B badtastex skrev:
Var går kursen?
Finspång!

FreQa FreQa skrev:
Jo det finns möjlighet under 5 kvällar!
Ja självklart men övningarna kanske är förberedda och klara. Inget ni får välja själv kanske ?

"Vi träffas måndagar under fem veckor och startar med grundegenskaper för de olika svetsarna pinn-, tig,- maglödning och gassvets"

Maglödning har jag aldrig hört talas om.

Cykelkärra?
Jag vill också gå på svetskurs!

C cpalm skrev:
Glöm inte gas! ;)

En klassisk grej (när man lär sig svetsa i plåt iaf) är t.ex. att svetsa ihop en kub som sedan skall provtryckas. Inte så upphetsande, men poängen är ju att du skall lära dig att svetsa och då är vissa övningar betydligt mer lärorika än att bygga nyttiga vardagsgrejor. Så är det en vettig kurs får du specifika övningar som skall göras och gås igenom, rätt meningslöst att låta kursdeltagarna svetsa loss hej vilt.
Nä, du har helt rätt i det .. Gassvetsen är helt klart nummer ett på mångsidighetsskalan, tyvärr är det ju lite meckigt "för hemmabruk" ... Jag är lite halvorolig för brand när jag vässar knivarna på gräsklipparen med vinkelslipen, i mitt vanliga garage, bara tanken på att skära 25 mm plåt med skärbrännare får en ju att greppa efter brandsläckaren ....

På gymnasiet fick vi svetsa ihop en kub och svetsa på en bit rör över ett hål som sedan fylldes med vatten. Efter det var det en fördjupning i hur man nästar ihop och riktar en kvadratisk ram. Sedan var det såga av de fyrkantiga hörnen och göra samma sak med 45° gerade hörn. Men det svåra är att få fina fogar kring rör. Och att få känsla för hur mycket material man ska lägga till för att få en estetisk svets. En ful svets är en dålig svets nämligen. I alla fall om man ska vara min gamla lärare trogen. ;)
Det klassiska föremålet man svetsade ihop var ett par pallbockar. Klippa plåtarna, grada av dem, borra hål, bocka till dem och slutligen svetsa ihop dem. Alla relevanta moment ingår.
Fast är det en kort kurs tror jag att det är mycket plåtklipp och skrot som används. Ett tips är att svetsa ihop en borr och en axel till ett redigt långborr om behovet finns? Eller en annan klassiker, gör en namnskylt. Det är svårare än du tror. :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gasbrännaren är lite speciell att leka med. Mångsidig men väldigt varm. Väldigt länge.
Jag tänkte bygga en liggcykel på gymnasiet, men blev inte färdig för delarna som behövdes var lite dyra och svåra att hitta. Blev en dämpad baksving och parallogramdämpning på framhjulen i alla fall även om jag inte fick tag i några sidohängda framhjul med trumma eller skivor. Det var lika bra att det inte blev något av det, för det var överdimensionerat och tungt som bara den...
Skulle jag göra en cykelkärra hade jag tittat på en bob yak. Eller nöjt mig med en kort aluminiumstege med kullager inbankade i ett av stegen och en axel igenom med lämpliga hjul på det. Eller en separat skiva med hjulen som man surrar fast med buntband.

he he he, tja, får en att minnas ;)
Svetsare eller slipare är frågan, snygga fogar behöver inte slipas tycke vår lärare...

//Jante

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Gasbrännaren är lite speciell att leka med. Mångsidig men väldigt varm. Väldigt länge.
Jag tänkte bygga en liggcykel på gymnasiet, men blev inte färdig för delarna som behövdes var lite dyra och svåra att hitta. Blev en dämpad baksving och parallogramdämpning på framhjulen i alla fall även om jag inte fick tag i några sidohängda framhjul med trumma eller skivor. Det var lika bra att det inte blev något av det, för det var överdimensionerat och tungt som bara den...
Skulle jag göra en cykelkärra hade jag tittat på en bob yak. Eller nöjt mig med en kort aluminiumstege med kullager inbankade i ett av stegen och en axel igenom med lämpliga hjul på det. Eller en separat skiva med hjulen som man surrar fast med buntband.
Haha, klockrent! Jag byggde en cykel i aluminium som specialarbete på gymnasiet, plockade delar och dimensioner från min egna MTB .. eftersom det var Industriprogrammet jag gick, så var det ju ingen som kunde räkna på vilka dimensioner, så 6 mm alu-plåt användes till det mesta ... den blev också väldigt tung ... men imponerade på lärarna i alla fall ... efter gymnasiet har jag spenderat 0 minuter med att svetsa alu, så det var bortslösad tid ..

• Gilla
VidarH
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
he he he, tja, får en att minnas ;)
Svetsare eller slipare är frågan, snygga fogar behöver inte slipas tycke vår lärare...

//Jante
Som man svetsar får man slipa. Hehe.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Första lektionen, pinnsvets. Otroligt skönt att sitta på en plats avsedd just för svetsning. Bord, ljus, verktyg i närheten..
En ojämn svetsövning med flera svetssträngar på ett metallbord i en svetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte världens vackraste!

Jag har ett dilemma :jag ser inte var jag svetsar. Skolan vi hålls på har esab warrior hjälmar. Hur ställer jag in den så man ser?

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Första lektionen, pinsvets
[bild]
Inte världens vackraste!

Jag har ett dilemma :jag ser inte var jag svetsar. Skolan vi hålls på har esab warrior hjälmar. Hur ställer jag in den så man ser?
Ser väl helt ok ut för att vara nybörjare! (y)

Hjälmen har en ratt på sidan där man ställer hur mörk den ska vara...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser väl helt ok ut för att vara nybörjare! (y)

Hjälmen har en ratt på sidan där man ställer hur mörk den ska vara...
Tack det var en snäll kommentar
Jag maxade till vad en annan elev sa, Tig-läget, dvs 14. Anar konturer då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.