Hej,

Vi hade en OVK i vår förening och det visade sig att jag saknar en frånluftventil i köket. Nu kommer jag att utföra ett arbete för att åtgärda ventilationen i min lägenhet. I vårt flerbostadshus har vi självdrag. Arbetet innefattar att dra ett rör om 1 meter och montera en frånluftventil. Röret ska anslutas mot en befintlig kanal där badrummets frånluft är monterad. Det blir alltså ett T-stycke och en frånluftventil som ska anslutas. Lösningen har föreslagits av besiktningsmannen som utfört OVK:en. När samtliga samtliga ventilationsbrister i föreningen har åtgärdats som kommer vi genomföra en kontroll för att få en godkänd OVK.

Behöver man skicka en anmälan till byggnämnden inför arbetet?

Claes Sörmland
D Dimchi skrev:
Hej,

Vi hade en OVK i vår förening och det visade sig att jag saknar en frånluftventil i köket. Nu kommer jag att utföra ett arbete för att åtgärda ventilationen i min lägenhet. I vårt flerbostadshus har vi självdrag. Arbetet innefattar att dra ett rör om 1 meter och montera en frånluftventil. Röret ska anslutas mot en befintlig kanal där badrummets frånluft är monterad. Det blir alltså ett T-stycke och en frånluftventil som ska anslutas. Lösningen har föreslagits av besiktningsmannen som utfört OVK:en. När samtliga samtliga ventilationsbrister i föreningen har åtgärdats som kommer vi genomföra en kontroll för att få en godkänd OVK.

Behöver man skicka en anmälan till byggnämnden inför arbetet?
Om föreningen gör en väsentlig ändring av husets ventilationssystem så ska de göra en bygganmälan. Jag vet inte var gränsen går för väsentlighetsvillkoret men det kan ni kolla genom att ringa kommunen och fråga.

Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/byggande...r-kravs-anmalan-for-atgarder-for-ventilation/

Efter en ny OVK skickar kontrollanten det nya protokollet till byggnadsnämnden om denne gör sitt jobb korrekt.

• Gilla
Dimchi
  • Laddar…
Tack för svaret.
Jag blivit lite förvirrad för jag inte vet hur jag tolka Boverkets allmänna råd. Det står så här "Installation eller byte av aggregat, fläkt, ventilationskanaler eller värmeväxlare som påverkar ventilationsflöden eller luftkvalitet."
Anses det nya röret som ska dras i lägenheten som en ny ventilstionskanal?

• Dokumentutdrag med text om Boverkets allmänna råd gällande väsentliga ändringar och anmälningspliktiga åtgärder i ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
D Dimchi skrev:
Tack för svaret.
Jag blivit lite förvirrad för jag inte vet hur jag tolka Boverkets allmänna råd. Det står så här "Installation eller byte av aggregat, fläkt, ventilationskanaler eller värmeväxlare som påverkar ventilationsflöden eller luftkvalitet."
Anses det nya röret som ska dras i lägenheten som en ny ventilstionskanal?
Låt kommunens handläggare svara på det så blir det rätt. Det är ju dels bostadsrättsförenings styrelse som ska tolka detta och i andra hand byggnadsnämnden på kommunen. Se till att båda är överens om lagtolkningen innan ni bygger något så blir det rätt. Det är ju bostadsrättföreningens ventilationsanläggning, se till att de tar sitt ansvar gällande detta.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.