Min gamla kombipanna har börjat vika in nu, så nu är det dags för en ny. Jag har bara kört elpatron på den sedan jag flyttade in (1år sedan). Nu funderar jag på att börja köra med pellets. Nån som har ett bra tips på en sådan panna som hanterar det bra och även kanske går elda ved i? Det får gärna vara inbyggd vv-beredare också eftersom jag inte har någon separat.

Är tacksam för tips!

det finns flera strängar i ämnet

men undvik inbyggd vvb satsa på en bra, stor ack istället

JimmyLi skrev:
Nu funderar jag på att börja köra med pellets. Nån som har ett bra tips på en sådan panna som hanterar det bra och även kanske går elda ved i? Det får gärna vara inbyggd vv-beredare också eftersom jag inte har någon separat.

Är tacksam för tips!
Kolla på http://pellets.info/

Om Du har Ditt hus i en tätort / om huset behöver mycket värme och VV energi kan det vara lämpligt att dessutom överväga alternativet värmepump.

Möjligheten till längre strömavbrott bör tas med i funderingarna . Kanske kommer en pelletspannara snabbare upp i normaltillstånd efter avbrott än en VP

En VP är ´bekvämare

Om Du har stor tomt eller är kompis med en traktorägare blit markvärme billigare att installera än bergvärme och kan eventuellt hamna på samma niv som en komplett pelletsanläggning.

Spekulera vidare äver den framtida utvecklingen av kostnaden för pellets resp el.
Redan nu importeras pellets, el importeras tidsvis.

Om du kör med olja och ska konvertera till pellets.
Vänta tills efter nyår.
Bidrag mellan 1/1-31/12 2006.
Lite oklart än hur det ska utformas.

AlfM skrev:
Om du kör med olja och ska konvertera till pellets.
Vänta tills efter nyår.
Bidrag mellan 1/1-31/12 2006.
Lite oklart än hur det ska utformas.
kan ju också vara så att man hiner bränna licka mycke pengar på olja fram till "efter nyår" som man får i bidrag.

CarMan skrev:
kan ju också vara så att man hiner bränna licka mycke pengar på olja fram till "efter nyår" som man får i bidrag.
Kördes de inte på el nu ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.