Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Läste ett inlägg på FB där en herre informerar (med bild) att det ska eldas med OSB .
Smart att dokumentera sina brott, underlättar lagföring.
Invasionen påbörjades ju för drygt 9 månader sedan, och redan förra hösten var det ju rekordhöga priser på el. Man har haft 1 år på sig att skaffa fram ved.
Nej, jag tycker inte det är försvarbart att elda vadsomhelst i kaminen.
Invasionen påbörjades ju för drygt 9 månader sedan, och redan förra hösten var det ju rekordhöga priser på el. Man har haft 1 år på sig att skaffa fram ved.
Nej, jag tycker inte det är försvarbart att elda vadsomhelst i kaminen.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Även fast man inte tror det men byggskivor (skivor med lim) innehåller fortfarande formaldehyd , dock i liten mängd nu för tiden .
https://www.kemi.se/lagar-och-regle...r-och-forbud/formaldehyd-i-trabaserade-skivor
https://ki.se/imm/formaldehyd
https://www.kemi.se/lagar-och-regle...r-och-forbud/formaldehyd-i-trabaserade-skivor
https://ki.se/imm/formaldehyd
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Av hitintills 62 kommentar är minst 50% ovetande eller stoppar in vad som helst i eldstaden .
Skrämmande ........
https://www.facebook.com/groups/456...1¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
Skrämmande ........
https://www.facebook.com/groups/456...1¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
Jag skulle vara duktig en gång och åkte till "tippen" med bagaget fullt i lackade trälister som jag inte kände för att elda. Jag hann inte mer än öppna luckan förrän någon var framme och kommenterade "ska du slänga dom där...dom skulle passa perfekt för att tända i min braskamin". Så det slutade med att listerna hamnade i hans bil istället. Jag hade inte lust att ta den diskussionen och han blev glad som ett barn på julafton...
Får man gissa på att du först gjorde en 10km enkelresa med fosildriven bil innan du kom till "tippen"?B Bigfoot skrev:Jag skulle vara duktig en gång och åkte till "tippen" med bagaget fullt i lackade trälister som jag inte kände för att elda. Jag hann inte mer än öppna luckan förrän någon var framme och kommenterade "ska du slänga dom där...dom skulle passa perfekt för att tända i min braskamin". Så det slutade med att listerna hamnade i hans bil istället. Jag hade inte lust att ta den diskussionen och han blev glad som ett barn på julafton...
I bland är det inte nån vinst i att försöka vara duktig och följa reglerna...
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.F fribygg skrev:
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Det är väl ovanligt att vi importerar el från Polen? Om vi nu gör det lär den vara tillverkad med fossilt kol och vara väsentligt skitigare än vår svenska elmix.G Guzzen1 skrev:Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
I braskaminer och andra lokaleldstäder har vi svenskar förmånen att företrädesvis kunna elda koldioxidneutral lokalodlad ved även om en och annan behandlad bräda eller listbit säkert slinker med ibland medan polackerna stundtals kanske behöver ta till rester från fosilgas tillverkningen och elda koks.
Rysk fossilgas ska vi inte använda mer såvitt jag vet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Vi har ju förmånen att bo i ett land med många träd + vatten kraft som får försörja Sverige och grannländer med el
Har följt hur mycket el som produceras från div energislag, vattenkraft får rädda oss när det inte blåser , kärnkraft bidrar med 4600 Mwh varje dygn !
Har följt hur mycket el som produceras från div energislag, vattenkraft får rädda oss när det inte blåser , kärnkraft bidrar med 4600 Mwh varje dygn !
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 112 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 112 inlägg
Är det inte jämföra äpplen och päron tillverkning med förbrukning bara för att slänga in en poäng att elbil minsann inte är nå bättre?G Guzzen1 skrev:Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Är det nån form av avundsjuka missunnsamhet Jante som ligger bakom månne
Och en Modern fossilbil är "gratis" att tillverka? Finns hur mycket forskning på detta som helst att elbilarna är mycket miljövänligare i sin helhet. bara lägg ner dessa boomer fantasier i varenda tråd.G Guzzen1 skrev:Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Just formaldehyden är nog den minsta problemet. Formaldehyd är ju väldigt reaktivt och brinner lätt.Tomture61 skrev:
Värre är nog feta plaster som brinner sotigt, d v s inkomplett oxidation. Blir så tråkig luft i tätorter.