Har satt igång en gammal Stiga snöslunga.

Allt har gått fint så här långt och i helgen bytte jag drivremmar.

Det är kanske svårt att se på bilden, var svårt att få fenomenet att synas på bild, men remhjulen för drivning av snömatningen står ju inte rakt ovanför varandra.

Detta måste ju innebära att remmen slits väldigt mycket?

Har inte mätt upp exakt men det skiljer ju många centimeter. Det sitter ju en kil på den utgående axeln från motorn. Innebär detta att det remhjulet är justerbart i längsled tro? Bör jag justera ut det?

Snöslungans drivrem och remhjul inuti maskinen, där remhjulen inte är i linje med varandra, vilket kan orsaka onormalt slitage på remmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det möjlighet skulle definitivt justera så att hjulen linjerar.

Kan du inte släppa på dessa stoppskruvarna och skjuta ut stycket med hjulet?
Rostig metallstång med en fastspänd stoppskruv, markerad med pil, nära ett blått hjul och en gul del. Papper syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
[bild]
På insidan har du ju ytterligare en drivrem som ser ut att ligga farligt nära cylindern på axeln där...

M MatsBengtsson89 skrev:
På insidan har du ju ytterligare en drivrem som ser ut att ligga farligt nära cylindern på axeln där...
Det är nog lite av en optisk illusion för axlarna är hyfsat långt från varandra. Men jag ska nog ge mig på att flytta ut och linjerna.

M MatsBengtsson89 skrev:
[bild]
Borde gå. Sitter en kil från axelns kortsida också, det är nog den som håller fast den mest.

S Stubai skrev:
Finns det möjlighet skulle definitivt justera så att hjulen linjerar.
Ska titta lite närmare på det i helgen tror jag.

Jo, de ska linjera.
Det är ingen koppling som rör sig och det är rakt när den är inkopplad?

Då har jag linjerat upp dem, gick hyfsat enkelt även om jag var tvungen att värma ganska mycket för att få den att röra sig!

Dock undersökte jag ett glapp på den andra utgående motoraxeln och upptäckte att motorremskivan börjat glappa och nött ner kilen ganska mycket. Ny kil hade grannen men remskivan var också mycket nött i spåret för kilen.

En ny remskiva verkar inte få hitta. Det var trist. Ska fortsätta leta lite till, annars får jag hitta en annan plan.

M MatsBengtsson89 skrev:
[bild]
Yes, släppte på dem och värmde ganska mycket så gick den att skjuta ut !

Fotografen Fotografen skrev:
Jo, de ska linjera.
Det är ingen koppling som rör sig och det är rakt när den är inkopplad?
Nej den är fast.

T trasker skrev:
Yes, släppte på dem och värmde ganska mycket så gick den att skjuta ut !
Snyggt!

galento
T trasker skrev:
Dock undersökte jag ett glapp på den andra utgående motoraxeln och upptäckte att motorremskivan börjat glappa och nött ner kilen ganska mycket. Ny kil hade grannen men remskivan var också mycket nött i spåret för kilen.

En ny remskiva verkar inte få hitta. Det var trist. Ska fortsätta leta lite till, annars får jag hitta en annan plan.
Du kanske känner nån som kan göra ett nytt kilspår på ett annat ställe i remskivan du har ?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
galento galento skrev:
Du kanske känner nån som kan göra ett nytt kilspår på ett annat ställe i remskivan du har ?
Jo exakt! Har plockat ihop någon form av rigg och hittat en fil som något smalare än kilen. Riggen styr filen så man kan få ett (ganska) rakt kilspår.

Har dock inte börjat för jag är inte säker på att det är den bästa lösningen.

Några förslag? Vilken typ av elverktyg skulle man kunna använda till detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.