Vi har golvvärme i badrummet på övervåningen och idag kom det en snubbe från Anticimex som påpekade att golvvärmen alltid behöver vara på, annars kan det bildas fukt i golvplattorna. Stämmer detta och behöver golvvärmen alltid vara på?

W Wisiano skrev:
Vi har golvvärme i badrummet på övervåningen och idag kom det en snubbe från Anticimex som påpekade att golvvärmen alltid behöver vara på, annars kan det bildas fukt i golvplattorna. Stämmer detta och behöver golvvärmen alltid vara på?
Varför kom det en "snubbe" från Anticimex inklampande?
Jag kör inte golvvärmen 24/7.

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
W Wisiano skrev:
Det har jag aldrig hört!

Golvet är väl tätt?

Jag har svagsvag värme på nu under vintern eftersom där är stort fönster och glasdörr ut till trädgården: är svinkallt. Sätter upp värmen när änglarna kommer under helgerna och skippar värmen helt under sommarhalvåret pga elpriset.

W Wisiano skrev:
Möjligen om man har golvvärme i en oisolerad platta på marken. Varifrån tänkte snubben att fukten ska komma ifrån på övervåningen??

Kasta ut snubben omgående.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför kom det en "snubbe" från Anticimex inklampande?
Jag kör inte golvvärmen 24/7.
De har som standard att besöka hus någon gång och idag var det våran tur. VI har en villaförsäkring och då ingår detta

Är badrummet från "bästföredatum"?

useless useless skrev:
Möjligen om man har golvvärme i en oisolerad platta på marken. Varifrån tänkte snubben att fukten ska komma ifrån på övervåningen??

Kasta ut snubben omgående.
Precis. Det finns dessutom bra ventilation, dvs en fläkt i badrummet. Det ska väl räcka med att inte riskera fukt?

yonna yonna skrev:
Är badrummet från "bästföredatum"?
Nej, utan den är bra och relativt nyrenoverad

W Wisiano skrev:
Precis. Det finns dessutom bra ventilation, dvs en fläkt i badrummet. Det ska väl räcka med att inte riskera fukt?
Låter som helt OK.

W Wisiano skrev:
Folk blir ibland onödigt skrajja för ordet fukt. Fukt i sig är inget farligt så länge det är på rätt plats. Badrum är inget att vara rätt för i ett badrum.

Vet inte om anticimexgubben uttryckte sig precis sådär, men fukten är inget som bildas av sig själv utan den kommer ju i huvudsak ifrån att ni duschar i rummet.

Visst kan det hjälpa till att torka upp snabbare en dusch om man har golvvärmen på, men det är ju heller inget farligt med att det är fuktigt i ett badrum. Framför allt handlar det om hur bra ventilation man har i rummet. Är det dålig ventilation och torkar upp långsamt så märker ni ju att luften och textilier där inne snabbt känns unket.

Nån annan farlig fukt finns inte där (givet att tätskikt är helt och fungerande så klart)

Vi har ofta (el)golvvärmen av eller på väldigt låg temperatur. Men har en forcering i form av en "party-knapp" där vi tillfälligt kan höja tempen 2-3 timmar. Den använder jag ibland efter att flera personer har duschat och jag vill få det att torka snabbare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det har jag aldrig hört!

Golvet är väl tätt?

Jag har svagsvag värme på nu under vintern eftersom där är stort fönster och glasdörr ut till trädgården: är svinkallt. Sätter upp värmen när änglarna kommer under helgerna och skippar värmen helt under sommarhalvåret pga elpriset.
Skippar värmen helt under sommarhalvåret pga elpriset? Var inte elpriset typ jättelågt i somras?

Walle85
Du kommer väll sällan undan nätavgiften, är ju den som är merparten av kostnaden under sommaren. Alternativt att man bundit sig till ett högt pris och på sommaren vill spara dessa kronor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Wisiano skrev:
Om det är varmt under golvet ca 20 C är det ingen risk. Däremot är det riskabelt om man har golvvärme på dåligt isolerat golv på mark.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.