I år ska vi äntligen ta tag i att byta staketet. Hade en ledig dag igår och passade då på att testbygga (stommen för) en sektion, för att se vilka frågor som dyker upp. Innan vi bygger resten så tänkte jag stämma av frågorna med forumet. Mycket handlar om infästningar, samt hur mycket och var jag bör använda vattenpasset.
Stolpar och reglar är tryckimpregnerade 45x70. Spjälorna kommer vara 45x28, och sticka upp ~100mm över regeln.
Totalhöjd på staketet landar kring ~110cm, avstånd mellan stolparna ~2.9 meter.
Doppar alla snittytor i olja.
1. Ställa stolparna på 1cm pallningsbricka, bra eller anus?
Min tanke: få upp dem från marken för att undvika att suga fukt, samt ge lite stöd ifall infästningen är för klen.
2. Jag fäster stolparna med 8x50mm farmarskruv, 2 per stolpe. Kommer det räcka eller måste man köra genomgående vagnsbult?
3. Shimsa stolparna för att få dem lodräta, nödvändigt eller skitsamma?
Förställer mig att räta stolpar kan göra resten av arbetet lite enklare (typ. mötet mellan liggande reglar?) men... det är kanske bara onödigt pill och riskerar att göra staketet kortlivat med massa plastbitar överallt? Som ni ser fäster vi mot existerande järn i betongen, och det är inga stora lutningar det handlar om.
4. Reglarnas infästning most stolparna. Räcker det med 2 trallskruv (4.2x75mm rostfritt)?
Får inte riktigt plats med vagnsbult tycker jag. (snedskruvar förstås så att trallskruven tar en bit in på stolpen)
5. Spelar det någon roll alls ifall regeln sitter i höjd med stolpen eller en bit ner?
Kan det blir problem med vatten? Bör jag ha sömsmån för att kunna få regeln vågrätt? (är vågrätta reglar viktigt?)
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpar och reglar är tryckimpregnerade 45x70. Spjälorna kommer vara 45x28, och sticka upp ~100mm över regeln.
Totalhöjd på staketet landar kring ~110cm, avstånd mellan stolparna ~2.9 meter.
Doppar alla snittytor i olja.
1. Ställa stolparna på 1cm pallningsbricka, bra eller anus?
Min tanke: få upp dem från marken för att undvika att suga fukt, samt ge lite stöd ifall infästningen är för klen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Jag fäster stolparna med 8x50mm farmarskruv, 2 per stolpe. Kommer det räcka eller måste man köra genomgående vagnsbult?
3. Shimsa stolparna för att få dem lodräta, nödvändigt eller skitsamma?
Förställer mig att räta stolpar kan göra resten av arbetet lite enklare (typ. mötet mellan liggande reglar?) men... det är kanske bara onödigt pill och riskerar att göra staketet kortlivat med massa plastbitar överallt? Som ni ser fäster vi mot existerande järn i betongen, och det är inga stora lutningar det handlar om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Reglarnas infästning most stolparna. Räcker det med 2 trallskruv (4.2x75mm rostfritt)?
Får inte riktigt plats med vagnsbult tycker jag. (snedskruvar förstås så att trallskruven tar en bit in på stolpen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5. Spelar det någon roll alls ifall regeln sitter i höjd med stolpen eller en bit ner?
Kan det blir problem med vatten? Bör jag ha sömsmån för att kunna få regeln vågrätt? (är vågrätta reglar viktigt?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Det var svårt att veta vad som skulle vara bäst, men i somras tog vi några veckor för att bygga klart staketet med ungefär samma strategi som ovan. Hittills fungerar det bra!
För kontext så skaffade vi hund strax efter inflytt, och klammrade då upp ett nät längs det 50 år gamla knähöga staketet. Planen var att bygga något nytt så fort vädret blev bättre - vi köpte in materialet och sen blev det liggande i två år.
Det nya staketet är helt enkelt tryckt virke, omålat, för att slippa alla former av underhåll. Vi byggde 110 cm högt runt trädgården på baksidan där hunden springer.
