Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?

• Ja

383 Röster 88,2%
  • Nej

51 Röster 11,8%
  • Antal röster
    434
mathiash77 skrev:
Så vad är problemet? Om folk får lov att bli kränkta eller till vilken grad forumet ska tillåta användare att kränka andra utan att agera?

För mig är frågan snarare till Byggahus:
Vad är det för varumärke ni vill ha?
Om man är ute efter en seriös diskussion, och inte bara mobba andras åsikter som i ovan repost - kan vi försöka att inte nedvärdera andra med att kalla dem kränkta?

Om du föredrar makita och jag Bosch, så kallar jag dig knappast kränkt. Om någon vill kunna säga sin åsikt om politiska budskap från populistiska högerfronten i humortråden - kan man inte ha den åsikten utan att få stämpeln ”kränkt”?

Jag känner mig rätt färdigdebatterad nu. Vi ser var vi hamnar i humortråden tycker jag.

• Arg
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
elpaco elpaco skrev:
Om man är ute efter en seriös diskussion, och inte bara mobba andras åsikter som i ovan repost - kan vi försöka att inte nedvärdera andra med att kalla dem kränkta?
Det är ju detta som är både intressant och det som rör kränkt och mobbande.

Jag hade ingen som helst plan eller tanke på att mobba någon annan. Du upplevde detta (uttryckte det, antingen för dig eller någon annans skull) för mig var min kommentar generell utan hänvisning till tidigare.

Att sedan kalla något repost passar du på att lägga in en värdering. Skickligt sätt att argumentera neutralitet.

Vill bara inflika att kränkthet är inget man kan sätta fingret på, vilket är ett problem.

Det är upp till var och en och hens känslor att tolka det som skrivs, sägs och görs mot denne.

Det är helt olika för alla människor.. (ingen kan ju tala om för en annan människa hur den ska känna och må) och just därför kommer det ordet snart att vara ett betydelselöst ord - Om allt som händer och sker hela tiden är kränkande, så kommer ingen bry sig så småningom..

Jag har spenderat timmar med att diskutera det där jäkla ordet med andra.. och sagt emot alla som använt det - så att de sett att det är jag som är kränkt och inte de!

Inte för att jag eg brydde mig, utan för att visa hur fel ordet används och att allt som sägs kan vändas och bli kränkande för den ”andra parten” i diskussionen.

...

Det eg ordet har ju kite olika betydelse på olika områden, lite text från Wikipedia

Kränkning, det att kränka någon eller något. Kränka är en avledning av det svenska ordet krank, 'sjuk' eller 'dålig'. Ordets ursprung är den germanska stammen kranka-, 'krokig'. Kränkning har flera närliggande betydelser såsom att förolämpa, vanära, våldföra sig på eller att bryta mot (till exempel en bestämmelse).

Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling. Att förtala eller förolämpa någon kan vara ärekränkning, och andra typer av kränkande handlingar kan vara brottsliga till exempel enligt de olika lagarna mot diskriminering. En äldre betydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, såsom utanför äktenskapet eller med våld. ”

• Gilla
50procent
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det är ju detta som är både intressant och det som rör kränkt och mobbande.

Jag hade ingen som helst plan eller tanke på att mobba någon annan. Du upplevde detta (uttryckte det, antingen för dig eller någon annans skull) för mig var min kommentar generell utan hänvisning till tidigare.

Att sedan kalla något repost passar du på att lägga in en värdering. Skickligt sätt att argumentera neutralitet.
Du missförstår mig. Du har inte kallat mig eller någon annan för kränkt. Däremot har flera andra i tråden gjort så Typ 10+ gånger. Du lyfte diskussionen OM kränkthet. Och reposten står grundpostaren för. Läs ovan. Väldigt raljant. Vilket kan tyckas onödigt.

Snigla Snigla skrev:
Vill bara inflika att kränkthet är inget man kan sätta fingret på, vilket är ett problem.

Det är upp till var och en och hens känslor att tolka det som skrivs, sägs och görs mot denne.

Det är helt olika för alla människor.. (ingen kan ju tala om för en annan människa hur den ska känna och må) och just därför kommer det ordet snart att vara ett betydelselöst ord - Om allt som händer och sker hela tiden är kränkande, så kommer ingen bry sig så småningom..

Jag har spenderat timmar med att diskutera det där jäkla ordet med andra.. och sagt emot alla som använt det - så att de sett att det är jag som är kränkt och inte de!

Inte för att jag eg brydde mig, utan för att visa hur fel ordet används och att allt som sägs kan vändas och bli kränkande för den ”andra parten” i diskussionen.

...

Det eg ordet har ju kite olika betydelse på olika områden, lite text från Wikipedia

Kränkning, det att kränka någon eller något. Kränka är en avledning av det svenska ordet krank, 'sjuk' eller 'dålig'. Ordets ursprung är den germanska stammen kranka-, 'krokig'. Kränkning har flera närliggande betydelser såsom att förolämpa, vanära, våldföra sig på eller att bryta mot (till exempel en bestämmelse).

Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling. Att förtala eller förolämpa någon kan vara ärekränkning, och andra typer av kränkande handlingar kan vara brottsliga till exempel enligt de olika lagarna mot diskriminering. En äldre betydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, såsom utanför äktenskapet eller med våld. ”
Vi lever i en tid där visserligen många överreagerar och där korrekta åsikter kan vara krav in i absurdum, samtidigt som en del grupper känner sig hotade av andras ökande friheter. Oavsett så missbrukas i dag ordet ”kränkt” för att förlöjliga någons åsikt. Man menar på att denne är överdrivet känslig och känner sig förnedrad eller ansatt utan fog, alternativt bara används för att slippa i sak bemöta argumentationen. Det är alltså då en härskarteknik.

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Vi får tydligen utvidga frågeställningen: får man skämta om datorer i Humorhörnan? Just nu verkar det vara förbjudet. Däremot verkar det vara ok med rent tekniska diskussioner runt datoranvändning. Jag måste missat någon regel.

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Reglar är helt ok att skämta om. Det är ju ändå byggahus.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Humorhörnan har ju spårat ur sista dagarna med allt möjligt datorelaterat utan humor.

JanneJanne123
Kan ändå tycka att det är stort att det finns en meta-tråd om humorhörnan. Håller dock med analysen ovan och ifrågasätter starkt modereringen. Ena sekunden är ett genuint roligt inlägg borttaget för att moderatorn inte förstår humorn och nu låter man mängder av OT-inlägg vara kvar. Fast hur var det nu, det var mot forumreglerna att diskutera moderering? :thinking:

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Reglar är helt ok att skämta om. Det är ju ändå byggahus.
Men detta är tråden OM humortråden, inte humortråden själv. Så i denna tråden är det OT att göra inlägg som bara är ordvitsar baserade på tidigare inlägg.

Ja, fast det vete katten om jag tror man tjänar på att öppet ifrågasätta dålig moderering istället för att skämta om den. Det är en inte helt orimlig regel att sånt ska skötas enskilt.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kan ändå tycka att det är stort att det finns en meta-tråd om humorhörnan. Håller dock med analysen ovan och ifrågasätter starkt modereringen. Ena sekunden är ett genuint roligt inlägg borttaget för att moderatorn inte förstår humorn och nu låter man mängder av OT-inlägg vara kvar. Fast hur var det nu, det var mot forumreglerna att diskutera moderering? :thinking:
Jag får kanske förklara varför mitt inlägg (som blev raderat) var ett humorinlägg och inte OT.

Några användare hade angett vilka processorer de hade i sina första datorer, med allt primitivare versioner. Jag överträffade då samtliga tidigare och angav också att jag fick varmt grus till frukost. Detta var då också en länk till och en referens till den legendariska sketchen "Four Yorkshiremen" där fyra äldre herrar försöker överträffa varandra i vem som hade hårdast barndom. Varmt grus till frukost är en av ingredienserna.

Sketchen framfördes av delar av Monty Python-gänget redan innan de blev Monty Python. Om det är extra roligt att de är just från Yorkshire vet jag faktiskt inte. Kanske någon lokalt brittiskt stereotyp som ligger till grund för det.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag tycker inte ditt inlägg var problematiskt alls, mer de här ”iOS tips och trix” som jag inte alls tyckte hörde hemma i kategorin humor.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag har förövrigt med framgång (dvs ej blivit bortmodererad) dragit några datorrelaterade skämt i humörhörnan, så något generellt datorskämtförbud verkar inte råda.

hsd
Om man rapporterar inlägget så kollar en moderator på det
Byggahus har många trådar och många användare så det är nog ett hästjobb att hinna med allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.