Håller med om att gamla pvcfönster kan upplevas tråkiga. Byggde hus 1982 och gjorde 18 fönster i ek på den utbildning jag då gjorde. De ser fortfarande ut som nya ! Men nu när det finns bra pvcfönster skulle jag direkt välja dem istället. Byggde nyligen ett annat hus och det var självklart att det blev sån denna gång , och de både passar in och känns så gedigna. Och något jag inte tänkt på tidigare , dessa går inåt ! Så förståndigt i alla synpunkter utom möjligen att man ibland får flytta några blomkrukor.

• Gilla
Utter6300 och 1 till
  • Laddar…
Många här som förordar renovering, men det kan ju också finnas andra skäl till att vilja uppgradera eller byta. Vi står inför samma sak med ett 60-talshus där det blåser kraftigt genom fönstren på vintern, dörrar och fönster kärvar eller går inte att öppna osv osv. Estetik är en sak, funktion en annan och vi har tröttnat. Dessutom har vi som policy att underhållsfritt är bra, tiden är knapp som den är.
Med det sagt, vi väljer troligen trä/alu.

K kungfuu skrev:
Många här som förordar renovering, men det kan ju också finnas andra skäl till att vilja uppgradera eller byta. Vi står inför samma sak med ett 60-talshus där det blåser kraftigt genom fönstren på vintern, dörrar och fönster kärvar eller går inte att öppna osv osv. Estetik är en sak, funktion en annan och vi har tröttnat. Dessutom har vi som policy att underhållsfritt är bra, tiden är knapp som den är.
Med det sagt, vi väljer troligen trä/alu.
Normalt ingen big deal på en kåk där fönstren inte har några spröjsar eller allmogeprofiler. Mittstolpar och/eller glasdelande mittpost kan i princip alla fönsterleverantörer leverera.

V vovvenr skrev:
Varför inte aluminium rakt igenom?

[länk]
För att Aluminium leder värme superbra och att dom därför har dåligt u-värde.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Intressant att ingen nämner något om hur PVC fönster ser ut efter några år.
Så gott som alla jag sett ser inte vita ut utan blir sådär charmigt nikotin gula efter ~10 är.
Det är för mig den största dealbreakern.
Antar att det problemet kvarstår då det är en ren materialkonsekvens. Är samma visa på elcentraler, eldosor etc i plast.
Någon som vet?

För den specifika fastigheten hade jag valt trä/alu vid byte.
OM det är original kärnvirke fönster hade jag även undersökt möjligheten att renovera dem. Går att få kassett insatt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om inte renovering är möjlig , med byte till energiglas så byt till nya träfönster.
Plast åldras fruktansvärt illa och blir skört med åren

• Gilla
polloq och 1 till
  • Laddar…
sliderr sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Det ser ut att behöva mer än nya fönster för att hitta tillbaka till sin forna glans. Men är det en 30-talare, så kan du absolut prova utåtgående parfönster i trä utan spröjs. Det kommer att göra en hel del för utseendet. Ser du "ränderna" i fasaden? Det är liggande trä bakom nya panelen som fungerar som köldbrygga eller i ditt fall en värmebrygga som leder ut värmen via träet. De varma delarna är ljusa och de kalla har en grå påväxt. Fasadrenovering för 20-30 år sedan? Dags att se över igen och kanske välja en panel som bättre passar det stora huset? Lockpanel i grova dimensioner hade varit fint. Samma sak med fönsterfoder. Gärna någon typ av snickerier för att hantera skarven mellan fasad och inbyggd takfot. Ser att detta hus kan bli riktigt fint med lite kärlek och lite mer arbete. Lycka till!

• Gilla
  • Älska
Chrzan och 5 till
  • Laddar…
M mrbackstrom skrev:
Intressant att ingen nämner något om hur PVC fönster ser ut efter några år.
Så gott som alla jag sett ser inte vita ut utan blir sådär charmigt nikotin gula efter ~10 är.
Det är för mig den största dealbreakern.
Antar att det problemet kvarstår då det är en ren materialkonsekvens. Är samma visa på elcentraler, eldosor etc i plast.
Någon som vet?

För den specifika fastigheten hade jag valt trä/alu vid byte.
OM det är original kärnvirke fönster hade jag även undersökt möjligheten att renovera dem. Går att få kassett insatt.
Jag nämnde det i mitt inlägg.
Vet inte vilka du har sett någonstans för jag har aldrig sett några som gulnat. Skulle de gulna skulle jag själv aldrig valt PVC.
Mina är 15 år gamla och ser exakt ut som de gjorde första dagen, kritvita. Har granskat en del i Tyskland som var 40 år gamla och de såg också ut som nya och inte en tendens till att gulna.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Jag nämnde det i mitt inlägg.
Vet inte vilka du har sett någonstans för jag har aldrig sett några som gulnat. Skulle de gulna skulle jag själv aldrig valt PVC.
Mina är 15 år gamla och ser exakt ut som de gjorde första dagen, kritvita. Har granskat en del i Tyskland som var 40 år gamla och de såg också ut som nya och inte en tendens till att gulna.
Det finns några fall av riktigt gamla PVC fönster i dålig kvalite som har gulnat, men det är inget som finns på moderna PVC fönster. Många har ju dessutom laminerad dekorationsyta i färg och struktur.

Sen kan man ju alltid måla om man inte gillar färgen, skador går att spackla/svetsa

• Gilla
henke71
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Om inte renovering är möjlig , med byte till energiglas så byt till nya träfönster.
Plast åldras fruktansvärt illa och blir skört med åren
Det där är bara tom ryktesspridning

• Gilla
Mattan01
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
För att Aluminium leder värme superbra och att dom därför har dåligt u-värde.
U-värde 0,9-1,2 är väl inte alltför dåligt?

A
Normalt värde i dagens byggnation 0.9-1.2 under 0.9 är oftast för lågenergihus och passivhus..

Vi satte in kompositfönster sedan 15 år och de ser ut som de var insatta igår! Ersatte träfönster sen huset var nytt -74. De gamla ytterbågarna med spröjs hade totalt ung. 90 meter färg och kitt att underhålla och tvätta, putsa på både in och utsida totalt över 200 st och även inner bågarnas glas. Kul jobb!!

Idag har vi 16 fönster med helt plana glas 2 sidor att bara putsa och tvätta och alla spröjs sitter i glaskassetterna, ingen kittning eller målning. Det går tinte att se någon större skillnad på huset exteriör förutom att fönstren ser väldigt fräscha ut jämfört med de gamla. Tystare och mycket bättre värmeisolering ingen kondens ibland inne i fönstren heller.
Rekommenderar starkt kompositfönster! Har även bytt våra takfönsterr till komposit i stället för ruttnande trädito!
Det är många som har en förutfattad mening om komposit och tycker det är skit men att underhålla gamla fönster med trä i är tyvärr ett heltidsjobb om det ska se snyggt ut!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.