Hej, håller på och lägger golv och skulle då behöva lägga en tröskel. Men ser då att jag skulle behöva kapa av en bit av parketten.

Går det bra att skära parketten (eller riskerar man förstöra/spräcka den?) av den med ett multiverktyg då jag tror det blir svårt med annat verktyg mellan dörrposten?

Men ser även att det sitter en spik i parketten. Ska den vara fastsatt eller skall parketten flyta (dvs det gör inget att jag kapar parketten så spiken ej håller den mer)?

Tänker om det finns risk att den slår sig och börjar bukta eller liknande om den ej är fastsatt.

Jag behöver i så fall kapa vid ljusare delen av parketten (ca 1cm)

Närbild av parkettgolv med synlig spik och ljusare trädel mot dörrposten, där trimning planeras för att lägga en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Klickgolv lägger man normalt flytande men för några årtionden sen så kunde parkett spikas ner i underlaget (snett genom sponten så att det inte syntes).

BirgitS BirgitS skrev:
Klickgolv lägger man normalt flytande men för några årtionden sen så kunde parkett spikas ner i underlaget (snett genom sponten så att det inte syntes).
Okej, men tror du man törs kapa parketten likt jag sa och ta bort spiken, eller riskerar jag något med det?

Min andra lösning är ju att fräsa ur tröskeln så den får ligga uppepå parketten den cm

BirgitS
Det är ju svårt att veta varför spiken sattes dit en gång i tiden. Men det värsta som kan hända är väl att om det inte funkar att ta bort spiken så får du göra om tröskeln eller sätta dit en kvartstav som håller ner parketten.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.