Hej!
Vår brf ska renovera fasad på två femvåningshus. Vi har många gamla kopparstuprör som förmodligen suttit på huset sen tidigt 1900-tal. Vet någon vad de kan vara värda per meter (hur mycket de väger)? Bör vi ta hand om och sälja dem själva eller är det bara bökigt.

Finns det ingen möjlighet att behålla dem?
Det smidigaste måste vara om de som sköter renoveringen även sköter hanteringen av stuprören. Men ni ska nog markera att ni vet att det finns ett värde i dem, annars hamnar det nog i festkassan.

Det torde handla om ganska stora pengar om det är ett femvåningshus.............det blir snabbt kilo på så mycket meter och det är ju inte direkt småpengar för koppar idag.

Koppar ger i alla fall hyggligt betalt på skroten. Jag sålde en hink med rörstumpar jag hade över från att jag byggde om vattensystemet hemma, kan ha varit runt 10kg, tror jag. Fick 300kr för det lilla och det tog väll sådär 10 minuter att göra upp affären på en skrot jag ändå passerar då och då. Bara att lägga på vågen och fylla i en nota.

Skrotarna har ju numera krav på sig att inte köpa stulet skrot (vilket är bra), så har man som du skrot som skulle kunna vara nerplockat från utsidan på hus, så kan det nog vara bra med någon form av dokument som visar att det är ert. Ring och kolla först för att slippa problem.

Tror som Daniel att er entreprenör gärna tar dom som bouns på jobbet, en rättså stor sådan om det vill sig.

Anekdot: För många år sedan körde jag CNC stansmaskin på ett företag. Där kommer en kille in med en 2x1m, 4mm tjock kopparplåt och ritningar på topplockspackningen till en tändkulemotor. Han berättade att de höll på med ett SIDA-projekt att bygga upp livsmedelsindustri i Afrika någonstans. Det skulle pressas olja ur någon växt, och pressarna var tänkta att drivas av renoverade tändkulemotorer som i sin tur skulle drivas av en del av den pressade oljan. En topplockspackning består ju mest av hål och eftersom han inte ville ha tillbaka resterna av plåten så kunde jag storstilat säga att det lät som ett vällovligt projekt och att vi gärna bidrog med att klippa ut packningarna. Bara skrotvärdet på det som blev över gjorde att vi fick en bra timpeng på jobbet ändå.

Veckans kopparpris vid inlämning: 30:-/kg

C
Är de i hyfsat skick?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.