Hej!

Jag fick i veckan en ny diskmaskin installerad och den fungerar som den ska. Dock blev jag lite orolig när jag tittade under vasken och ser att slangklämman inte sitter fast (den gjorde det med den förra diskmaskinens avlopp).

Min fråga är då: Ska den inte sitta fast? Eller är det nånslags konstruktion som inte behöver denna? Hade en läcka exakt vid böjen där vilket var anledningen till att vi var tvungna att byta maskinen så är lite extra orolig över just detta. Tycker även att slangen ligger lite väl aggressivt åt sidan?

Tacksam för råd!

• Slang och rör under diskbänk med en lös slangklämma och böjt avloppsrör, potentiell läckagerisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ha en slangklämma eller dylikt då slangen kan lossna med vattentrycket när vattnet pumpas ut.

E Egiln skrev:
Hej!

Jag fick i veckan en ny diskmaskin installerad och den fungerar som den ska. Dock blev jag lite orolig när jag tittade under vasken och ser att slangklämman inte sitter fast (den gjorde det med den förra diskmaskinens avlopp).

Min fråga är då: Ska den inte sitta fast? Eller är det nånslags konstruktion som inte behöver denna? Hade en läcka exakt vid böjen där vilket var anledningen till att vi var tvungna att byta maskinen så är lite extra orolig över just detta. Tycker även att slangen ligger lite väl aggressivt åt sidan?

Tacksam för råd!
Slangklämman ser ut att gått av. Skaffa en ny slangklämma och sätt dit. Avloppslangen ska även sitta fast, ett buntband runt kopparröret eller annat passande ställe räcker.

E Egiln skrev:
Hej!

Tacksam för råd!
Bra om slangklämman sitter på plats.
Lite annat som behöver justeras också om Säker Vatten skall följas. Tre diagram visar olika rörinstallationer under en kran med kopparrör och Soft PEX, relaterat till Säker Vatten-standarder.
Skapa konto

N Nalleman64 skrev:
Den typen av slang monteras väl inte med en sådan slangklämma såvitt jag vet.
Joo, den skickas med de flesta maskiner.

• Haha
returen
  • Laddar…
N
H Hejochhoj skrev:
Joo, den skickas med de flesta maskiner.
Förstod det nu så jag raderade mitt inlägg.

K Kane skrev:
Bra om slangklämman sitter på plats.
Lite annat som behöver justeras också om Säker Vatten skall följas.[bild]
Tack för svaret! Förstår dock inte riktigt vad som behöver justeras här i mitt fall för att detta ska följas. Är detta något som montören borde gjord alltså?

H Hejochhoj skrev:
Slangklämman ser ut att gått av. Skaffa en ny slangklämma och sätt dit. Avloppslangen ska även sitta fast, ett buntband runt kopparröret eller annat passande ställe räcker.
Detta borde väl ingå när man köper en diskmaskin med installation? Får nog ringa och tjata lite på Elon som installerade åt mig...

E Egiln skrev:
Detta borde väl ingå när man köper en diskmaskin med installation? Får nog ringa och tjata lite på Elon som installerade åt mig...
Joo, det är klart. Men jag hade inte rekommenderat att använda maskinen under tiden du ej har en slangklämma. Har du otur lossnar slangen när maskinen pumpar ut vatten och det blir tryck i den, då kan det bli många liter vatten ut på golvet.

H Hejochhoj skrev:
Joo, det är klart. Men jag hade inte rekommenderat att använda maskinen under tiden du ej har en slangklämma. Har du otur lossnar slangen när maskinen pumpar ut vatten och det blir tryck i den, då kan det bli många liter vatten ut på golvet.
Så pass! Har kört en disk nu och det gick bra. Höll koll just för att jag var orolig men det är bra att veta. Får ringa imorgon och be dem fixa detta. Betalar man 1600 kr för installation ska det ju helst bli bra gjort tycker man!

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Ta loss slangklämman och se om den är sönder ler bara lossnat, rätt enkelt att fästa den :).

macgunde macgunde skrev:
Ta loss slangklämman och se om den är sönder ler bara lossnat, rätt enkelt att fästa den :).
Hej! Den var i två bitar och bara fast vid själva skruven. Så jag antar att den är sönder då? Vanligtvis sitter den väl ihop i en cirkel och ska träs över och skruvas åt?

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Svårt att säga på bilden, ta en ny på den så kan man lättare avgöra om den går använda.

E Egiln skrev:
Hej! Den var i två bitar och bara fast vid själva skruven. Så jag antar att den är sönder då? Vanligtvis sitter den väl ihop i en cirkel och ska träs över och skruvas åt?
Det låter som den har gått sönder.

macgunde macgunde skrev:
Svårt att säga på bilden, ta en ny på den så kan man lättare avgöra om den går använda.
Hej,

Här har du två bilder. Ska den inte sitta i ett stycke?

• Justerbar metallklämma med skruv, halvcirkelformad på vitt underlag.
    Skapa konto
  • Avbildad är en trasig slangklämma av metall liggande på en ljus yta.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.