Hej!
Håller på att piffa till ett hus från tidigt 1800-tal som tyvärr inte har kvar någon tidstypisk interiör utan fick två omgångar på 50/70-talet.
Väggbeklädnaden består av sjögrästapet på pappspända väggar. Verkar bara vara 1 lager tapet på pappen. Vet inte vad som sitter bakom pappen men det är synnerligen stabilt så misstänker timmer.

Hur gör man lämpligen för att ta in 2020 i ett sånt här hus? Antar att pappen följer med tapeten ner? Svårt att spänna upp ny? Bättre att gipsa? Brukar det vara snyggt bakom pappen så man kan göra något roligt av det?

När det gäller tapeten så kan du prova att ånga ned den gamla tapeten, blir pappen för skadad så är det lätt att spänna upp ny. Om det är timmerväggar så är det vanligt att dessa är lerklinade på insidan för att täta springor. Lyxvarianter med kalkbruk förekommer också.

Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
När det gäller tapeten så kan du prova att ånga ned den gamla tapeten, blir pappen för skadad så är det lätt att spänna upp ny. Om det är timmerväggar så är det vanligt att dessa är lerklinade på insidan för att täta springor. Lyxvarianter med kalkbruk förekommer också. Men om väggen är hyfsat slät med endast ett lager tapet på sig så skulle jag ha bredspacklat väggen.
Tack!
Bredspackla på papp? Jag trodde inte det skulle gå pga (spacklets vikt och ) att pappen rör på sig?

10clu skrev:
Tack!
Bredspackla på papp? Jag trodde inte det skulle gå pga (spacklets vikt och ) att pappen rör på sig?
Glöm det. Tänkte på treetex. Ändrar mitt inlägg.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Är det värt då att föröka ånga ner tapeten eller lättare att ta ner allt och spänna upp ny papp?

10clu skrev:
Är det värt då att föröka ånga ner tapeten eller lättare att ta ner allt och spänna upp ny papp?
Om man alltid visste vad som var lättast så hade man besparat sig en hel del tid genom åren.
Det finns en stor risk att pappen ger med sig även om pappen var mkt bättre förr.
Det som är kruxigt med att spänna upp ny papp är att man behöver vara två. Jag skulle nog ta ned den andra och spänna upp ny. Tänk på att du antingen måste köpa en förmålad eller grundmåla pappen själv för att annars spricker den pga dagens höga andel av returfibrer, dvs mindre elastisk.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Strålande, tack för tipsen! Såklart vet man inte alltid vad som är enklast på förhand, men jag har verkligen ingen erfarenhet eller känsla för pappspända väggar så kan inte ens gissa...

10clu skrev:
Strålande, tack för tipsen! Såklart vet man inte alltid vad som är enklast på förhand, men jag har verkligen ingen erfarenhet eller känsla för pappspända väggar så kan inte ens gissa...
Det var ju ett sätt att gömma undan saker förr. Sedan kom ju treetex och den är inte kul att riva i.
Det finns bra guider på nätet hur man gör. Det är inte så svårt. Man får in snitsen ganska fort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.