Jag ska börja dränera mitt hus nu vid månads skiftet och till läggsisolera källaren ute ifrån.
ska även mura för garaget i källaren och göra en källartrappa på andra sidan huset.

Jag ska köra med finja drän och en fuktskyddsmatta innan för.

I marken runt mitt hus är det 100% lera nästan så ska gräva bort massorna närmast huset och bytta mot singel.

pratade med kommunen om hur djupt stamledningen till dagvattnet ligger och fick till svar att det ligger på 160cm (efter dom varit ute och mät) men efter som det inte finns någon rensbrunn vid min anslutning så kunde hon inte ge mer exakt var min anslutning ligger bara att det är över 160cm.

Står jag och mäter vid garage nedfarten så har jag 130 cm ner till plattan.
Det kanske behövs en pumpbrun då eller?

Sätter man då en pumpbrun med anslutningen från dagvattnet till och dräneringen pumpar det där ifrån över i en annan brun med sandfång i och där ifrån rinner det ut i kommunala systemet?
Behöver man något vattenlås eller något sånt?
har läst att det inte är bra om vattnet kan gå bakvägen upp i dränerings systemet.

kan man gå med dräneringen under källartrappan eller man saka ruda den med rören?

Hur många rensbrunar behöver man montera?

//David

Ingen som har något tips eller tillägga?

Har du tidigare haft problem att det trycker upp vatten?

jag har renovetar ett rum i källaren och målat med silicat färg och den har börjat flagna lite på olika ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.