Hej hörni,
jag har fått hjälp av hantverkare att lägga oglacerad klinker i köket. Första vändan färgade den ljusa fogen av sig på plattorna som är terracotta så det blev flammigt. Då hjälpte hantverkarna till med att syrabehandla och impregnera. Tror fogen blev missfärgad av detta på sina ställen samt att den försvunnit helt mellan några plattor.Tycker det fogflammiga har försvunnit men det ser ändå konstigt ut eller? Vissa plattor ser ut att vara blankare än andra. Det ser liksom patchy ut. Ser att fotavtryck syns också vilket jag kan köpa om man är klibbig om fötterna så länge det går att torka bort (har inte testat än) men det blev även avtryck när jag var inne och gick med tofflor med hårdare sula. Det syns i bortre delen av bilderna.
Syns mest bara i släpljus.
Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Jag har lagt en hel del pengar på att få hjälp av pro’s eftersom jag ville att det skulle bli fint..

• Oglaserade terracotta klinkerplattor i kök, med fläckiga fogar och ojämn glans. Fotavtryck syns i släpljus, mellanrummet på vissa plattor saknar fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terracotta klinkergolv i kök med ljus fog; vissa plattor blanka, flammighet i fogen, fotavtryck syns i bortre delen av bilden, släpljus från fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
BirgitS
Första steget är att prata med hantverkaren om att du inte är nöjd.
Besiktningar görs inte i släpljus utan med ljus rakt mot ytan.

Ska inte oglaserade klinker impregneras/behandlas för att inte bli fläckiga när man spiller på dem?
Det kommer ju att förändra glansen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Första steget är att prata med hantverkaren om att du inte är nöjd.
Besiktningar görs inte i släpljus utan med ljus rakt mot ytan.

Ska inte oglaserade klinker impregneras/behandlas för att inte bli fläckiga när man spiller på dem?
Det kommer ju att förändra glansen.
Japp de kommer till veckan och är lätta att prata med men jag känner mig jobbig.
Impregnera gör man väl för att de ska bli mer lättskötta ja. Men i detta fall var det för att få upp glansen för det var efter jag påpekade fogfläckarna som det kom på tal om impregnering. Jag ska fråga dem till veckan. Det var ju hela golvet som impregnerades så jag tänkte att hela golvet borde få samma yta liksom.
Vad är det för besiktning du nämner? Gör man alltid såna? Tack för svar

BirgitS
Man kan, om man vill, anlita en besiktningsman som granskar arbete som har utförts av en hantverkare. Då kontrolleras om arbetet uppfyller alla branschregler, såväl tekniska regler som estetiska.

Impregneringen kanske las på ojämnt?

Aha okej då förstår jag.
Ville mest slänga ut frågan till andra som kanske har oglacerat klinker om det brukar se ut såhär för det känns lite otillfredsställande tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.