24 275 läst ·
155 svar
24k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Köp det som du känner passar din budget, såväl ekonomiskt som tidsmässigt. Ett bra tips gällande spröjs är att kolla på mellanglasspröjs. Då får du nästan samma utseende som utanpåliggande men blir mycket enklare att putsa både invändigt och utvändigt
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag killgissar att det inte är originalfönster som sitter, är det bytta på 80 eller 90tal så kan de mycket väl vara genomruttna och inte möjligt att renovera. Det användes väldigt dåligt virke i många fönster på den tiden i kombination med nya plastfärger så höll de inte länge.
Självklart ska du satsa på några fönster som passar huset, men ändå är vad du vill ha gällande funktion och budget.
Stirra dig inte blind på materialet, hittar du fina fönster som passar i PVC ska du inte snöa in dig på det. Jag hade dock röstat på träfönster med alu-utsida, går att få i många olika stilar och är modernt och funktionellt.
Men som många andra skriver, billigaste pvc med breda kanter skulle inte vara snyggt…
Stirra dig inte blind på materialet, hittar du fina fönster som passar i PVC ska du inte snöa in dig på det. Jag hade dock röstat på träfönster med alu-utsida, går att få i många olika stilar och är modernt och funktionellt.
Men som många andra skriver, billigaste pvc med breda kanter skulle inte vara snyggt…
PVC-fönster på ett sådant hus är en ren våldtäkt på estetiken (enligt mig). Jag hade sett det som ett stort minus vid en eventuell visning ifall huset skulle säljas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Jag hade nog sett det annorlunda vid ev köp, det finns nog ordentlig prutmån på kåkar med plastfönster då efterfrågan på fula hus normalt är låg.M Maledictus skrev:
Hur renoverar man plastfönster?Rabbithole skrev:
Personlig åsikt: Plastfönster hör inte hemma i något hus alls. Kör trä med aluminiumbeklädnad om du vill slippa underhåll på länge.sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Renovera och reparera träfönstren om de är original. Det var lag i Sverige på att fönster måste tillverkas av kärnvirke med viss kvalitet fram till 1937. Titta på gamla fastigheter som är upp till 200 år gamla. De har renoverade träfönster kvar i de flesta fall. Energimässigt är kopplade 2-glasfönster också bra. Ska glasen bytas bör man sätta in energiglas i innerbågarna. Utseendemässigt och värdemässigt är renoverade träfönster också bäst.sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Ser ut som om fasaden och fönstrerna är bytta alltså inte original..Edslos skrev:Renovera och reparera träfönstren om de är original. Det var lag i Sverige på att fönster måste tillverkas av kärnvirke med viss kvalitet fram till 1937. Titta på gamla fastigheter som är upp till 200 år gamla. De har renoverade träfönster kvar i de flesta fall. Energimässigt är kopplade 2-glasfönster också bra. Ska glasen bytas bör man sätta in energiglas i innerbågarna. Utseendemässigt och värdemässigt är renoverade träfönster också bäst.
Jag hade sett det som en stor fördel ifall jag var intresserad köpare av huset och det satt PVC fönster med utseende som passar fasaden.
Vetskapen att man aldrig någonsin kommer behöva göra något underhåll på så många fönster är värt en liten slant för mig.
I mitt hus har mina vita PVC fönster suttit där i 15 år nu och ser sprillans nya ut fortfarande. Tycker det finns betydligt roligare, viktigare och vettigare saker att göra än att underhålla fönster när man är ledig. Att underhålla 28 fönster är för mig helt otänkbart.
Tycker många här är lite väl inskränkta när det gäller dessa ”plast” fönster. Man är emot dem av ren princip och vana utan att ens fundera på varför, eller varför de är överlägset de vanligaste i större delen av europa. Finns ingen som helst fördel med träfönster, ej heller alu-beklädda träfönster då även de förr eller senare blir dåliga. Varför medvetet göra ett sådant materialval?
Och ja….är fullt medveten om att man kommer bli påhoppad då detta materialval är kontroversiellt i detta svenska forum.
Vetskapen att man aldrig någonsin kommer behöva göra något underhåll på så många fönster är värt en liten slant för mig.
I mitt hus har mina vita PVC fönster suttit där i 15 år nu och ser sprillans nya ut fortfarande. Tycker det finns betydligt roligare, viktigare och vettigare saker att göra än att underhålla fönster när man är ledig. Att underhålla 28 fönster är för mig helt otänkbart.
Tycker många här är lite väl inskränkta när det gäller dessa ”plast” fönster. Man är emot dem av ren princip och vana utan att ens fundera på varför, eller varför de är överlägset de vanligaste i större delen av europa. Finns ingen som helst fördel med träfönster, ej heller alu-beklädda träfönster då även de förr eller senare blir dåliga. Varför medvetet göra ett sådant materialval?
Och ja….är fullt medveten om att man kommer bli påhoppad då detta materialval är kontroversiellt i detta svenska forum.