33 287 läst ·
59 svar
33k läst
59 svar
Självnivellerande vs manuell laser
Fördelen är väl att det underlättar när ljuset är så starkt att det är svårt att se linjen.MathiasS skrev:
Glöm inte att många mottagare (ev alla!) kräver pulserande ljus, dvs antingen från roterande laser eller linjelaser med pulsfunktion. Jag har inte riktigt grepp om det här med laser + mottagare, men när jag pratat med en försäljare insåg att det inte var så lätt som jag först trott.
Det känns väl trevligt! < 0,2 mm/meter.
Om man vill kolla sin laser borde man väl kunna göra så här:
1. Sätt upp två pinnar med t.ex 4 meters mellanrum.
2. ställ lasern ca 4 meter från pinnarna, men sas mitt mellan pinnarna (eller så långt som krävs för att linjen ska ta i båda pinnarna).
3. Markera på båda pinnarna var linjen tar.
4. Byt sida på lasern, sätt den 4 m från pinnarna fast på andra sidan.
5. Justera höjden tills ett laserstreck är precis på markeringen, höjdfelet mellan den andra markeringen resp laserstrecket /2 blir felet på 4m. Dela med 4 så får man felet/meter.
Med detta mäter man alltså kvaliten på självnivelleringen, vilket måste vara = noggrannheten.
Den lodräta linjen:
Häng upp ett lod. Lägg laserlinjen precis på lodsnöret. Någon meter upp, mät hur många mm bredvid snöret linjen ligger.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Anledningen är väl närmast att alla bilder jag sett på när de gjuter en platta med hjälp av laser, så har de använt en platta med en lodrät pinne på och på denna pinne har det alltid suttit en lasermottagare (det har förståss varit proffsgjutare på alla bilder och skulle man använda något dagligen så är det ju ingen ide att försöka spara in ett par tusenlappar)
Som ML påpekar finns det ju en liten brist med en enklare laser som verktyg vid gjutningen - det kan bli besvärligt om man råkar gjuta i strålande sol. Jag jobbade ju i källaren och då är det ju inte ett problem.
Så länge man fixar detta med ljusstyrkan så går det ju bra utan mottagare, men samma princip med en pinne på en platta. Till Tammon följde det med en röd transparent plastbit med gradering på - antar att den ska användas till just detta.
Så länge man fixar detta med ljusstyrkan så går det ju bra utan mottagare, men samma princip med en pinne på en platta. Till Tammon följde det med en röd transparent plastbit med gradering på - antar att den ska användas till just detta.
Snailman,
Inspirerad av denna tråd var jag under gårdagen på Coop (eller OBS! som jag envist fortsätter att kalla stället) och där hade de två lasrar av "fabrikatet" Kellen, OBS eget märke. En av dessa var inte självnivellerande, men det var den andra. Denna andra modell var till utseendet väldigt lik den som du länkade till och frågade om den var skräp. Precis som på Harald Nyborg kostade den under 300, inklusive stativ! Tyvärr stog det inga specifikationer på embalaget, och då jag tillhör den minoritet av befolkningen som fortfarande har någon som helst respekt för förpackningar som jag inte kan återställa till ursprungligt skick bröt jag inte förpackningen för att kika i bruksanvisningen.
Vad jag vill säga med denna långa harrang är att en likadan(?) laser som den du länkade tills finns på Coop, och det kanske du har lite närmare till.
Själv tror jag mer på en sån där Tamoliner III, LP100, eller vad man nu bör kalla den. Dock inte för 1700 kr på Jula.
Inspirerad av denna tråd var jag under gårdagen på Coop (eller OBS! som jag envist fortsätter att kalla stället) och där hade de två lasrar av "fabrikatet" Kellen, OBS eget märke. En av dessa var inte självnivellerande, men det var den andra. Denna andra modell var till utseendet väldigt lik den som du länkade till och frågade om den var skräp. Precis som på Harald Nyborg kostade den under 300, inklusive stativ! Tyvärr stog det inga specifikationer på embalaget, och då jag tillhör den minoritet av befolkningen som fortfarande har någon som helst respekt för förpackningar som jag inte kan återställa till ursprungligt skick bröt jag inte förpackningen för att kika i bruksanvisningen.
Vad jag vill säga med denna långa harrang är att en likadan(?) laser som den du länkade tills finns på Coop, och det kanske du har lite närmare till.
