kläs med vattenburen golvvärme och klinker. Väggarna ska helkaklas.

Tacksam för all feedback jag kan få.

Nej, vanlig kartonggips kan du inte sätta mellan det gamla och det nya tätskiktet. Det är sannolikt asfalt, inte tjära, och de tätskikten är mig veterligen riktigt täta. Riv bort det gamla och börja om istället.

Masterboard är lite tuffare att bearbeta, men man behöver inte förborra och försänka. Det är bara att skruva upp med särskilda skruv. Dock har Gyproc kommit med en ny kartongfri gipsskiva nu, den rekommenderar jag istället för vanlig gips.

Jag tycker att 35 mm reglar är för tunt. Ni kan antingen gå upp till tjockare, eller skruvlimma en 12 mm plyfaskiva mot dem innan den yttersta skivan. Men är det väldigt högt i tak är detta också gränsfall.

Edit: Förlåt, nu förstår jag vad du menar. Det är ångbromsen du pratar om, inte det gamla tätskiktet. Ja, med ett av de nya täta tätskikten bedömer jag att det vore okej med vanlig kartonggips (även om den kartongfria ändå är att föredra). Men om du ändå kommer åt ångbromsen kan du lika gärna riva ner den, den gör ingen nytta bakom tätskiktet.

Tack för svar.
Jag har kollat upp gipsskivan och hittat en återförsäljare. Billigare och enklare än masterboard :-)
Vi har råspontat virke i väggarna så badrumsfirman tyckte inte vi behövde göra annat än att skruva gipset direkt på väggen då det redan idag är helkaklat som har suttit sedan 1968. Är det OK eller är det säkrast med ett lager plyfa också?

En till fråga .... mer gällande golvklinker och fall. Vårt badrum är 160*300 mm, badkaret kommer att ligga längsmed långväggen med en centralt placerad golvbrunn mitt i rummet, halvt dold av badkaret.

Jag har hittat ett jättefint klinker som är ganska stort, 22,5*45 cm och jag vill isf ha det längsmed rummet. Funkar det med fallet eller blir det åt skogen för stora plattor? Det är så råsnyggt så jag vill så gärna ha det.

Det fungerar bra att skruva upp gipsen mot råsponten.

Plattor av den storleken är mycket svårt att få bra med fall. Nära brunnen går det inte alls, så där får man knäcka dem eller lägga en mindre platta. Alternativet är att man installerar en Unidrain-brunn, längs vägg eller i ett hörn. Då kan man åstadkomma ett helt plant fall, som man kan lägga hur stora plattor som helst på. Fast den typen av brunnar fungerar ju inte mitt i rummet, så i ert fall går det inte.

Men du, vad snabb du var på att svara.

Då måste jag fråga....unidrainbrunn, jag vet hur det ser ut men inte hur det fungerar. Kanske det kan fungera för oss ändå?
Vi ska ha badkaret längs med ytterväggen och det ska byggas in och så ska vi göra "lådor" längs med kortsidorna och långsidan inåt väggen så att vi får avställningsytor. Vid kortändan inåt rummet ska vi sätta en halvvägg glasbetongblock för att avskärma mot WC:n som kommer stå där med rygg mot yttervägg och handfatet framför sig på vänster hand.

Grejen är att vi vill vända badkaret så att utloppet är mitt i rummet..... kan man ändå sätta en sådan unidrainbrunn?

Kan du vara så snäll och förklara exakt varför man måste ha golvbrunn synligt i badrummet osv.....

/ Linda

Kom på en lösning?!
HAr en liten ritning här..... (om nu länken fungerar)
Om vi lägger en synlig längsgående unidrain vid badkarskanten, så kan vi spackla ett fall från yttervägg ned mot brunnen, och ett fall från innervägg mot brunnen......kan det fungera???
[bild]
Testar att skicka för att se om bilden hänger med....

Well, det kan bli lite knepigt. Fallet ska ju vara mot brunnen i hela rummet, och om man gör på det vis som du har tänkt (om jag förstår rätt) så får man ju inte golvet vid toalettstolen rätt utan att behöva skapa ett böjt fall. Tänk dig att hela golvet är en plan yta, som ska lutas på något sätt. Där denna lutning möter vägg eller hörn (beroende på hur den lutas) ska brunnen sitta.

