En annan sak, nån som jobbar skift och har erfarenhet av hur FK hanterar det?
Jag jobbar typ 24h ena veckan och 68h andra veckan. Hur löser man det när man är sjuk en långvecka? Det är ju mer än 1/4 av lönen som dras den veckan.

Stefan N skrev:
En annan sak, nån som jobbar skift och har erfarenhet av hur FK hanterar det?
Jag jobbar typ 24h ena veckan och 68h andra veckan. Hur löser man det när man är sjuk en långvecka? Det är ju mer än 1/4 av lönen som dras den veckan.
Även försäkringskassan kan räkna timlön, så det ska inte vara några problem.

Prata med FK. Jag tror de kommer att räkna på en snittlön.

tommib
Prata med FK.

Jag reagerar dock på en sak här och det är att du ska skicka ditt sjukintyg till din arbetsgivare. Det kanske inte är någon stor grej för dig men det kan vara värt att poängtera att de inte har rätt att ta del av hela intyget. De har bara rätt att se hur länge du ska vara sjukskriven och till vilken grad.

Hemmakatten
Men vid längre sjukskrivningar ska ju arbetsgivaren, den sjukskrivne och Försäkringskassan gemensamt komma fram till åtgärder för att underlätta för den sjukskrivne att återgå till arbetet så snart som möjligt. I det fallet, antar jag, att arbetsgivaren får reda på sjukdomsorsaken. Eller?

Hemmakatten skrev:
Men vid längre sjukskrivningar ska ju arbetsgivaren, den sjukskrivne och Försäkringskassan gemensamt komma fram till åtgärder för att underlätta för den sjukskrivne att återgå till arbetet så snart som möjligt. I det fallet, antar jag, att arbetsgivaren får reda på sjukdomsorsaken. Eller?
Man kan be sin doktor skriva ut sjukintygen med sekretess. Då kommer inte diagnosen komma med, men väl funktionsnedsättningen. På så sätt kan arbetsgivaren medverka till rehabilitering eller anpassning utan att veta exakt diagnos.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.