På en faktura från en snickare står bara ”Materialkostnader, antal 1 st.”.

Beloppet är enligt mig bara tagen ur luften. Jag får det till ca 1/5 av vad snickaren fakturerat.

Har snickaren skyldighet att specificera fakturan om man bestrider den fakturan i denna del?
 
R
Hej,

Det som styr om han behöver redovisa är vad ni har avtalat innan?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Inget är avtalat i den delen.
 
R
Så ni har bara ett muntligt löpande om jag förstår dig rätt?
 
Det stämmer
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
R
Vid löpande räkning behöver han styrka sina kostnader, det är inte per automatik en faktura men i normalfallet så visar man sina kostnader genom att bifoga fakturan plus sitt entreprenörsarvode om ca 10-20% påslag.
Men han kan även ha med sig material hemifrån haft i bilen mm.
Är det stora pengar?
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Asså vi måste ju en gång för alla komma fram till att det är självklart att man måste specificerar vad man tar betalt för… Annat är inte okej!!!
Sägs annat så antar jag att man är hantverkare och vill inte att konsumenten skall bli mer medveten…
 
  • Gilla
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
I fakturan är det 9 500 inkl. moms. Av bara beloppet i sig förstår man att han bara höftat.

Enligt mina beräkningar hade materialet, som jag kan se har använts, hamnat på ca 4 000 kr inkl. moms i bygghandeln, men då räknar jag med dyra material.
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
R
Då har du möjligheten att bestrida fakturan med motiveringen att materialet inte är skäligt..
Begär specifikation o se vad han säger, detta bör du göra skriftligt via Mail eller brev…
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Betala det du tycker är rimligt plus lite till, kanske halva det fakturerade beloppet. Meddela snickaren skriftligt att du bestrider resterande del av fakturan och låt honom förstå att om han vill ha mer betalt så får han komma med underlag som styrker det.

Behöver du mer hjälp rekommenderar jag att du tar kontakt med din kommunala konsumentrådgivare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Man behöver inte göra det mest drastiska med en gång utan det räcker gott med att bestrida materialdelen i fakturan..
Det behöver man ingen hjälp med…
Däremot när fakturan börjar närma sig förfallodatum bör man betala in det man inte bestrider på fakturan tex. Arbetskostnaden…
Jag har för mig att han bara behöver redovisa att priserna är skäliga inte vad han har betalat själv, men de flesta hantverkare lägger på ett entreprenörs arvode och redovisar fakturan.
Kan vara bra o behålla en god relation om man behöver/vill ha hjälp i framtiden men det får TS avgöra..
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Du köper materialet billigare än en hantverkare då hantverkaren lägger vinst på materialet han köper. Detta är den mest otransparanta området ever
 
Summa kardemumma - man kan inte lita på hantverkare.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
R
A Advert skrev:
Summa kardemumma - man kan inte lita på hantverkare
Jag skulle inte lita på någon i samhället när det gäller pengar att bara tycka detta om hantverkare visar en ganska trång och smal syn på samhället..
 
  • Gilla
Millhaus och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
A Advert skrev:
Jag får det till ca 1/5 av vad snickaren fakturerat.
A Advert skrev:
I fakturan är det 9 500 inkl. moms. Enligt mina beräkningar hade materialet, som jag kan se har använts, hamnat på ca 4 000 kr inkl. moms i bygghandeln, men då räknar jag med dyra material.
Låter inte som 1/5?! Då skulle du ju hittat materialet för runt 2000 kr?
Även om du räknat dyra material så har du kanske också missat något, men det låter onekligen högt.

Enligt konsumenttjänstlagen har hantverkaren en skyldighet att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning (40 § konsumenttjänstlagen). Då duger det inte att komma med "material 1 enhet x kr", utan snickaren får specificera hur många OSB-skivor som gått åt, hur många meter 45x45-regel som gått åt etc. Däremot kan du inte begära att få se inköpspriset snickaren haft (eller du får såklart begära, men det finns ingen skyldighet att ge dig det).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.