L Lilllen skrev:
I dessa fall skulle man ju önska att hantverkarna, innan de påbörjar jobbet, informerar kunden om att det är lite klurigare på vintern att utföra ett sådant jobb, och att de därför skulle rekommendera att det görs under den varmare delen av året.
Beskedet jag fick var det motsatta. Vintern var optimal. Vi pratade dock aldrig om detta momentet.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad tycker du att hantverkare ska livnära sig på den kallare årstiden?
Vilket jobb som helst som lämpar sig att göra på vintern. Och visst, kan man som du föreslår lösa målningen om det finns ett uppvärmt utrymme där de kan jobba, så nämner man förstås även det redan i planeringsstadiet.
Man är helt enkelt ärlig.

P plan-g skrev:
Beskedet jag fick var det motsatta. Vintern var optimal. Vi pratade dock aldrig om detta momentet.
Nämnde de vad det var som gjorde att det var bättre att göra det på vintern?

L Lilllen skrev:
Nämnde de vad det var som gjorde att det var bättre att göra det på vintern?
Torrt och frånvaro av regn.

Vindskivorna är på plats så jag behöver lösa det på bästa sätt efter förutsättningarna.

Kanske kan kladda olja på skarvarna och hoppas att det sugs in i ändträ.

P
L Lilllen skrev:
Vilket jobb som helst som lämpar sig att göra på vintern. Och visst, kan man som du föreslår lösa målningen om det finns ett uppvärmt utrymme där de kan jobba, så nämner man förstås även det redan i planeringsstadiet.
Man är helt enkelt ärlig.
Men det finns ingett krav om att ändträ vid skarvning SKA målas utan jag tycker att man BÖR måla det!
Viktigt att hålla isär begreppen då merparten av husen som byggs inte har ändmålade skarvar vare sig det gäller vindskivor eller panel!

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Torrt och frånvaro av regn.

Vindskivorna är på plats så jag behöver lösa det på bästa sätt efter förutsättningarna.

Kanske kan kladda olja på skarvarna och hoppas att det sugs in i ändträ.
Jo, det är är förstås alltid ett problem för hantverkare. När man gör något själv så väntar man ju bara till rätt dag och gör jobbet då. Då kan man både få det torrt och enkelt att måla.

Rejäl skrev:
Men det finns ingett krav om att ändträ vid skarvning SKA målas utan jag tycker att man BÖR måla det!
Viktigt att hålla isär begreppen då merparten av husen som byggs inte har ändmålade skarvar vare sig det gäller vindskivor eller panel!
Jo, men det jag menar är att man informerar även om fördelar/nackdelar som inte är något krav.

P
L Lilllen skrev:
Jo, men det jag menar är att man informerar även om fördelar/nackdelar som inte är något krav.
Ja du, om man ska informera om allt som tycks på detta forum så får man sitta i dagar och förklara allt innan avtal kan slutas i så fall!
Vilket inte är relevant vare sig i detta fallet eller i många andra fall..

Rejäl skrev:
Ja du, om man ska informera om allt som tycks på detta forum så får man sitta i dagar och förklara allt innan avtal kan slutas i så fall!
Vilket inte är relevant vare sig i detta fallet eller i många andra fall..
Haha, jo håller med om att allt kan bli lite mycket, särskilt om man är kunnig. Men att nämna att man vill ha tillgång till uppvärmt utrymme för att kunna måla ändträ, tar ju inte så lång tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.