Alfredo Alfredo skrev:
- Ja visst, vad letar du efter?
- Ny fru, kan det bli du? :rofl:
Men då är det ju inte skämt längre, utan blodigt allvar :confused:

BirgitS
Blodigt allvar, det hittar man väl bara i köttdisken ;)

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Efter att ha åkt på avstämningar vid ett par tillfällen på minst lämpliga tillfällen(storhandling sen kväll med griniga ungar och själv vrålhungrig och därmed inte särskilt positivt inställd på att lägga upp varorna från en överfull jättevagn på bandet) har vi bojkottat självscanningen helt och hållet. Dessutom klockade jag tidsåtgången kassa vs. självscanning vid ett tillfälle och skillnaden var marginell. Vi har dessutom en mycket bra ICA-butik där det sällan är några köer.

Handlar jag få varor så använder jag gärna självbetjäningen dock, det är smidigt även om ICA kunde gjort kassasystemet där ofantligt mycket enklare. Det är en jäkla massa onödigt klickande.

• Gilla
stilofunk och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Tyvärr kommer inte handlarna gå med på att flytta mjölken.
I princip alla som går in i en matbutik ska ha nånting från mejeriavdelningen, så den kommer alltid att vara längst in så man måste passera alla andra avdelningar och impulsköpa så mycket som möjligt.
Det är ju också så att det är stor åtgång på mejerivaror så det måste vara lätt och snabbt att fylla på dem och därför behöver de gränsa mot en kyld lagerlokal och kunna fyllas på bakifrån. I en av butikerna jag handlar i så är inte mejerivaror längst in utan där är de manuella diskarna, färdiglagat, fisk och bröd.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Efter att ha åkt på avstämningar vid ett par tillfällen på minst lämpliga tillfällen
Ja visst blir man sur (de få gånger) det händer men rent objektivt blir ju merarbetet marginellt de gångerna jämfört med om du direkt gått till en vanlig traditionell kassa. Går du till en normal kassa måste du ju ändå "lägga upp varorna från en överfull jättevagn på bandet", fast varenda gång.

Sen tycker jag att "avstämningsfrekvensen" är ganska låg och ofta bara "delavstämning". Vet inte om jag haft tur men de senaste avstämningarna har skett när jag haft typ två varor totalt och då skrattar man mest. :D

Sen är väl ett allmänt tips från coachen att gör man rätt minskar avstämningsrisken. ;):p

• Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Gillar definitivt självscanning när allt flyter på MEN håller på att få sammanbrott när det blir avstämning på det ICA maxi här i stan.

Då måste man gå till en kassa, packa upp allt och få det inskannat av en kassör och sedan måste man själv packa ner allt igen. Då är hela jobbet man gjort med självscanningen bortkastat. När vi precis börjat självscanna så hände det typ 3 gånger bara den första månaden. Tredje gången var jag dessutom trött och hungrig så då ville jag bara släppa allt där jag stod vid kassorna och gått ut genom dörren men frugan övertalade mig att låta bli.
Stod istället i änden av bandet och packade ner varorna i kassarna (igen) och frustade högt.

Råkat ut för avstämning på citygross och willys också men då räcker det ofta med att personalen rotar lite i kassarna och scannar 3-4 varor så är det bra sen. Bara ICA-nazisterna som kräver att man packar upp ALLT

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Gillar definitivt självscanning när allt flyter på MEN håller på att få sammanbrott när det blir avstämning på det ICA maxi här i stan.

Då måste man gå till en kassa, packa upp allt och få det inskannat av en kassör och sedan måste man själv packa ner allt igen. Då är hela jobbet man gjort med självscanningen bortkastat. När vi precis börjat självscanna så hände det typ 3 gånger bara den första månaden. Tredje gången var jag dessutom trött och hungrig så då ville jag bara släppa allt där jag stod vid kassorna och gått ut genom dörren men frugan övertalade mig att låta bli.
Stod istället i änden av bandet och packade ner varorna i kassarna (igen) och frustade högt.

