Hej,

Köpte nyligen en ny Metabo KGS 305 kap- & gersåg. Innan klingan har varvat upp så hörs det ett ganska högt skorrande ljud. Det känns inte helt som det ska. Har någon en känsla för huruvida det är normalt eller vad det kan bero på? Kan man undvika en bökig reklamation så gör man ju gärna det. Video bifogad.

Tycker det låter ungefär som min bosch gcm 8 sjl, är väl nån mjukstart tror jag.

Lyssna ~9.55 in på denna

• Gilla
TorpAnders
  • Laddar…
P
Kontrollera att kolen löper lätt i hållaren,på min nya metabo kgs216m satt ena kolet fast,fick fila lite inuti sen vart det en ny maskin:)

• Gilla
oberkrainer
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Tycker det låter ungefär som min bosch gcm 8 sjl, är väl nån mjukstart tror jag.

Lyssna ~9.55 in på denna
[media]
Japp, exakt så låter det med Bosch gcm 8 sjl´s mjukstart även på min maskin, Låter kanske litet ruffligt men fungerar utmärkt för att varva upp klingan utan plötsligt ryck.

Redigerat:
Min låter likadant,,tyvärr skorrar det även när man kapar lite grövre, klart irriterande.

Även jag har en Bosch kap/ger och har noterat samma skorrande under acceleration. Man får se det som ett estetiskt ”problem”, som sagt så handlar det om att få till en mjukstart och det kan gå till på detta vis. Möjligt att det kunde gjorts snyggare men det fyller avsedd funktion, tycks heller inte inverka på livslängd etc med tanke på hur vansinnigt många driftstimmar jag har på Boschen. Härlig maskin, mycket exakt och fin klinga redan den medföljande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.