Problemet uppstår när man förstår hur himla bra det är med tryckluft. Sprutmålning, blästring tar mycket luft.

Fattas väl bara en packning, där det blåser.

Jag har två stora kompressorer, och så denna lilla Bilteman...
Gillar den. Till att fylla däck eller skjuta stift i lister är den kanon. Tyst och lätt.

TS:s ex. verkar ha något fel (även om den kanske är enkel att åtgärda av en mer händig) , så det är bara att gå tillbaka till Biltema och få den bytt på garanti, tror inte att de kommer vara krångliga i det avseendet.

---

Har man hört hur de större kompressorerna låter - förutom storleken och hanterbarheten med SOL-6 kompressorn så skall det vara rätt angelägen med mer luft och högre kapacitet på kompressorn och då förstås en kompressor som man normalt inte flyttar runt. - Alltså... många av de större kompressorerna lever helvete ljudmässigt och innan man tittar på sådana så är en provkörning i högsta grad tillrådligt och mentalt förberedd på att det kommer låta ännu mer hemma med väggar som reflekterar ljudet än när det körs i den stora säljhallen.

För övrigt är min exemplar SOL-6 kompressor från biltema är nog den tätast kompressorn jag någonsin varit med om. Det kan stå ett halvår med full tryck i tanken utan att manometerna har rört sig det minsta lilla.

Annars är kompressoranläggningar alltid något som läcker en smula och det pyser alltid någonstans efter rör, slangar, skarvar och annat och kompressorn brummar ingång då och då...

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
T
R rolfino skrev:
Byter absolut men ska man byta modellen till nåt större? Ska ju mest pumpa däck båtfrndrar och kanske spika dyckert
Behåll den om du bara ska ha den till det! Du kommer troligen använda den väldigt sällan. Att det pyser som det gör nu är ju ett fel, men får man bara en fungerande så kommer den där hålla länge för dig tror jag. Har en biltema och haft en Jula Meec (bytt till större) förut. Inga problem med dom efter många år.

Titta vad som läcker i pluggen, kanske bara en packning/o-ring som fått en spricka/skurits upp när det drogs till, finns inte sådant så kanske gängtätning på gängorna löser problemet (låt det vila ett dygn efter applicering så att de hinner härda innan det trycksätts)

Och som redan sagt, de med större luftkapacitet låter helvetes högt och skrämmer slag på en när de plötsligt startar om de är i närheten där man är, då de med högre kapacitet använder 2800 RPM-kompressorer (och oftast oljefyllda) medans SOL 6 och dess närbesläktade med utseendemässig snarlik kompressor (som finns under många olika varunamn) är 1400 RPM-kompressor och tuffar på ganska beskedligt och klart acceptabel ljudnivå - det som hörs mest i styrka rent dB-mässigt är pyset när kompressorn gör trycklös vid avstängning av tryckströmbrytaren (för att underlätta nästa start).

Kort sagt SOL 6 är en rätt söt liten kompressor som enkelt kan bäras omkring och som kan slängas in i bilen och har (uppumpad) en viss reserv med luft för att i alla fall fylla ett bildäck till körbar nivå om den skulle vara nära tom, som när jag hade pysläcka på ett bildäck tills det kunde fixas.

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Det är bara att acceptera
Absolut inte! Att den tappar lite tryck på ett dygn eller så kan man nog leva med men pyser den hörbart är den trasig. Tveklöst!

Petesson
R rolfino skrev:
Byter absolut men ska man byta modellen till nåt större? Ska ju mest pumpa däck båtfrndrar och kanske spika dyckert
Reklamera den du har, sedan ett tips är att tömma kompressorn på luft alltid när du har jobbat klart..
Dessa billigare tål inte trycksättning året runt så tömmer du den så kommer den att hålla mycket längre..

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut inte! Att den tappar lite tryck på ett dygn eller så kan man nog leva med men pyser den hörbart är den trasig. Tveklöst!
Nej jag håller såklart med dig. Hade också reklamerat. Men min erfarenhet av kina-kompressorer är att om de inte pyser direkt vid leverans, så kommer de att göra det rätt snart.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Varför inte bara täta vid pluggen varför reklamera för detta när den är ok i övrigt? Nästa lott i Biltema lotteriet kan vara sämre och så går det ett varv till.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Åkte till butiken och reklamerade och tog ut en likadan som gjorde jobbet klanderfritt dag ett, utan pyslöckage. Peppar peppar.🌶️ 🌶️

• Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
…som redan sagt, de med större luftkapacitet låter helvetes högt och skrämmer slag på en när de plötsligt startar om de är i närheten där man är, då de med högre kapacitet använder 2800 RPM-kompressorer (och oftast oljefyllda) medans SOL 6 och dess närbesläktade med utseendemässig snarlik kompressor (som finns under många olika varunamn) är 1400 RPM-kompressor och tuffar på ganska beskedligt och klart acceptabel ljudnivå…
Det är ett gränsland där de flesta kompressorerna skriker så hela kvarteret vaknar, men sen blir de tystare igen… i samma takt blir de svårare att flytta men allt i livet är en kompromiss ;)
Jag tror att sol6 och liknande är den perfekta svensson kompressorn, pumpa däck osv går utan problem eller upprörda grannar!

Ps: skönt att det löste sig med en ny kompressor!

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.