Råkat ut för avstämning på citygross och willys också men då räcker det ofta med att personalen rotar lite i kassarna och scannar 3-4 varor så är det bra sen. Bara ICA-nazisterna som kräver att man packar upp ALLT
När man precis börjat scanna kommer avstämningarna ofta för att sedan ske mer och mer sällan. Sköter man sig får iaf jag bara delavstämning, och detta ganska sällan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Då måste man gå till en kassa, packa upp allt och få det inskannat av en kassör och sedan måste man själv packa ner allt igen. Då är hela jobbet man gjort med självscanningen bortkastat.
Javisst är det surt och jobbet just vid det tillfället bortkastat. Samtidigt är det väl nästan det jobbet man gör varje gång om man inte använder självskanning?

S Stuff skrev:
Jag har ingen insikt i systemet men jag tror att alla aktörer ibland kör med delavstämning och ibland med helavstämning. Min erfarenhet är att om man alltid är prickfri är det maximalt en gång av tio det sker någon avstämning alls.

Sen sägs det inte officiellt men jag är övertygad om att det förekommer civilklädda kontrollanter i butiken som kan trigga en avstämning om de tycker någon beter sig misstänkt. Slumpen är nog inte helt slumpmässig skulle jag tro. Det sista är naturligtvis inte riktat mot @Stuff på något sätt utan bara en allmän reflektion kring avstämning.

optimum
Bra att "vi" gör de som sitter i kassan "arbetslösa"
Tufft och stressigt jobb som ger skador på kroppen.
Undrar om någon här på forumet som inte jobbar så idag verkligen vill ha ett sådant arbete?

Bättre de får jobb inom sjukvården, skola, äldrevård, polis eller något annat vi har brist inom.
De är vana att alltid vara trevliga och det vore perfekt för alla andra yrken.
Jag är säker på att de har det som behövs för helt andra yrken.

Någon nämnde att mjölken är felplacerad.
Nej inte om man har flera kassar för hos oss kommer frukten efter mjölken och den mår bra att ligga ovanpå mejerivaror.
Två kassar är dessutom bättre för kroppen att bära till bilen sedan än en tung kasse i en hand.

Ser fram emot när systembolaget inför självscanning.

Har aldrig så brått, så kan betala i kassan, och snacka lite skit med kassörskan, handlat där i ca 30+ år.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Alltid självscanning eller automatiserad ”kassa”. Stå i kö i onödan och lasta ur och i igen, nej tack!

Kanske borde gjort en omröstning av detta i stället för bara en vanlig tråd. :thinking: Utan att räkna känns det som om förespråkarna leder med typ 85/15 men hur som helst många bra inlägg!

useless useless skrev:
Tyvärr kommer inte handlarna gå med på att flytta mjölken.
I princip alla som går in i en matbutik ska ha nånting från mejeriavdelningen, så den kommer alltid att vara längst in så man måste passera alla andra avdelningar och impulsköpa så mycket som möjligt.
Mejeri är alltid mot butikens lager, bakom är det ju ett kylrum med buffert förråd, och det kan man inte ha ute i butiken, så mejeri kommer alltid vara där lagret är, oftast längst in i butiken. Det handlar om kortast möjliga brutna kylkedja, kylvaror är känsligare på den punkten frysvaror.
Så det handlar inte om att lura folk längst in, utan mera lagkrav på livsmedelshantering.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Mja, "lura" är väl att ta i men placeringen av varor i en butik är som jag förstått det en egen liten vetenskap där försäljningen klar märkbart kan påverkas.

I ämnet är jag varken för eller motståndare, i min egen lilla affär fins inget val, där får man köa till kassan. Vill att affären ska få vara kvar, så jag är sällan på en större butik.
Men jag använder alltid scaning på IKEA, funkar grymt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.