I år ska vi äntligen ta tag i att byta staketet. Hade en ledig dag igår och passade då på att testbygga (stommen för) en sektion, för att se vilka frågor som dyker upp. Innan vi bygger resten så tänkte jag stämma av frågorna med forumet. Mycket handlar om infästningar, samt hur mycket och var jag bör använda vattenpasset. :D

Testbygge av staketsektion med verktyg och material framför befintligt gammalt staket och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme för staketsektion med tryckimpregnerade stolpar och reglar under konstruktion i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolpar och reglar är tryckimpregnerade 45x70. Spjälorna kommer vara 45x28, och sticka upp ~100mm över regeln.
Totalhöjd på staketet landar kring ~110cm, avstånd mellan stolparna ~2.9 meter.
Doppar alla snittytor i olja.

1. Ställa stolparna på 1cm pallningsbricka, bra eller anus?
Min tanke: få upp dem från marken för att undvika att suga fukt, samt ge lite stöd ifall infästningen är för klen.
Hand håller shims bredvid en trästolpe i början av en staketbyggnation med gammalt staket och hink med träolja i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpe för staket monterad på pallningsbricka med farmarskruv i betong och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Jag fäster stolparna med 8x50mm farmarskruv, 2 per stolpe. Kommer det räcka eller måste man köra genomgående vagnsbult?

3. Shimsa stolparna för att få dem lodräta, nödvändigt eller skitsamma?

Förställer mig att räta stolpar kan göra resten av arbetet lite enklare (typ. mötet mellan liggande reglar?) men... det är kanske bara onödigt pill och riskerar att göra staketet kortlivat med massa plastbitar överallt? Som ni ser fäster vi mot existerande järn i betongen, och det är inga stora lutningar det handlar om.
En tryckimpregnerad stolpe fästad mot ett järnstaket med pallning och skruv, markerat med en rosa pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckimpregnerat trästolpe monterad mot järnfäste i betong med verktyg och skruvmejsel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Reglarnas infästning most stolparna. Räcker det med 2 trallskruv (4.2x75mm rostfritt)?
Får inte riktigt plats med vagnsbult tycker jag. (snedskruvar förstås så att trallskruven tar en bit in på stolpen)
Testbyggd staketsektion med tryckimpregnerad regel och stolpe, trallskruvar synliga, i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Spelar det någon roll alls ifall regeln sitter i höjd med stolpen eller en bit ner?
Kan det blir problem med vatten? Bör jag ha sömsmån för att kunna få regeln vågrätt? (är vågrätta reglar viktigt?)
Del av stommen till ett staket med tryckimpregnerade träreglar mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en stomsektion för ett staket med tryckimpregnerade träreglar försedda med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack! :D
 
Det var svårt att veta vad som skulle vara bäst, men i somras tog vi några veckor för att bygga klart staketet med ungefär samma strategi som ovan. Hittills fungerar det bra!

För kontext så skaffade vi hund strax efter inflytt, och klammrade då upp ett nät längs det 50 år gamla knähöga staketet. Planen var att bygga något nytt så fort vädret blev bättre - vi köpte in materialet och sen blev det liggande i två år. :D
Person bygger ett nätstaket i trädgården, en hund står inuti inhägnaden, omgiven av snöfria buskar och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya staketet är helt enkelt tryckt virke, omålat, för att slippa alla former av underhåll. Vi byggde 110 cm högt runt trädgården på baksidan där hunden springer.
Hus med rött tegel och svart tak, omgiven av ett nybyggt trästaket. Ett träd och en lyktstolpe syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att avgränsa mot framsidan gjöt vi fast fyra stolpskor och byggde en grind. Lärdom från det: stolpskor är inte idealiska för det här ändamålet eftersom det inte blir helt stadigt. Om jag skulle göra om det, hade jag istället gjutit in H-järn eller något liknande för bättre stabilitet.
Trästaket med en grind kring en trädgård, monterat med stolpskor framför ett tegelhus med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På framsidan valde vi att bygga ett lägre staket, ungefär 80 cm högt.
Trähus med solpaneler omgärdat av ett ljust trästaket, där en person arbetar vid trottoaren. Grönskande träd och buskar i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi passade också på att anlägga en ny plats för soptunnan så den inte längre behöver stå på infarten. Vi gjorde plats för separata tunnor för papp och plast, vilket innebär att vi slipper ha kartonger och plast som samlas i garaget! I tunnorna använder vi 410-liters sopsäckar, och när de är fulla lyfter vi bara ur säckarna och kör dem till återvinningscentralen. Sophanteringen blev 100% smidigare!.
Tegelhus med nybyggt trästaket, soptunnor och en person som arbetar vid en stålgrind vid infarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kanske blir nästa års projekt att skaffa en billig svets och försöka höja de små stålgrindarna på framsidan så de matchar staketets höjd. Det skulle vara kul att lära sig lite metallarbete!
 
Redigerat:
  • Gilla
crematorn
  • Laddar…
Efter att ha tagit ner det gamla staketet hade vi en hög med skit i gräsmattan. De gamla spjälorna var helt utslitna, men reglarna var i princip i gott skick – bortsett från att de hade böjt sig och fått lite mossa. Det var också lite ruttet kring bulthålen, men det är ju enkelt att kapa bort.

Gamla svarta träspjälor staplade på en gräsmatta, omgivna av träd och staket i ett bostadsområde med villor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att behöva frakta bort allt nedmonterat material, bestämde jag mig för att bygga en vedbod av det. Jag köpte en ritning att utgå ifrån och grävde ut samt grusade en plätt bakom garaget för att ha en stabil grund.
Utgrävd yta med verktyg och material staplat nära tegelbyggnad inför byggandet av en vedbod; omgivande trästaket och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmaterial på grusgrund framför tegelvägg, med vattenpass för markering av vedbodens plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rektangulär ram av mörka, återanvända reglar med mossa, placerad på ett trädäck, del av projekt för att bygga en vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggstart av vedbod intill tegelvägg med svart trästomme över grusgrund, del av trädgård med grönska och vattenslang på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade även lite skärmtak över från när vi bytte taket på altanen, så det tänkte jag använda som tak på vedboden.
Vedbod under konstruktion mot en tegelvägg med svart ställning och skärmtak. Gruslagd grund, träreglar och vattenslang synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan vi flyttade hit har jag sågat ner och samlat all brännbar ved och brädstumpar i flyttkartonger, så nu får allt äntligen en egen plats tills vi eldar upp det i kaminen. :)
Vedbod med återanvänt trä, fylld med kartonger och säckar, byggd mot en tegelvägg med plåttak bakom garage; omgivande växter och staket syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidorna på vedboden består av överbliven panel från när jag bytte panelen på gavlarna. Jag har troligtvis lite färg kvar från det projektet också, så planen är att stryka ändträet med det för extra hållbarhet.
Vedbod byggd av återanvänt material vid en tegelvägg, med svartmålad panel, skärmtak och en skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.