Nu kan det ju kanske gå att få acceptabelt med noggrann spackling även med en vanlig brunn, utom närmast den. Och det kommer ju inte synas under badkaret. Men jag skulle avråda, och jag hade inte heller tagit på mig ett sådant jobb.

Sedan har jag väl inte sagt att man måste ha golvbrunnen synlig mitt i badrummet? Det var du som skrev att brunnen skulle vara centreralt placerad mitt i rummet.

Hej,
oj, förlåt....det var inte meningen att det skulle låta som om du hade sagt det :-)
Det är jag som har läst och hört av bekanta, att det är rekommenderat att ha golvbrunnen i alla fall till hälften synligt under badkaret, om man nu väljer att kakla in badkaret. Men jag förstår inte varför. Räcker det inte med renslucka? Eller är det så att man inte kommer åt riktigt ändå?

Så förlåt! Inte min mening att låta så.

Men ..... kan man ha brunnen synlig innerst vid vänstra väggen och ändå ha badkarsutloppet inåt rummet....eller måste man sno om badkaret då för att få ett kort avloppsrör (mindre risk för stopp). Om vi skulle ha en sådan lång brunn, och lägga den vid kortsidesvägg, då borde ju fallet funka? Men funkar det med badkaret........

Du behöver inte be om ursäkt, det var ett enkelt missförstånd. :)

Man behöver inte ha brunnen synlig, renslucka fungerar bra. Eller så accepterar man att man måste flytta badkaret när brunnen behöver rensas. Att ha ett långt rör från badkarsutloppet till brunnen går bra, det bli inga stopp för det.

Men problemet med väggen vid badkarets kortända kvarstår ju. Med ett plant fall kommer golvet vid toaletten luta mot den väggen ju (om man inte lägger brunnen längs badkaret, då kommer golvet luta in mot toalettstolen med plant fall). Fallet bör gå runt den väggen och sedan mot avloppet. Har man en brunn av ränn-typ så behöver denna dessutom vara lika lång som den vägg den ligger vid för att man ska kunna ha ett plant fall. Annars kan vatten bli stående på ömse sidor brunnen utan att rinna ner i den.

Nu har jag klått mina små grå....okej.
Var på en villamässa i helgen och kollade in sådana där långa brunnar också. Men vi är lur på att göra enligt ditt förslag och lägga en lång brunn längs med badkaret, typ mitt i golvet så det blir ett litet mellanrum mellan brunn och badkarssidan.
Så tänkte vi att under badkaret låter vi avloppet gå ut i en egen brunn som läggs i plan med fallet, brunnen löper undertill ut i unidrainbrunnen och har alltså gemensamt utlopp.

Hela golvet vid toastolen är plant. Resten ag golvet kommer luta i en V-form in mot unidrainbrunnen. För att göra det enkelt lägger vi våra något avlånga klinker med kortsidorna mot fönster och dörrvägg (breddar samtidigt rummet och minskar känslan av avlångt rum) Då kommer vi utgå från den lodade brytpunkten där fallet börjar från den plana delen, så hamnar klinkerfogen i den linjen. Glasväggen ställs på den plana delen.

Har vi tänkt rätt då? Och då borde vi kunna ha våra 45*22,5 klinker utan problem.......och en snygg avlång brunn dessutom (med matchande renslucka ;-) )

Men är det samma här....att då måste unidrainbrunnen vara lika lång som badkaret? Och i så fall....då får vi helt enkelt svetsa ihop två stycken för att få rätt längd?

Alltså, det här med fallberäkning är helt klart en av de svåraste sakerna att tänka ut när det gäller badrum tycker jag. Har man väl lärt sig hur man tänker, så OK, men jag känner mig om än inte helt ute i det blå, så i alla fall helt klart inte på fast mark :-D

Enligt det du beskriver så blir det ju fortfarande inte ett plant fall, utan V-form som dessutom skulle gå över till plant vid toalettstolen? Jag skulle inte lägga så stora plattor på något annat än en helt plan yta.

Uhuuuuu......*snyft* Jag får inte ihop det.

Jag fattar inte. Vill du vara jättesnäll och förklara vilka delar av mitt badrum som måste ha fall, enligt min ritning, och vilket fall.... 2cm/m eller mindre. (Zonindelning typ)

Om jag nu måste byta ide om klinker på golvet.....då kvarstår ju ändå frågan om böjda fall etc, och hur jag får det lättast att få snyggt osv.

