Har fått pris på 3995 för sågen inklusive lilla bordet (GTA2500). Det är väl rätt ok pris? :)

Tror dock jag uppgraderar till 3800 bordet istället, det är nog värt de extra hundralapparna. Eller?

Låter som ett bra pris. Jag betalade ca 5100kr men med 3800 bordet. Har bara klämt som hastigast på det mindre bordet men tyckte att det större var mer rejält byggt. Antagligen skulle jag va nöjd även med det mindre.
Sågen är, jag hittills mycket nöjd med (utom lasern, men den suger väl på alla sågar).

Köp! :)

Läste lite andra trådar här om de olika borden och summa summarum så verkade det som enda fördelen med det lilla bordet var just om man mest skulle såga små dimensioner eller behövde lasta i och ur det ur bilen ofta (typ snickare). För hempulare så är det nog rätt att gå med 3800.

Jasså, lasern är inte så bra? Jag har inte kört så mycket kap/gersåg innan så upplys mig? :)

mexitegel skrev:
Läste lite andra trådar här om de olika borden och summa summarum så verkade det som enda fördelen med det lilla bordet var just om man mest skulle såga små dimensioner eller behövde lasta i och ur det ur bilen ofta (typ snickare). För hempulare så är det nog rätt att gå med 3800.

Jasså, lasern är inte så bra? Jag har inte kört så mycket kap/gersåg innan så upplys mig? :)
Lasern lyser ju inte exakt precis bredvid där snittet blir utan en liten liten bit ifrån. Duger inte till fin-lir i alla fall. Tror det är samma problem med alla sågar med laser. Dewalts xps tror jag är det man ska satsa på om man vill ha såna hjälpmedel men jag har aldrig haft möjligheten att prova någon.

eidlert skrev:
Lasern lyser ju inte exakt precis bredvid där snittet blir utan en liten liten bit ifrån. Duger inte till fin-lir i alla fall. Tror det är samma problem med alla sågar med laser. Dewalts xps tror jag är det man ska satsa på om man vill ha såna hjälpmedel men jag har aldrig haft möjligheten att prova någon.
Lasern går att justera. Sitter 2 skruvar på kåpan till klingan

Jag aldrig fattat poängen med laser. Man har ett streck på träbiten där man vill kapa (på, eller på ena eller andra sidan därom) och antingen justerar man träbiten så laserstrecket ligger på rätt ställe eller så gör man det så klingan ligger rätt. Dessutom, när man är van vid sin såg hamnar ju träbiten på rätt ställe nästan direkt på något konstigt vis....

Men, Mexitegel, man får aldrig tveka kring att köpa en blå maskin!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Har fått pris på 3995 för sågen inklusive lilla bordet (GTA2500). Det är väl rätt ok pris?
Japp, slå till!!! Har själv GCM 8 SJ och är supernöjd. GCM 8 SJL lär ju inte vara sämre.

MathiasS skrev:
Men, Mexitegel, man får aldrig tveka kring att köpa en blå maskin!
Det får man visst! Alltså när man väljer mellan två snarlika modeller av blå maskin och tycker de är för snarlika för att man ska köpa båda. :D Lite som när TS är osäker på vilket stativ/bord han ska ha.

Alfredo skrev:
Det får man visst! Alltså när man väljer mellan två snarlika modeller av blå maskin och tycker de är för snarlika för att man ska köpa båda. :D Lite som när TS är osäker på vilket stativ/bord han ska ha.
I det läget köper man båda. För säkerhets skull.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tycker lasern är en enorm fördel och hade verkligen saknat den om den försvann.

Som sades så går det att justera den, och man lär sig snabbt exakt var snittet hamnar på halvmillimeterprecision.

AxxChild skrev:
Tycker lasern är en enorm fördel och hade verkligen saknat den om den försvann.

Som sades så går det att justera den, och man lär sig snabbt exakt var snittet hamnar på halvmillimeterprecision.
Det tråkiga är att lasern inte syns i solsken så jobbar man ute så har man ingen nytta av den.

Lasern på min är injusterad men aldrig påslagen.
Efter ett tag sitter det i ryggraden hur strecket ska vara i förhållande till klingan.

Är ett snitt väldigt noga gör man biten aningen lång och kapar pyttelite i taget tills det är perfekt.

hantverkare1 skrev:
I det läget köper man båda. För säkerhets skull.
I princip har du naturligtvis helt rätt. Dock sätter plånbok och utrymme ibland oönskade begränsningar. :(

Den nytta jag möjligen skulle kunna se med ett laserstreck är om man behöver såga "till vänster" om strecket. Då skymmer klingan strecket ibland, beroende på var man ritat strecket etc.....men betala mer för laser, nej tack.

Mikael_L
mexitegel skrev:
Har fått pris på 3995 för sågen inklusive lilla bordet (GTA2500). Det är väl rätt ok pris? :)

Tror dock jag uppgraderar till 3800 bordet istället, det är nog värt de extra hundralapparna. Eller?
Är det någon "special deal, only for you!" eller något allmänt erbjudande jag också kan hitta på någon beställningsida?

Men annars, är priset inkl moms och du har lite på lut att köpa en kap/ger så slå till på stört !! :cool:
Och jag hade tagit det långa bordet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.