När jag läser och hör vad många gör för sina "familjemedlemmar" läser och hör jag bara djurplågeri.

Vad många veterinärer håller på med är bara avancerat djurplågeri.

/ATW

Alfredo Alfredo skrev:
Fast ingen verkar räkna på priset för att kanske under 50 år ha ett par husdjur försäkrade....
Två katter 50 år blir ca 250 000 kr. Plus höga självrisker så kan bli dyrt ändå med många småbesök.

A ArneTW skrev:
När jag läser och hör vad många gör för sina "familjemedlemmar" läser och hör jag bara djurplågeri.

Vad många veterinärer håller på med är bara avancerat djurplågeri.

/ATW
Min uppfattning är att veterinären ofta bedriver seriös nödvändig vård och tänker på både djur och plånbok.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Katter har vi aldrig försäkrat, utan betalat "per gång".
Hund har däremot varit försäkrad.
En stor skillnad mellan hund och katt är ju att man som ägare har ett absolut ägaransvar för hunden men inte katten, så att ha en försäkring som även täcker skador orsakade av hunden är inte helt fel.
(Oavsett så ska man ju ha en buffert så att man kan avliva djuret om det behövs)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Ja det tycker jag! Man vet aldrig vad som händer och det är väldigt dyrt med veterinär. Jag skulle själv inte vilja hamna i en situation där jag tvingas ta bort ett husdjur för att jag inte har råd med veterinär.

Vår maine coon bröt höften efter ett olyckligt fall från en hylla för ett par år sedan. Han var då 1,5 år och vi var såklart väldigt fästa vid honom. Hans vård hade kostat över 50 000kr om vi inte haft försäkring. Vi betalade tillslut cirka 7000kr och har vår kära kisse kvar. Han mår idag bra och springer runt som vanligt.
Jag älskar våra katter. De är familjemedlemmar. Men att förbruka resurser för 50kak tar mig emot.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Ska man livförsäkra sitt husdjur?
Jag tecknade försäkring hos Agria på våra ocicat. Tyvärr blev katten Bob påkörd. Det visade sig att livförsäkring ingick som täckte hela inköpskostnaden.

yonna yonna skrev:
Jag har haft otur med mina jyckar. Turligt nog lämnade jag Agria i vintras och gick över till nystartade ManyPets. Sommarens ryggundersökningar har hittills gått på närmare 30' inkl dyr medicin han fortfande får.

Ja, man skall ha hundförsäkrig för att sippa ta ställning till att acceptera en operation på kanske 100' OM jycken blir fullt frisk. Är man i den situationen att den blir halvdant frisk/mycket lidadande eller har ålder tar jag bort den. När det gäller katt tar jag en billigare försäkring - mest oycksfallsförsäkring.

För ett antal år sedan resonerade jag som Alfredo men idag är djursjukhuskostnaden hög.

Kostnad under hunds livslängd där 1) högst
1) försäkring
2) mat
3) inköpspris
Hunddagis kostar 3000 i månaden.
(Tips till djurvänner som vill starta verksamhet efter pandemin.)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hunddagis kostar 3000 i månaden.
(Tips till djurvänner som vill starta verksamhet efter pandemin.)
Visst! Eftersom jag numera jobbar hemifrån glömde jag den posten. Under 5 års tid körde jag dagligen 4 mil extra för att lämna jycken på dagis.

Dagis är nog dyrare i Sthlm...

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, och pratar vi exempelvis om en fastighetsförsäkring tycker jag också det är självklart för de flesta privatpersoner.

När det gäller djurförsäkring är jag mer tveksam. Maximal ersättningsnivå från dessa ligger på någon procent av det en fastighetsförsäkring ersätter vid totalskada på normalvillan så även om man inte är miljardär blir motiven till dessa olika typer av försäkring rätt olika.
Försäkring ska man väl ha på allt man äger och har om man inte kan eller vill hantera den ekonomiska risken själv eller om en långivare fodrar försäkring.

elpaco elpaco skrev:
Jag älskar våra katter. De är familjemedlemmar. Men att förbruka resurser för 50kak tar mig emot.
Klart det inte känns kul, men hade du valt att ta bort katten för att inte slösa med resurser?

När man väl står där, har försäkring och veterinären säger att det finns goda chanser så tror jag dom flesta väljer att nyttja försäkringen. Man betalar ändå en ganska stor peng varje år så jag tycker gott man kan nyttja den.

Fredrik K Fredrik K skrev:
Klart det inte känns kul, men hade du valt att ta bort katten för att inte slösa med resurser?

När man väl står där, har försäkring och veterinären säger att det finns goda chanser så tror jag dom flesta väljer att nyttja försäkringen. Man betalar ändå en ganska stor peng varje år så jag tycker gott man kan nyttja den.
Ja så hade det nog blivit. Framför allt om det kom som en klump med god chans till fullt tillfrisknande. Jag har dock väldigt lite förståelse för massa rehab och mrt och långvarig smärtlindring osv. Man måste kunna ta sitt ansvar då också. Husdjur kan inte tänka i abstrakta termer av livskvalitet.

H Hammarfall skrev:
Min uppfattning är att veterinären ofta bedriver seriös nödvändig vård och tänker på både djur och plånbok.
Det är möjligt.

Jag har nog blivit skadad av att sett "Världens bästa veterinär" på TV.

/ATW

A ArneTW skrev:
Det är möjligt.

Jag har nog blivit skadad av att sett "Världens bästa veterinär" på TV.

/ATW
Kan vara så. Jag har nog blivit skadad över hur vi bedriver humanmedicin irl :)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Solklart att man ska ha. Bägge våra katter är försäkrade och har betalat av sina försäkringar.

Den ena visade sig ha epilepsi vilket utöver akutdygn, utredning med neurolog och ink MR-scanning kräver årliga kontroller och löpande medicinering, allt inom ramen av försäkring. Överslagsräknade en gång och vi hade fått ut ca 55 000 på försäkringen genom åren.

Den andra katten är mest en vanlig katt. Undersökt någon knöl som dök upp och röntgades samt plåstrades om efter flyktförsök från kattvakten. På fjärde våningen... Fått ut något mer än vad försäkringen kostat under åren.

Vad kostade katterna i inköp? Kanske 400 kr styck, men de är ju familj
Sjukvård utan skattefinansiering är dyrt...

elpaco elpaco skrev:
Jag tecknade försäkring hos Agria på våra ocicat. Tyvärr blev katten Bob påkörd. Det visade sig att livförsäkring ingick som täckte hela inköpskostnaden.
Minns du hur du styrkte inköpskostnaden? Brukar man skriva köpekontrakt? Jag missade den biten trots att kattskrället kostade femsiffrigt... :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.