Nu tänker jag bara på att i första hand planera ett bra fall och en golvbrunn snyggt och enkelt,,,,,,,,, (Fast jag vill ju ändå hemskt gärna ha det där golvet, klinker med träutseende, och det finns ju inte i mindre storlekar, bara i större.... :-( )

Om jag skiter i v-falls idén och återgår till att ha en 160cm bred unidrain längs med hela vä väggen.
Borde jag inte kunna ha en plan yta runt toan? och börja med fallet efter glasbetongväggen? Och börja med fall under handfatet ..... om jag måste ha fall där. Eller kan man göra en helt plan platta vid toa och handfat?

Eller kan jag "fuska" genom att göra en dekorrand med mitt mosaik som jag ska använda för att kakla in badkaret med? Och låta dekorranden gå precis i fallbrytningen?

Herregud.....det känns som om jag skulle behöva gå en kurs i fallplanering för detta är klurigt värre.

Jag har försökt söka i forumet och googla mm för att få en förståelse för hur man ska tänka vid fallplanering, men inte har jag blivit särskilt klokare för det. Du verkar ha en väldigt bra koll, så jag hoppas att du kan fortsätta att coacha jobbiga mig :-) så att jag kan få ordning på dethär.

LindaW skrev:
Borde jag inte kunna ha en plan yta runt toan? och börja med fallet efter glasbetongväggen? Och börja med fall under handfatet ..... om jag måste ha fall där. Eller kan man göra en helt plan platta vid toa och handfat?
Men hur tänker du att plattorna ska kunna hantera övergången från inget fall till fall om man gör så? Som jag säger, enda sättet att få det riktigt bra med så stora plattor är att ha ett helt plant fall, alltså samma lutning i hela rummet. Tänk dig att golvet är helt plant, och sedan lutar du det. Där detta plana golv sedan möter vägg behöver det finnas en brunn, som dessutom i så fall ska gå längs hela väggen. Man kan också luta golvet mot ett hörn och där ha en trekantig brunn.

Läs branschreglerna för att få veta hur mycket fall det ska vara och var man eventuellt kan gå ifrån fall. Men generellt ska det vara fall i hela utrymmet.

Har kollat branschreglerna igen och problemet kvarstår.
Eftersom vårt badrum är så litet, så ska vi inte ha något fall alls just runt WC:n och fram till glasväggen som flankerar badkarets kortsida. Det står ju att det ska vara plant runt toastolen....
Alltså måste vi ha placerat grejerna helt galet för hur jag än vänder och vrider så får jag en övergång från WC:n till biten framför där vi måste ha ett visst fall.
Jag bortser alltså helt från beläggningen nu och tänker först och främst på fallet, inte på klinkerstorlek.

Hur jag än vänder och vrider fallet så får jag ju problemet i framkant på glasväggen eftersom hela plattan runt WC:n ska vara plan (bara ca 35 cm till vägg och 35 cm till glasvägg). Framför WC:n måste jag ha ett visst fall enligt reglerna för där finns viss risk för vattenspill. Vid badkaret måste jag ha fall på 2cm/m eftersom det är stor risk för vattenspill. Jag kan ju inte låta hela golvet falla eftersom WC:n måste stå rak. Alltså får jag hur jag än går en fallövergång med en kant vid väggen på minst 0,5cm vilket inte ens små kakel kan hantera. Därav min fundering på dekorrand med mosaik som jag lägger in i golvet.

Jag har gjort en fallöversikt för att förklara hur jag menar........ Hur skulle du planerat för bästa fall, och på enklast sätt få dit golvbrunnar på snyggast sätt? Jag behöver en ny input.
Funderade också på hörnbrunn, men fick ändå en konstig kant från WC:n.

phpscrqxg_thumb.jpg

Jag skulle satt en vanlig brunn under badkaret, sedan gjort ett fall mot denna. Fallet hade alltså svängt runt själva duschväggen. Lite fall även vid toalettstolen, det behöver inte vara helt plant. Man kan justera med kilar när man monterar stolen. Sedan hade jag valt mindre plattor på golvet, så att de hade kunnat läggas i sagda fall. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.