Nanny Fine
Ska man verkligen rekommendera sin hantverkare? Har hittat en kille med egen firma och bra samarbetspartners (killen snickrar själv o förmedlar kontakt med rörisar, elektriker m.m.). Jag är såå nöjd med det han gjort :D och då blir jag ju också lite ego:O, för om jag rekommenderar honom här, så lär han ju aldrig mer ha tid med mig längre.... eller? Bra hantverkare brukar ju vara ganska uppbokade...:(

Skulle helst vilja stoppa honom i fickan i plocka fram när nåt behöver göras här hemma...:D

G
Har en hantverkare gjort ett bra jobb så skulle jag inte tveka att rekommendera, dock så kanske man ska kolla lite referenser på tidigare jobb han/hon har gjort innan man skriver nått.. Du kanske hade tur denna gång medans 10 andra före dig inte hade lika tur.. :)

grusgång skrev:
Har en hantverkare gjort ett bra jobb så skulle jag inte tveka att rekommendera, dock så kanske man ska kolla lite referenser på tidigare jobb han/hon har gjort innan man skriver nått.. Du kanske hade tur denna gång medans 10 andra före dig inte hade lika tur.. :)
Men det förändar väl inte det arbete som han/hon gjort för dig? Så blir man tillfrågad vem som gjort arbetet så ska man utgå från det resultatet.
Du kanske läser några referenser där några inte är nöjda, där orsaken kan vara dåliga beställare men där den största merparten är nöjda men skriver inte pga av "den rekommendationen du anger", dvs finns det negativa rekommendationer så vänta att skriva...... ;)
Är inte risken då att om det finns 5 missnöjda så skriver dessa och de 95 nöjda ska avvakta för ingen av dem kommer då att bli först med något positivt, eller?

Nanny Fine skrev:
Ska man verkligen rekommendera sin hantverkare? Har hittat en kille med egen firma och bra samarbetspartners (killen snickrar själv o förmedlar kontakt med rörisar, elektriker m.m.). Jag är såå nöjd med det han gjort :D och då blir jag ju också lite ego:O, för om jag rekommenderar honom här, så lär han ju aldrig mer ha tid med mig längre.... eller? Bra hantverkare brukar ju vara ganska uppbokade...:(

Skulle helst vilja stoppa honom i fickan i plocka fram när nåt behöver göras här hemma...:D
Känner igen det där, det är lätt att tro "Om jag inte rekomenderar honom så har han tid nästan gång"
Grejen är det är han bra så har han nog fullt upp ändå och tackade säkert nej till jobb medans han höll på med ditt.

Det är inte så att han sitter hemma och väntar på att du ska ringa igen .
Så rekommendera honom du.
Man ska alltid ringa en hantverkare i god tid inte dagen innan det ska göras.

Jag är sista minuten expert, utom i år vinterdäcken åkte på i november, i god tid, självklart fick vi ingen snö i år.

S
beror på hur upptagen du vill att han ska va när du ska bygga/renovera. ;-)

Nanny Fine skrev:
Gift dig med honom så är det löstd^_^b.

Hehe....det kanske är därför man inte får några goda rek via sidor som denna? Bara en massa negativa refernser.....alla bra vill man ha i fickan själv!

Såklart du ska rekommendera. Då bygger du en långsiktig relation till hantverkaren som ser att du är en bra kund. Långsiktiga affärsrelationer är bra - då lär man känna varandra och bygger upp ett ömsesidigt förtroende. Förtroende ger bra affärer som båda tjänar på.

Nanny Fine
pelpet skrev:
Såklart du ska rekommendera. Då bygger du en långsiktig relation till hantverkaren som ser att du är en bra kund. Långsiktiga affärsrelationer är bra - då lär man känna varandra och bygger upp ett ömsesidigt förtroende. Förtroende ger bra affärer som båda tjänar på.
Jo, så sant... Kanske kan satsa på att rekommendera honom såpass att jag hamnar på VIP-nivå, om nu hantverkare har såna....:D

Suhagg: Hade jag inte redan varit lyckligt gift så.....:blushing:

Jag för min del kan säga så här:

Om en kund rekommenderar mig till sina vänner och bekante så självklart premieras denna vid nästa jobb.
Det kanske inte är någon jättegrej, men man kanske gör lite extra, ger något bättre pris eller prioriterar om lite så denna kund får hjälp lite snabbare.

Jag har 2 st kunder som alltid är sjukt trevliga, visar uppskattning och jag vet inte hur många jobb som dom "fixat" åt mig men det är åtskilliga.

Dessa kunder får alltid hjälp fort, dom får bra priser, lägre påslag på material och dessutom vet man att kunden är bra så jobbar man mycket bättre, vilket ger färre timmar på fakturan och ett bättre slutresultat.

Nu kommer väl någon säga att man skall alltid göra sitt bästa även hos "sämre" kunder, det är självklart, men undermedvetet blir det något annat, det tror jag alla som har ett "serviceyrke" kan skriva under på!

Jag lever helt och hållet på mina kunders rekommendationer. Det enda jag har gjort i marknadsföringsväg är att jag har satt dekaler på bilen och tryckt upp visitkort och ändå har jag så fyllt upp att jag nästan funderar på att måsta anställa nån.

Håller med föregående om att kunder som är bra på att rekommendera hannar i en gräddfil och får snabbare/billigare hjälp.

/Vojma

vojma skrev:
Det enda jag har gjort i marknadsföringsväg är att jag har satt dekaler på bilen och tryckt upp visitkort

/Vojma
Så mycket?! Snickaren som jag fixar elen åt har inte ens tryck på han eller sina 3 anställdas arbetskläder. Ännu mindre dekaler på bilen. Däremot har de alla en varsin tröja från Remirent så när de lunchar kan de nog tas miste för att vara remirent-försäljare. :) Ibland på arbeten brukar det vara en salig blandning av firmanamn på ens olika kläder fast än det bara är jag och två snickare som är där. Ett tag hade en av snickarna en NEA-tröja (elfirman NEA) på sig så det såg ut att vara en snickare och två elektriker, från olika firmor. :P

//Patrik

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.