Krilleman
Isakare Isakare skrev:
Hade 35 familjer på vår visning, hur mäklaren hanterade det vet jag inte, men huset var sålt dagen efter.
När vi köpte vårat hus, som numera är sålt igen, så var det knökfullt på den visningen som vi var på 2010.
Det var lätt över 50 anmälda.

Så det går.

• Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om du ändå ska flytta vad spelar det för någon roll om en nyfiken granne snokar runt?
Kanske är det just den grannen som blir stormförtjust och lägger det vinnande budet.

Mäklarn jobbar f.ö. nog bäst utan en uppdragsgivare som vill detaljstrya.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår inte problematiken. Det är väl mäklarens roll att hantera dessa saker. Du har anlitat mäklaren, mäklaren tar betalt av dig och i det priset ingår ... ja, det som ni kommer överens om. Normalt ingår visning som en del av försäljningen.

Mäklaren gör ju dessa saker varje dag. Det är mäklarens yrke! :-)

Spekulanterna är intresserade av huset, inte av dig...! :-)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Spekulanterna är intresserade av huset, inte av dig
Problemet är väl att det kan dyka upp ”spekulanter” som inte är ett dugg intresserade av huset utan enbart av husägaren.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är väl att det kan dyka upp ”spekulanter” som inte är ett dugg intresserade av huset utan enbart av husägaren.
Är det ett så stort problem då?
Visst kan det vara lite störande om en granne som man inte gillar kommer och tittar, bara för skojs skull, men personligen tycker jag att det är mer värt att inte riskera att missa någon intressent genom att dölja visningstider.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det ett så stort problem då?
Globalt, rimligen inte. För en enskild person kan det säkert vara det av olika anledningar. Finns ju de som förföljs av stalkers eller av andra anledningar är utsatta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"Nyfiken i en strut" ! :-)
Fullt rimligt, i vissa fall.

Men är man kändis och vill måna om privatlivet får man väl rensa huset från familjefoton, arvet och annat som är viktigt att bevara! Man får väl köpa sitt nya hus först och sälja det befintliga sen! :-) Tömt på föremål av personligt värde!

Jag har varit på sån visning, jag ser inget problem med det upplägget.

Har man råd så har man, har man inte råd kanske man inte är känd nog eller får man ta sig omaket att möblera om inför visningen... spännande vardag, minsann! Ha!

C Civilpolisen skrev:
Man får väl köpa sitt nya hus först och sälja det befintliga sen!
Det är nog ofta rätt svårt i dagens läge.

C Civilpolisen skrev:
Jag har varit på sån visning, jag ser inget problem med det upplägget.
Problemet är naturligtvis det du själv senare nämner, pengar.

P
Mäklare vill knappast hantera massor med visningar med få personer på varje..mycket effektivare att visa för så många som möjligt på samma gång...
Mäklaren vill sälja hus med så få arbetstimmar som möjligt ..att visa huset 50 ggr är inte nåt drömscenario för mäklaren..

Tycker man folk är för nyfikna/snokar får man ta bort saker man inte vill visa, vissa personliga saker bör nog egentligen alltid tas bort eller minskas i mängd för att inte störa vissa intressenter som fokuserar på fel grejer om dom kanske tex är ofrivilligt barnlösa och hela huset är proppfullt i barnbilder,leksaker osv osv, stoppa undan privat skit ingen vill se och ha dom i lådor och ställ igentejpad i botten på nån garderob eller i bilen. osv osv..
övermöblerade överbelamrade hus likt många i slutskeded av livet är ju inte heller en fördel när det rymliga huset på 280kvm känns trångt för det är noll golvyta och möbler för 2 hus till intryckt. osv osv

Vill man inte visa hur man bor så bör man nog ändra i huset istället för att försöka få mäklaren att bara visa huset i privata visningar, såvida man inte kommit överens om nån sån konstig taktik redan när man anlitar mäklaren. varför ska mäklaren lägga dubbel tid på att sälja ditt hus mot det normala sättet att sälja? är du okej med att mäklaren tar extra betalt för all extra tid det skulle ta med att köra enstaka personer åt gången på privata visningar?

Det normala är att acceptera att sälja hus innebär enstaka nyfikna som bara kollar men det går liksom inte att sortera bort dessa då man aldrig vet vem som blir köparen i slutänden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mäklarens jobb är ju att sälja huset eller lägenheten. Ibland blir det lite arbete, ibland blir det mycket arbete.

Lägenheten jag bor i just nu hade två visningar, ett bud, från mig, ingen fotografering, ingen besiktning.

Jag har varit på visning på ett hus på landet. Det kom ut i mars. Jag har varit på två visningar, med två olika personer, efter det var två visningar till med andra. Jag har lagt två bud, ingen annan har lagt bud. Där var jättefin fotografering och en jättefin genomgång med besiktningsman och ett fint protokoll om vad som behöver göras. En massa arbete! Många visningar och nu, över ett halvår senare , är huset fortfarande till salu!

Det är så olika det där! "Mäklaren känner sin marknad", det är ju tanken i alla fall och anlitar man en etablerad mäklare på bygden så gör dom väl sitt bästa för att sälja till ett rimligt pris! Detta "rimliga priset" varierar givetvis i olika delar av landet! :-)

A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du ändå ska flytta vad spelar det för någon roll om en nyfiken granne snokar runt?
Kanske är det just den grannen som blir stormförtjust och lägger det vinnande budet.

Mäklarn jobbar f.ö. nog bäst utan en uppdragsgivare som vill detaljstrya.
Har själv att inte hinna flytta personliga saker , har en granne som inkräkta på tomten r vill ej ha honom där mm

Unikt namn
Annn555 skrev:
Har själv att inte hinna flytta personliga saker , har en granne som inkräkta på tomten r vill ej ha honom där mm
Då är det väl bra att börja i den änden tänker jag.

Personliga/värdefulla saker bör ändå inte vara på en visning, oavsett hur privat eller publik den är.

Ska du ändå sälja är ett shurgard förråd för en tusenlapp en marginalkostnad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
P polaris78 skrev:
Mäklare vill knappast hantera massor med visningar med få personer på varje..mycket effektivare att visa för så många som möjligt på samma gång...
Mäklaren vill sälja hus med så få arbetstimmar som möjligt ..att visa huset 50 ggr är inte nåt drömscenario för mäklaren..

Tycker man folk är för nyfikna/snokar får man ta bort saker man inte vill visa, vissa personliga saker bör nog egentligen alltid tas bort eller minskas i mängd för att inte störa vissa intressenter som fokuserar på fel grejer om dom kanske tex är ofrivilligt barnlösa och hela huset är proppfullt i barnbilder,leksaker osv osv, stoppa undan privat skit ingen vill se och ha dom i lådor och ställ igentejpad i botten på nån garderob eller i bilen. osv osv..
övermöblerade överbelamrade hus likt många i slutskeded av livet är ju inte heller en fördel när det rymliga huset på 280kvm känns trångt för det är noll golvyta och möbler för 2 hus till intryckt. osv osv

Vill man inte visa hur man bor så bör man nog ändra i huset istället för att försöka få mäklaren att bara visa huset i privata visningar, såvida man inte kommit överens om nån sån konstig taktik redan när man anlitar mäklaren. varför ska mäklaren lägga dubbel tid på att sälja ditt hus mot det normala sättet att sälja? är du okej med att mäklaren tar extra betalt för all extra tid det skulle ta med att köra enstaka personer åt gången på privata visningar?

Det normala är att acceptera att sälja hus innebär enstaka nyfikna som bara kollar men det går liksom inte att sortera bort dessa då man aldrig vet vem som blir köparen i slutänden
Unikt namn Unikt namn skrev:
Då är det väl bra att börja i den änden tänker jag.

Personliga/värdefulla saker bör ändå inte vara på en visning, oavsett hur privat eller publik den är.

Ska du ändå sälja är ett shurgard förråd för en tusenlapp en marginalkostnad.
Har Green Storage, billigare., men visst,
kommer ev lägga varje lådas grejer i en svartsopsäck i varje låda i byråer, de å slipper som de hur stökigt detär i lådorna!☺️ Och stoppar till viss grad snokande

Bor vid mindre huvudled så alla bilarna på besök skvallrar ändå jag har visning ang viss granne ..

Fairlane
Annn555 skrev:
Du började med frågor kring försäljningen redan i mars. Du hade väl redan då på känn att det skulle komma spekulanter på visningen och att vissa kanske var av den snokande typen? Någonstans kanske det ändå funnits tid att flytta det mest personliga?

Angående grannen du inte vill ha där, så finns det en rätt stor risk att personen märker när det är visning. Kommer 20+ par och tittar så märks det att bilar står parkerade varsomhelst och skylten utanför att också en rätt tydlig indikation

A
Fairlane Fairlane skrev:
Du började med frågor kring försäljningen redan i mars. Du hade väl redan då på känn att det skulle komma spekulanter på visningen och att vissa kanske var av den snokande typen? Någonstans kanske det ändå funnits tid att flytta det mest personliga?

Angående grannen du inte vill ha där, så finns det en rätt stor risk att personen märker när det är visning. Kommer 20+ par och tittar så märks det att bilar står parkerade varsomhelst och skylten utanför att också en rätt tydlig indikation
Har starka skäl ej vilja flytta, eo ha tid flytta grejer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.