Har satt igång en gammal Stiga snöslunga.
Allt har gått fint så här långt och i helgen bytte jag drivremmar.
Det är kanske svårt att se på bilden, var svårt att få fenomenet att synas på bild, men remhjulen för drivning av snömatningen står ju inte rakt ovanför varandra.
Detta måste ju innebära att remmen slits väldigt mycket?
Har inte mätt upp exakt men det skiljer ju många centimeter. Det sitter ju en kil på den utgående axeln från motorn. Innebär detta att det remhjulet är justerbart i längsled tro? Bör jag justera ut det?
Allt har gått fint så här långt och i helgen bytte jag drivremmar.
Det är kanske svårt att se på bilden, var svårt att få fenomenet att synas på bild, men remhjulen för drivning av snömatningen står ju inte rakt ovanför varandra.
Detta måste ju innebära att remmen slits väldigt mycket?
Har inte mätt upp exakt men det skiljer ju många centimeter. Det sitter ju en kil på den utgående axeln från motorn. Innebär detta att det remhjulet är justerbart i längsled tro? Bör jag justera ut det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, de ska linjera.
Det är ingen koppling som rör sig och det är rakt när den är inkopplad?
Det är ingen koppling som rör sig och det är rakt när den är inkopplad?
Då har jag linjerat upp dem, gick hyfsat enkelt även om jag var tvungen att värma ganska mycket för att få den att röra sig!
Dock undersökte jag ett glapp på den andra utgående motoraxeln och upptäckte att motorremskivan börjat glappa och nött ner kilen ganska mycket. Ny kil hade grannen men remskivan var också mycket nött i spåret för kilen.
En ny remskiva verkar inte få hitta. Det var trist. Ska fortsätta leta lite till, annars får jag hitta en annan plan.
Dock undersökte jag ett glapp på den andra utgående motoraxeln och upptäckte att motorremskivan börjat glappa och nött ner kilen ganska mycket. Ny kil hade grannen men remskivan var också mycket nött i spåret för kilen.
En ny remskiva verkar inte få hitta. Det var trist. Ska fortsätta leta lite till, annars får jag hitta en annan plan.
Du kanske känner nån som kan göra ett nytt kilspår på ett annat ställe i remskivan du har ?T trasker skrev:Dock undersökte jag ett glapp på den andra utgående motoraxeln och upptäckte att motorremskivan börjat glappa och nött ner kilen ganska mycket. Ny kil hade grannen men remskivan var också mycket nött i spåret för kilen.
Jo exakt! Har plockat ihop någon form av rigg och hittat en fil som något smalare än kilen. Riggen styr filen så man kan få ett (ganska) rakt kilspår.galento skrev:
Har dock inte börjat för jag är inte säker på att det är den bästa lösningen.
Några förslag? Vilken typ av elverktyg skulle man kunna använda till detta?
Klicka här för att svara