För att avgränsa mot framsidan gjöt vi fast fyra stolpskor och byggde en grind. Lärdom från det: stolpskor är inte idealiska för det här ändamålet eftersom det inte blir helt stadigt. Om jag skulle göra om det, hade jag istället gjutit in H-järn eller något liknande för bättre stabilitet.
På framsidan valde vi att bygga ett lägre staket, ungefär 80 cm högt.
Vi passade också på att anlägga en ny plats för soptunnan så den inte längre behöver stå på infarten. Vi gjorde plats för separata tunnor för papp och plast, vilket innebär att vi slipper ha kartonger och plast som samlas i garaget! I tunnorna använder vi 410-liters sopsäckar, och när de är fulla lyfter vi bara ur säckarna och kör dem till återvinningscentralen. Sophanteringen blev 100% smidigare!.
Kanske blir nästa års projekt att skaffa en billig svets och försöka höja de små stålgrindarna på framsidan så de matchar staketets höjd. Det skulle vara kul att lära sig lite metallarbete!
För kontext så skaffade vi hund strax efter inflytt, och klammrade då upp ett nät längs det 50 år gamla knähöga staketet. Planen var att bygga något nytt så fort vädret blev bättre - vi köpte in materialet och sen blev det liggande i två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det nya staketet är helt enkelt tryckt virke, omålat, för att slippa alla former av underhåll. Vi byggde 110 cm högt runt trädgården på baksidan där hunden springer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att avgränsa mot framsidan gjöt vi fast fyra stolpskor och byggde en grind. Lärdom från det: stolpskor är inte idealiska för det här ändamålet eftersom det inte blir helt stadigt. Om jag skulle göra om det, hade jag istället gjutit in H-järn eller något liknande för bättre stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På framsidan valde vi att bygga ett lägre staket, ungefär 80 cm högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi passade också på att anlägga en ny plats för soptunnan så den inte längre behöver stå på infarten. Vi gjorde plats för separata tunnor för papp och plast, vilket innebär att vi slipper ha kartonger och plast som samlas i garaget! I tunnorna använder vi 410-liters sopsäckar, och när de är fulla lyfter vi bara ur säckarna och kör dem till återvinningscentralen. Sophanteringen blev 100% smidigare!.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske blir nästa års projekt att skaffa en billig svets och försöka höja de små stålgrindarna på framsidan så de matchar staketets höjd. Det skulle vara kul att lära sig lite metallarbete!
Redigerat:
Efter att ha tagit ner det gamla staketet hade vi en hög med skit i gräsmattan. De gamla spjälorna var helt utslitna, men reglarna var i princip i gott skick – bortsett från att de hade böjt sig och fått lite mossa. Det var också lite ruttet kring bulthålen, men det är ju enkelt att kapa bort.
Istället för att behöva frakta bort allt nedmonterat material, bestämde jag mig för att bygga en vedbod av det. Jag köpte en ritning att utgå ifrån och grävde ut samt grusade en plätt bakom garaget för att ha en stabil grund.
Jag hade även lite skärmtak över från när vi bytte taket på altanen, så det tänkte jag använda som tak på vedboden.
Sedan vi flyttade hit har jag sågat ner och samlat all brännbar ved och brädstumpar i flyttkartonger, så nu får allt äntligen en egen plats tills vi eldar upp det i kaminen.
Sidorna på vedboden består av överbliven panel från när jag bytte panelen på gavlarna. Jag har troligtvis lite färg kvar från det projektet också, så planen är att stryka ändträet med det för extra hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Istället för att behöva frakta bort allt nedmonterat material, bestämde jag mig för att bygga en vedbod av det. Jag köpte en ritning att utgå ifrån och grävde ut samt grusade en plätt bakom garaget för att ha en stabil grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade även lite skärmtak över från när vi bytte taket på altanen, så det tänkte jag använda som tak på vedboden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan vi flyttade hit har jag sågat ner och samlat all brännbar ved och brädstumpar i flyttkartonger, så nu får allt äntligen en egen plats tills vi eldar upp det i kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidorna på vedboden består av överbliven panel från när jag bytte panelen på gavlarna. Jag har troligtvis lite färg kvar från det projektet också, så planen är att stryka ändträet med det för extra hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara