N Nelankas skrev:
Vart har du utläst detta i det jag har postat?
I det entreprenören skrivit

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
I det entreprenören skrivit
Han har skrivit det som passar honom och inte hela sanningen. Jag har frågat om hjälp i detta forum för att jag känner att han agerar på ett sätt som inte rättvist. SÅ jag förstår inte varför du är inne och kommenterar om du inte kommer med hjälp. Har inget behov av dina dryga kommentarer.

• Gilla
  • Arg
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Vem har köpt tomten?

N Nelankas skrev:
är [det] byggherren eller entreprenören som ska stå för överkörnings skydd? och förse el till tomtgränsen?
Byggherren. Men har de upprepade gånger körts sönder av entreprenören kan man möjligen hävda att denne varit vårdslös och borde stå för de skador som orsakats. Men då ska det ju också bevisas att det är entreprenören som kört sönder överkörningsskydden.

Att det är ditt ansvar som byggherre följer av att det inte är reglerat i ert avtal. Allt före byggelcentralen är rimligen ditt ansvar då ni inte avtalat om det.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Om du har misslyckats med ditt uppdrag att dra in en anslutningspunkt med el på fastigheten så får du nog gilla läget och stå för denna kostnad. Synd bara att husleverantören inte berättat detta för dig då det så klart inte kan vara lätt att veta vad som är praxis om det inte är tydligt angivet i kontraktet men det som inte finns med i kontraktet ingår rimligtvis inte. Var glad att du inte åkte på en betydlig större kostnad på grund av stillestånd. Utifrån vad jag läser har entreprenören varit tillmötesgående och försökt löst problemet utan att ens ha krävt några pengar för sin tid. Bara att släppa och ta nästa fight!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Byggherren. Men har de upprepade gånger körts sönder av entreprenören kan man möjligen hävda att denne varit vårdslös och borde stå för de skador som orsakats. Men då ska det ju också bevisas att det är entreprenören som kört sönder överkörningsskydden.

Att det är ditt ansvar som byggherre följer av att det inte är reglerat i ert avtal. Allt före byggelcentralen är rimligen ditt ansvar då ni inte avtalat om det.
Håller inte riktigt med, dom har med 25A kabel för anslutning av byggcentral då borde det ha skrivits anslutningspunkt på tomten tex. TS har ju tillhandahållit en anslutningspunkt men nu råkar den vara på andra sidan vägen..
Har man inte avtalat om exakt position så kan man se det avtalade som att TS har gjort det som åligger honom och att byggaren får stå för överkörningsskydderna och kablarna till den tillfälliga elen..

• Gilla
mlaf och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vem har köpt tomten?
Jag

Rejäl skrev:
TS har ju tillhandahållit en anslutningspunkt men nu råkar den vara på andra sidan vägen..
Har man inte avtalat om exakt position så kan man se det avtalade som att TS har gjort det som åligger honom och att byggaren får stå för överkörningsskydderna och kablarna till den tillfälliga elen..
Lycka till med den tolkningen.

Om något riskerar TS småsnålhet nu att kosta än mer.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
Om något riskerar TS småsnålhet nu att kosta än mer.
På vilket sätt menar du?

Att det vore helt barockt att leverera el någon annanstans än till tomten och inte bara kräva att entreprenören står för kabel därifrån, utan även ombesörjer att sagda kabel inte skadas. Något som entreprenören mellan raderna verkar jävligt less på och antyder kommer leda till att saker denne bjudit på kan komma att börja kosta.

TS har helt enkelt inget att hämta i sitt prutande. Tvärtom.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P
Att det vore helt barockt att leverera el någon annanstans än till tomten och inte bara kräva att entreprenören står för kabel därifrån, utan även ombesörjer att sagda kabel inte skadas.

TS har helt enkelt inget att hämta i sitt prutande.
Vart i avtalet kan man läsa tolka detta?
Kabeln har ju byggaren sagt att den ingår så då borde även överkörningsskydden ingå..

Vill man undvika detta så bör man som byggare skriva in i avtalet att anslutningspunkten ska ligga på tomten samt inte får korsas av någon väg…

Detta är ganska vanligt att körskydd används på byggen..

• Gilla
mlaf
  • Laddar…
Utvecklade det du citerade lite medan du skrev. Sorry för förvirringen.

Byggaren skriver att vissa saker ingått utan att avtalas om. Att man varit överens om att TS skulle betala kabelskydden verkar ostridigt. TS problem verkar snarast vara att denna köpt smäck som behövt ersättas och/eller lagas flera gånger.

Uppenbart TS problem, inte byggarens, i mina ögon.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P
Utvecklade det du citerade lite medan du skrev. Sorry för förvirringen.

Byggaren skriver att vissa saker ingått utan att avtalas om. Att man varit överens om att TS skulle betala kabelskydden verkar ostridigt. TS problem verkar snarast vara att denna köpt smäck som behövt ersättas och/eller lagas flera gånger.

Uppenbart TS problem, inte byggarens, i mina ögon.
Jag kan inte hålla med.
I avtalet står inget om att anslutningspunkten ska finnas på tomten, när TS har ställt krav så blir han hänvisad till kontraktet som inte bekräftar det byggaren påstår..
Sedan kan jag hålla med om att om man har varit överens om att köpa ut körskydd så kan man inte komma efteråt och kräva betalt..
Men kanske kände sig TS tvungen att lösa detta när detta uppstod så att bygget inte stod stilla och nu i efterhand inte anser att byggföretaget har rätt enligt avtalet..

Rejäl skrev:
Håller inte riktigt med, dom har med 25A kabel för anslutning av byggcentral då borde det ha skrivits anslutningspunkt på tomten tex. TS har ju tillhandahållit en anslutningspunkt men nu råkar den vara på andra sidan vägen..
Vart drar du gränsen, 10m, 100m, 1000m? Kan det inte vara så enkelt att en byggare behöver ha byggskåpet på fastigheten i närhet av tänkta byggnaden vilket nog de flesta håller med om.

P
D Danne_83 skrev:
Vart drar du gränsen, 10m, 100m, 1000m? Kan det inte vara så enkelt att en byggare behöver ha byggskåpet på fastigheten i närhet av tänkta byggnaden vilket nog de flesta håller med om.
Ja 50m är ingett o snacka om det är ofta sådana avstånd, men som byggare är det enkelt att skriva i avtalet att tex. 20m 25A anslutningskabel ingår utan korsning av väg..
Har gått på denna niten själv, därav så skriver man sådant tydligt då TS är konsument och inte kan förväntas förutse sådana hära problem i förväg…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.