266 läst ·
4 svar
266 läst
4 svar
Ska köksväggar vara målade innan montering?
Vi håller på att få vårt kök renoverat i en lägenhet. Väggen är spacklad och delvis försedd med filt, men inte målad alls. Trots det har hantverkarna börjat installera köket, vilket betyder att det nu kommer finnas områden bakom skåp och vid ugn som bara har filt och aldrig kommer kunna målas.
I deras arbetsbeskrivning står uttryckligen att väggar ska vara “färdigmålade eller eventuellt bara sakna sista lagret färg” inför montering. Här är väggarna alltså varken målade eller nästan färdiga.
Är detta inte problematiskt. Omålad filt suger åt sig fett/fukt över tid? Strukturen ändras. Vad annars kunde vara problemet/risken?
Nyfiken på hur andra har erfarenhet av detta och vad som anses vara god standard.
I deras arbetsbeskrivning står uttryckligen att väggar ska vara “färdigmålade eller eventuellt bara sakna sista lagret färg” inför montering. Här är väggarna alltså varken målade eller nästan färdiga.
Är detta inte problematiskt. Omålad filt suger åt sig fett/fukt över tid? Strukturen ändras. Vad annars kunde vara problemet/risken?
Nyfiken på hur andra har erfarenhet av detta och vad som anses vara god standard.
Själv målade jag inte bakom köksstommarna. Där var latheten och snålheten i symbios 😄. Är nog vanligt.
Filt begriper jag inte vad dom har satt upp.
Filt begriper jag inte vad dom har satt upp.
Vilken typ av filt pratar du om och är det en lös spis eller en häll? Är det en lös spis så hade jag krävt att de målar bakom den för det brukar alltid sippra ner det ema och det andra där tillslut och då vill man ha en vägg som är lätt att torka. Bakom stommar och infälld häll har jag inte målat för det syns ändå inte och jag ser ingen fördel med färg där
Förlåt, det är väv jag menar inte filt.H hjulia skrev:Vilken typ av filt pratar du om och är det en lös spis eller en häll? Är det en lös spis så hade jag krävt att de målar bakom den för det brukar alltid sippra ner det ema och det andra där tillslut och då vill man ha en vägg som är lätt att torka. Bakom stommar och infälld häll har jag inte målat för det syns ändå inte och jag ser ingen fördel med färg där
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Programvara för att skissa bokhylla
Möbelsnickeri -
Kamera-övervakar inne i våra stall
Villalarm & Hemautomation -
Hur bra är PL400, PL600, PL800 och vad motsvarar tec7?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad brukar nya innerdörrar vara målade med?
Fönster & Dörrar -
Ärsch oxå, målade köksväggarna gröna o nu vet jag inte om det blev bu eller bä...
Färg, Måla & Tapetsera