22 276 läst ·
45 svar
22k läst
45 svar
Sjunkande tryck i Nibe F470
Du tror isåfall att förtrycket ligger högre? el lägre än 0.5? Var bör det ligga då i ett
enplanshus ska det stå.
För att mäta förtrycket måste vi tömma ur vatten via säkventilen så att manometern står på noll, sen måste vi ju fylla på nytt? Min man ville dra på lite värme imorgon och avlufta, vore ju intressant också att se hur den beter sig om värme dras på.
Vi har heller inte haft svajjigt tryck uppåt, utan mer två steg ned ett upp och sen stabilt en period osv.
Vår ingenjör som gör mer än bara ritar enligt dryga Tommor, tydligen så spelar det roll för honom vem man talar med. Varför vettefan för det viktigaste är att den som behöver hjälp får det, svårare än så är det inte.
Nåväl, han sa samma sak, läckage förmodligen. Annars borde det vara luftningsproblem. Kopplingar läcker alltid in syre i systemet. Har man satt pumpen på returen bildas ett undertryck vilket gör att det kan sugas in extra mycket.
Men trycket kommer naturligtvis sjunka om ni luftar efter att ha fyllt på. Ja, läckage eller någonting med luften.
Nåväl, han sa samma sak, läckage förmodligen. Annars borde det vara luftningsproblem. Kopplingar läcker alltid in syre i systemet. Har man satt pumpen på returen bildas ett undertryck vilket gör att det kan sugas in extra mycket.
Men trycket kommer naturligtvis sjunka om ni luftar efter att ha fyllt på. Ja, läckage eller någonting med luften.
Haha, jo visstspelar det roll vem man frågar. En VVS ingenjör är inte direkt den jag skulle vända mig till för att få råd angående en felsökning av en nyare värmepump, då han förmodligen aldrig överhuvudtaget sett pumpen ifråga.Robinvvs skrev:Vår ingenjör som gör mer än bara ritar enligt dryga Tommor, tydligen så spelar det roll för honom vem man talar med. Varför vettefan för det viktigaste är att den som behöver hjälp får det, svårare än så är det inte.
men fråga kan man. Min "Dryga"frågeställning var mer menat som vad han skulle kunna säga som inte redan är sagt...
katarina, 0.3 bar över den statiska höjden är standard på de flesta system. Statiska höjden är skillnaden mellan expansionskärlet och den högst belägna komponenten i värmesystemet.så ni bör ligga under 0.5
Nu har vi avluftat samt ringt servicekillen trots att det är lördag och frågat vad förtrycket ligger på och då svarade han 0.5 bar.
När vi avluftade och pannan var avstängd porlade det inne pannan kanske inte betyder något, kom ingen luft ur elementen.
Vi satte även pannan i reservläge så elpatronen gick igång då steg trycket från 0.7-0.8, sen när vi gick tillbaka till till normal drift sjönk det till 0.7 sen drog vi på värmen, framledning 43 grader, element blir ju varma på 10 min, trycket låg på 0.7.
Nu kommer framledning temp svalna till 20 grader så antar att vi kommer se en rejäl dipp, efter luftningen satte vi trycket strax under 1.
När vi avluftade och pannan var avstängd porlade det inne pannan kanske inte betyder något, kom ingen luft ur elementen.
Vi satte även pannan i reservläge så elpatronen gick igång då steg trycket från 0.7-0.8, sen när vi gick tillbaka till till normal drift sjönk det till 0.7 sen drog vi på värmen, framledning 43 grader, element blir ju varma på 10 min, trycket låg på 0.7.
Nu kommer framledning temp svalna till 20 grader så antar att vi kommer se en rejäl dipp, efter luftningen satte vi trycket strax under 1.
Oj kom med en bild.
Ni har en luftskruv på pannan också. Under den stora frontplåten i mitten, den ska ni lufta också. Därför det porlarKatarina77 skrev:Nu har vi avluftat samt ringt servicekillen trots att det är lördag och frågat vad förtrycket ligger på och då svarade han 0.5 bar.
Japp vi tappade ur en ventil på framsidan pannan var avstängd och då hörde vi att det lät, sen gick vi igenom varje element. Trycket har hållit sig på 1 bar sedan igår em, men jag har små förhoppningar om att vi har löst något problem, känner mig pessimistisk, så enkelt kan det ju inte vara, det har det inte varit hittills.
Undrar om vi har ett litet system, eftersom elementen och returslingorna bli varma inom 5-10 min?? Går ju jättefort, likaså rör sig manometern väldigt snabbt när man fyller på resp tappar ur.
Nu har vi två slingor igång, vore det inte smidigast att stänga av en slinga i taget vänta en vecka och se hur trycket reagerar istället för att att provtrycka, det skulle ju bli så dyrt vad nu egentligen skillnaden är? Service företaget började ju felsök så och här stängt av en "blindslinga". Vi kan inte själva koppla ur och tömma slingorna, men det Nibe gjorde kostade ju en rimlig summa.
Undrar om vi har ett litet system, eftersom elementen och returslingorna bli varma inom 5-10 min?? Går ju jättefort, likaså rör sig manometern väldigt snabbt när man fyller på resp tappar ur.
Nu har vi två slingor igång, vore det inte smidigast att stänga av en slinga i taget vänta en vecka och se hur trycket reagerar istället för att att provtrycka, det skulle ju bli så dyrt vad nu egentligen skillnaden är? Service företaget började ju felsök så och här stängt av en "blindslinga". Vi kan inte själva koppla ur och tömma slingorna, men det Nibe gjorde kostade ju en rimlig summa.
Vi luftade pannan för en vecka sedan, trycket höll sig exakt 0.9 bar från lör-ons, sen kollade vi idag 0.75 bar. Så tröttsamt.
Om någon undrar hur det gick, så tog vi hit rörmokare som provtryckte både pannan och även rören till radiatorerna, rörmokaren anser att inget av dem läcker, däremot hittades två trasiga läckande kopplingar, vi verkar inte komma närmare en lösning än så.