Hej!

Idag ska jag in till K-rauta och köpa nån form av papp. Jag ska ha den som ångbroms/spärr mellan sovrumstaket och den kalla viden. Sen blir det nån form av isolering ovanpå.
Vilken modell ska jag köra på?

Papp?

Åldersbeständig plast brukar man använda. Köpes till hyggligt pris på byggmax.

gadeberg kanske blandar ihop vindpapp med åldersbeständig plast.
Som Mathias säger, plast är det som gäller.

Jag är religionen utan plast i gamla hus...

gadeberg skrev:
Jag är religionen utan plast i gamla hus...

....eftersom att fukten vet att huset är gammalt, så när den kommer upp på vinden ser den till att inte bli uppdrucken av mögelsporer och gör sig bara tillgänglig för törstiga spindlar och andra kryp.

;)

MathiasS skrev:
....eftersom att fukten vet att huset är gammalt, så när den kommer upp på vinden ser den till att inte bli uppdrucken av mögelsporer och gör sig bara tillgänglig för törstiga spindlar och andra kryp.

;)
Det är fallet om man isolerar med glasull. Stenull möglar inte.

Anledningen till att man måste lägga plastfolie och inget annat som ångspärr mot mineralull (alltså glasull eller stenull) är att isoleringen inte fungerar om den blir fuktig. Om du med andra ord vill isolera med mineralull ska du alltid lägga plastfolie. Men i och med att du lägger plastfolien ventilerar du inte bort fukten från sovrummet under. Det kan därför börja mögla i sovrummet om du har ett innertak av organiskt material.

Det enda sättet att komma runt fukt- och mögelproblemet i byggandet är att inte använda mineralull alls. Det finns gott om alternativ idag, jag brukar rekommendera naturfiber. Om du använder naturfiber, behöver du inte lägga en ångspärr, utan lägger en papp som hindrar fibret från att ramla ner. Naturfiber har en naturlig förmåga att suga upp fukt och samtidigt avge den. Huset "andas". Dessutom kan det varken brinna eller mögla.

Redigerat:
n_ark skrev:
Det är fallet om man isolerar med glasull. Stenull möglar inte.
Jag tänker inte bara på att isoleringen möglar utan också att hela vinden möglar i träkonstruktionen.

Trä har en naturlig förmoga att suga in och avge fukt. Det skadar inte träet om det finns gott om ventilation runt det. Problem uppstår när träet inte är tillräckligt torrt när det byggs, eller om man berövar det dess förmåga att suga in och avge fukt, t ex med plast och mineralull. Då kan det uppstå mögel. Möglet skadar dock inte trä i motsats till glasull.

Därför är det viktigt att träet ventileras bra. Det är fallet med en oisolerad vind med sina springor och skarvar. Om vinden isoleras med mineralull och luftväxlingen avstannar, kan man bara vänta på att mögelangreppet kommer.

Hm, så det bästa för huset skull bör då vara att tex. köra med nån träulls isolering till taket och kanske sen linullsisolering i väggarna och vanlig papp till detta så mår trät kalas sen?

Jepp, jag håller på träull/cellulosa + papp.

Ja jag håller med föregående talare! Cellulosa + Papp! Plast och mineralull är så...... 80-tal :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.