Ska det se ut så här när man har börjat lägga läkt? Det är inte jag som har gjort det, men jag betalar för att få det gjort...

• 12 sept 09 017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar halvfärdigt?

(Vad funderar du på? dom sneda läkten eller det lösa hörnet?)

Det jag funderar på är dels att det är snett och dels att det inte är jämna avstånd mellan läkterna...trodde det var väldigt viktigt att lägga läkten rakt och med rätt avstånd?

Ströläkten som de har lagt ut på bilderna är det inte så viktigt med om de ligger rakt.
Är dock bra om de har lyckats fästa varannan rad i takstolarna
Bärläkten ska däremot ligga med rätt avstånd mellan varandra.

Läkten på den övre delen av taket har dom nog inte fäst ännu, allt kan ju inte bli klart på en gång.

Ser inte pappskarvarna lite amatörmässiga ut, eller är de mitt öga som lurar mig?

Hemskt vad alla var petiga då? Kommer ju inte synas överhuvudtaget och gör inget om det inte ser snyggt ut. Bara det är tätt!! Eller?

Peppe_e skrev:
Hemskt vad alla var petiga då? Kommer ju inte synas överhuvudtaget och gör inget om det inte ser snyggt ut. Bara det är tätt!! Eller?
Ser inte helt tätt ut i linje bakom byggställningen. Pappen har rest sig i vallar.

Sist jag la takpapp så spikade jag var 5'e centimeter eller vad det nu var. Borde vara svårt att få denna resning i pappen om den var spikad.

Nej, några vallar är det i alla fall inte. Det var nog en synvilla. Och spikat är det inte heller för det ska man inte göra med den här sortens papp så vitt jag har förstått. Håller nu bara alla tummar för att det är tillräckligt bra gjort. Tack för alla kommentarer!

Ser ut som ett "öststatsjobb" :-)
Nä fan, se till så dom fäster varannan ströläkt i takstolarna och rätar upp svackan du verkar ha uppe vid nocken...

R.

Störläkten behöver inte vara i lod sålänge det inte överstiger cc60. Bärläkten därimot ska ligga i lod och på rätt avstånd beroende på lutning och val utav tegelsort... så ser inget fel på ditt tak. Slappna av och låt dom lägga taket så ska du se att det blir tätt och utan problem.

:)

- Hur rätar man upp den då?

Snedskär man inte skarvarna? Eller är det under en viss taklutning?

B
sicket slarv.

Byggare Henke, du får gärna skriva lite till vad du syftar på närmare! Tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.