Hej.

För ungefär fyra månader sedan flyttade vi in i ett hus med frånluftsvärmepump.
Det sitter två tilluftskanaler i vardagsrummet varav ett av de ser ut så här?

Anledningen till att jag reagerade på dessa hål var att de inte är lika många hål som på den andra kanalen i rummet. Den andra kanalen har fyra hål och den här har 12? Skall tilläggas att just den här är ovanför soffan så det lite kallt då och då, (dock inget stort problem). Det är jag håller upp under hålen är själva "filterluckan".

Tacksam för svar!!

Mvh

Markus

Vy inifrån med en filterlucka hållen upp mot en vägg med tolv tilluftskanaler, utsikt över snötäckt trädgård och cirkulärt trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
De ser ju inte ut att vara borrade av ett proffs. Annars tänker jag att de är borrade för olika ventilationbehov. Finns det någon ventilationsförteckning/ritning över huset?

K Kallebo skrev:
De ser ju inte ut att vara borrade av ett proffs. Annars tänker jag att de är borrade för olika ventilationbehov. Finns det någon ventilationsförteckning/ritning över huset?

Tack för snabbt svar!

Har tyvärr ingen ritning att tillgå.

Varför tänker inte det som sätter upp sånt här på hur möblemanget kan stå i ett vardagsrum? Har vart med om så många gånger att de sätter kanalen precis ovanför där soffan logiskt skall och kan stå. Självklart kan möblemanget varierar beroende på tycke och smak men i många fall finns det oftast få möjligheter att välja vart tex soffan och tvn skall vara.

Mvh

Markus

K
Har du radiator under fönstret? I så fall tror jag att anledningen till att ventilen sitter där är att radiatorn ska värma luften så att det inte blir något kalldrag på samma sätt som om man haft ventilen på väggen eller någon annanstans

K Kallebo skrev:
Har du radiator under fönstret? I så fall tror jag att anledningen till att ventilen sitter där är att radiatorn ska värma luften så att det inte blir något kalldrag på samma sätt som om man haft ventilen på väggen eller någon annanstans
Nej vi har inga radiatorer överhuvudtaget. Kan man täppa till några hål tro?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.