443 läst ·
4 svar
443 läst
4 svar
Självreglerande värmekabel vissar noll resistans
Hej,
Jag installerade en värmekebel på utsidan av en PEM vattenrör i marken. Märke Ebeco, model F10. Den är självreglerande 2-ledare med skärm. Ugf 30m lång.
När jag mäter resistansen mellan dem 2 ledaren fär jag 0.4 ohm. Vad kan orsäka det?
Tack på förehand!
Jag installerade en värmekebel på utsidan av en PEM vattenrör i marken. Märke Ebeco, model F10. Den är självreglerande 2-ledare med skärm. Ugf 30m lång.
När jag mäter resistansen mellan dem 2 ledaren fär jag 0.4 ohm. Vad kan orsäka det?
Tack på förehand!
Eftersom resistansen varierar beroende på temperatur så är det i princip omöjligt att mäta och veta vad som är ett vettigt värde. Vissa delar av kabeln kan i princip sakna motstånd medan andra delar har ett mycket högt motstånd.
Tack för svaret Elmont. Hela värmekabeln förutom dem första 15cm ligger i marken där temperaturen är jämnt. Hur kan det vara så att "vissa delar av kabeln kan i princip sakna motstånd medan andra delar har ett mycket högt motstånd"?E elmont skrev:
Det är så en självreglerande värmekabel fungerar och är uppbyggd. På ett visst ställe efter kabeln där det är kallt leder den mer ström och på ett annat ställe det är varmt mindre.
Du får läsa igenom instruktionerna till att börja med.
Du får läsa igenom instruktionerna till att börja med.
Klicka här för att svara