6 112 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Ska jag passa på att sätta in ångspärr när jag byter innetak?
Sida 1 av 2
Jag håller på ett renoverar ett par rum i huset. I samband med detta skall jag sätta in nya innetak. Jag har ju då chansen att enkelt sätta in ångspärr mot vinden i taket. Huset är byggt 1947 med sadeltak. Isoleringen av vindbjälklaget ser ut så här (nerifrån och upp):
råspont ->
vindpapp ->
120 mm kutterspån ->
120 mm glasfiberull ->
45 mm glasfiberull med papp på toppen.
Kan det finnas en nackdel att sätta upp en ångspärr på undersidan av råsponten nu när man har möjligheten att göra det så enkelt? Eller ska man inte "störa" vinden som verkar fungera rätt bra som den är?
råspont ->
vindpapp ->
120 mm kutterspån ->
120 mm glasfiberull ->
45 mm glasfiberull med papp på toppen.
Kan det finnas en nackdel att sätta upp en ångspärr på undersidan av råsponten nu när man har möjligheten att göra det så enkelt? Eller ska man inte "störa" vinden som verkar fungera rätt bra som den är?
Tack för frågan! Jag skulle precis fråga samma sak, dock är mitt hus byggt 1945 
Det kan väl visst bli sämre om du sätter ångspärr i t.ex ett gammalt hus med råspont och sedan spån som isolering.
Det kan i värsta fall gå från att vinden/isoleringen mådde kanon då den fick tillskott av varmluft från huset, till att klimatet ändras så pass att tråkiga saker börjar hända där uppe!
Det kan i värsta fall gå från att vinden/isoleringen mådde kanon då den fick tillskott av varmluft från huset, till att klimatet ändras så pass att tråkiga saker börjar hända där uppe!
Tack! Det är tanken att på sikt i sånt fall sätta in ångspärren i alla rum.Mikael_L skrev:
Det verkar ju som en lite knivig fråga. Man kanske inte ska mixtra med nåt som funkar, samtidigt kanske det kan vara en förbättring.
Jag ska tillägga att jag har satt in mekanisk frånluft ventilation i huset, så det borde vara ett litet undertryck i huset jämfört med vinden.
Kanske värdelös info men: När det är 0 grader utomhus, +20 inomhus så är temperaturen på vinden +2-3 grader.
Redigerat:
Näe, så fungerar det inte vill jag påstå.lorens skrev:
Det vi kan förhindra med en plast är diffusion, inte värmeavledning (eller värmeförluster om du så vill). Dvs, det blir mindre fukt med plast men inte kallare.
Det man möjligen kan ha synpunkt på är att man gör detta etappvis och att då fuktbelastningen på det rum du inte fixat blir större men jag tvivlar på att det är ett problem i realiteten och har inte sett några sådana effekter här hemma.
Varför blir fuktbelastningen högre i de rum som saknar ångspärr? Borde fuktbelastning per yta inte vara konstant förutsatt att man har samma inhomhusklimat i alla rum? Ju mer ångspärr man har desto minde diffusion upp till vinden, eller?MathiasS skrev:Näe, så fungerar det inte vill jag påstå.
Det vi kan förhindra med en plast är diffusion, inte värmeavledning (eller värmeförluster om du så vill). Dvs, det blir mindre fukt med plast men inte kallare.
Det man möjligen kan ha synpunkt på är att man gör detta etappvis och att då fuktbelastningen på det rum du inte fixat blir större men jag tvivlar på att det är ett problem i realiteten och har inte sett några sådana effekter här hemma.
Ångspärren har väl två syften: Stoppa diffusion och att stoppa luftrörelse upp på vinden. Pappen som ligger idag har ju som uppgift att stoppa luftrörelsen. Att lägga till en diffusionspärr borde väl inte vara en nackdel?
Nu spekulerar jag vilt här, men om man har övertryck i huset och sätter plast lite här och där så kommer gasflödet öka där man inte satt plast.MH1001 skrev:
Det är lite som att hålla för en del av hålen på duschmunstycket.
Mmm.. men för att spinna vidare på parallellen om duschmunstycket: Håller du för en del av hålen så blir ju flödet större i just de hålen. Men totala flödet kommer minska eftersom strypningen är högre.Nyfniken skrev:
Men om vi förutsätter att jag inte har övertryck i huset eftersom jag har mekanisk frånluft ventilation; så kan jag inte se att det skulle vara en stor nackdel att under en tid (nåt år kanske) bara ha ångspärr i vissa rum. Eller?
Jag är helt med på att plasten är till för att förhindra fuktgången i en byggnation, då inte fukten kan ta sig igenom plasten!MathiasS skrev:Näe, så fungerar det inte vill jag påstå.
Men jag har ändå svårt att se hur exakt samma mängd värme skulle ta sig igenom glesa brädor i ett innertak klätt med plast som utan plast! Borde inte värmen då hitta andra vägar att ta vägen enklare?
Jag tänker som om jag stänger dörren till förrådet i källaren så blir det rummet kallare än om dörren står öppen. Den varma luften tar sig inte dit lika lätt och rummet blir samtidigt avkylt av källarväggarna.
Samma tänker jag då luften åker upp mot innertaket, är det 40 år gamla brädor som är spikade i takstolen så kan luften enkelt ta sig upp i springorna emellan brädorna.
På ett rent teoretiskt fysiskt plan har du väl rätt, men i ett byggnadstekniskt perspektiv är resonemanget våldsamt fel.lorens skrev:Jag är helt med på att plasten är till för att förhindra fuktgången i en byggnation, då inte fukten kan ta sig igenom plasten!
Men jag har ändå svårt att se hur exakt samma mängd värme skulle ta sig igenom glesa brädor i ett innertak klätt med plast som utan plast! Borde inte värmen då hitta andra vägar att ta vägen enklare?
Jag tänker som om jag stänger dörren till förrådet i källaren så blir det rummet kallare än om dörren står öppen. Den varma luften tar sig inte dit lika lätt och rummet blir samtidigt avkylt av källarväggarna.
Samma tänker jag då luften åker upp mot innertaket, är det 40 år gamla brädor som är spikade i takstolen så kan luften enkelt ta sig upp i springorna emellan brädorna.
Det man verkligen måste undvika till varje pris är att låta varm fuktbemängd inomhusluft komma upp på kallvinden. Resultatet av större mängder inomhusluft upp till vinden blir massiva mögelangrepp.
Sen vill man väl egentligen inte heller tillåta (alltför mycket) värmetransport upp till vinden heller.
Det är ju en energiförlust som direkt kommer synas på elräkningen.
Dvs egentligen vill man inte "att värmen ska ta vägen" någonstans alls. (Givetvis en utopi, men ditåt strävar man väl normalt sett)
Redigerat:
Lorens, jag tro du ska tänka dig att merparten av värmeförlusterna uppåt sker genom ledning och konvektion snarare än att den varma luften smiter dit upp (vilket väl iofs är konvektion).
http://www.varmahus.se/energiskola/varmeoverforing.php
http://www.varmahus.se/energiskola/varmeoverforing.php