Vad blir det för storlek på bryggan?
Ska oxå bygga brygga i bästa fall till våren och kan behöva lite inspiration:)

Du kommer väl ihåg att söka vederbörliga tillstånd för stenkistor? Även om man äger marken får man ju inte göra fasta ändringar på stranden hur som helst.

Hej.

Bryggan kommer att bli ca 18 till 22 meter tror jag och i vinkel. Den kommer vara ungefär
som de bryggor som ligger i närområdet.

När jag kolla med kommun så behövdes det inget bygglov för brygga. Men ska kolla med dem
En extra gång innan jag startar med det i vår.

//Mathias

Jag var i kontakt med kommunen tidigare ang detta och då sa dom att det inte var nått man frågade om:)

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är bara att köra på då. Låter underbart.

Jag kommer troligen att köpa färdiga stenkistor från ett lokalt företag.
Jag har mycket runt mig så hiner inte bygga allt själv.
//Mathias

Korvgubbe
Det är inte bara att köra på, utan det är länsstyrelsen du ska vända dig till för att få tillstånd att bygga en brygga. Vilket du även ska göra för att få lov att fälla träd i strandlinjen.
Nu är nog bryggor en av den vanligaste formen av svartbyggen vi har i landet, men det gör det ju inte mer rätt för det och det är alltid bra att ha papper på saker&ting.

Nu är det här förvisso Stockholms Länsstyrelse, men informationen är så generell att den är tillämpbar i alla delar av landet. Länk

Ja alltså jag var otydlig. Han menade att det inte var något man generellt frågade om. Och att kommunen inte är ute o räknar bryggor osv

Länstyrelsen hade inga synpunkter Heller när jag pratade med dem tidigare.

tror att jag behöver förtydliga mig lite.

Jag kommer naturligtvis inte bara att köra på.

jag har redan i omgångar varit i kontakt med både kommun och länsstyrelsen för flera månader sedan. Det beskedet jag fick då var att jag inte behöver bygglov för bryggan samt att länsstyrelsen inte hade några invändningar.

Så innan bryggan byggs kommer det naturligtvis att vara på ett korrekt sätt.

En granne i vår närhet fick riva sin brygga för att det inte var utfört riktigt. Så jag kommer att kolla ordentligt innan.

jag tycker att är roligt att många engagerar sig i frågan och syftar till att man gör rätt så att det ej får konsekvenser.

:D

//Mathias

• Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Bjuder en liten höstbild ner mot sjön över vår egen lilla park.

höstbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bryggan är tänkt att hamna nedanför grillkåtan

//Mathias

• Gilla
Wallin och 7 till
  • Laddar…
Du får dokumentara bryggbygget noga! När jag byggde min i våras letade jag mycket inspiration men det fanns inte så mycket väldokumenterat på forumet:)
Ska bli väldigt roligt att se bryggbygget! Kolla gärna i min projekttråd om stenkistan.

Hej!

Helgen tillbringades i den svenska fjällvärlden. Frisk luft och den första snön på fjälltopparna.

Utan bilder så har jag inte varit i fjällen, eller?

fjäll.jpg
Skapa konto

Första snön på topparna!

ottsjöfjället.jpg
Skapa konto

När man gått en bit och ser detta öppna upp sig kan man inte annat än att njuta,.
Men har man gått en bit så måste man hela vägen tillbaka till bilen också, det kan ta sin tid, dags att vända.

volvo.jpg
Skapa konto

säkert tjugo meter att avverka till bilen, jag klarade det utan att fika de ni!

förvaringsbox.jpg
Skapa konto

Det blev lite arbete i helgen också, funderar på att sadla om och bli möbelsnickare. frun ville ha en förvaringslåda vid husvagn. Satte ryggstöd på den så fick vi en liten bänk att sitta på också.

holmberg87

Du får dokumentara bryggbygget noga! När jag byggde min i våras letade jag mycket inspiration men det fanns inte så mycket väldokumenterat på forumet
Ska bli väldigt roligt att se bryggbygget! Kolla gärna i min projekttråd om stenkistan
.

Tanken är att dokumentera bra. Sen om jag lyckas är väl en annan sak. När jag sätter fart så är det inte alltid som jag kommer ihåg att ta bilder, men skall försöka.

//Mathias

• Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Fina bilder :)

• Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.