Själv tror jag mer på en sån där Tamoliner III, LP100, eller vad man nu bör kalla den. Dock inte för 1700 kr på Jula.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, coop har jag närmare till, ska nog kunna kolla där i veckan, visste inte att Jula sålde tamoliner III, varför ska man inte köpa den där? Fredells finns väl bara i stockholm och dit är det rätt långt....
Passar Tamoliner III på ett vanligt fotosatativ? Någon som vet?
Passar Tamoliner III på ett vanligt fotosatativ? Någon som vet?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ok, jo vore ju fint om den gick att hitta billigare, har sökt lite efter den och dess 'kopior' men det har inte gått något vidare.. Har snarast inte hittat dem för något pris överhuvudtaget...
Jag vet inte riktigt vad det är för gänga på ett sådant stativ, men tittar jag på min kamera ser det ut som om Tammon vill ha en grövre bult i rumpan än kameran. Jag kan ockå tycka att ett kamerastativ är sådär lagom bra också. Kan du inte hissa lasern ända upp i taket eller riktigt lågt är det liksom ingen ide. Det går också oftast utmärkt att ställa lasern på något eller skruva upp den på väggen.Snailman skrev:
Med 99% säkerhet, svar nej.Snailman skrev:
De flesta laserpass verkar ha 5/8" (Skil, bosch och B&D tror jag dock har fotogänga som är 1/4").
Jag var på Rusta för några månader sen, då hade dom en sån där billig linjelaser inklusive stativ för endast 100 - 150:-. Billigt jämfört med ett vettigt fotostativ även om du kastar lasern. Fast lasern går väl att använda då man ska fixa fall på ett avloppsrör t.ex. Sen är det iofs nästan lika billigt på Biltema med.
Men kolla först att gängan är rätt!
Nu har jag varit och tänkt köpa den där billiga laser+stativ kombinationen på Rusta, 99:- kostade den, ett fynd som sagt var med tanke på att stativet verkar riktigt OK.
Jag tog med mig hållaren för min Fennel-laser som har 3/8" fäste.
Stativet passade inte, eller det gick väl att snurra på ca 2 gängvarv sen skar det, så den lasern och stativet har kanske M16 eller nåt sånt. Synd.
OK, då provade jag med Biltemas motsvarighet, billig laser inkl stativ, verkade ha samma gänga...
Slutligen landade jag hos Jula, deras billiga (2 varianter) passade ej, dock har Jula ett löst stativ för 179:- med 5/8" gänga, så det får väl bli det då. Nu köpte jag inte det direkt, jag väntar till behovet kommer, det finns väl kvar (Rustas bedömer jag som ngn form av tillfälligt erbj).
Nu hade Jula i U-sala inte tamon hemma för tillfället, men jag tror mig ha konstaterat att tamon också kör med 5/8".
Slutsats, om du vill ha ett billigt stativ till tamon kostar det max 179:- iaf. Detta stativ når inte högre än 150 cm, så man måste ställa det på ett bord ibland.
Jag tog med mig hållaren för min Fennel-laser som har 3/8" fäste.
Stativet passade inte, eller det gick väl att snurra på ca 2 gängvarv sen skar det, så den lasern och stativet har kanske M16 eller nåt sånt. Synd.
OK, då provade jag med Biltemas motsvarighet, billig laser inkl stativ, verkade ha samma gänga...
Slutligen landade jag hos Jula, deras billiga (2 varianter) passade ej, dock har Jula ett löst stativ för 179:- med 5/8" gänga, så det får väl bli det då. Nu köpte jag inte det direkt, jag väntar till behovet kommer, det finns väl kvar (Rustas bedömer jag som ngn form av tillfälligt erbj).
Nu hade Jula i U-sala inte tamon hemma för tillfället, men jag tror mig ha konstaterat att tamon också kör med 5/8".
Slutsats, om du vill ha ett billigt stativ till tamon kostar det max 179:- iaf. Detta stativ når inte högre än 150 cm, så man måste ställa det på ett bord ibland.
Finns det färdiga adaptrar för att fästa ett instrument med 5/8" invändig gänga mot ett stativ med urvändig mindre, troligen kamerastandard-gänga? Anledningen är att jag har ett Manfrotto-stativ som egentligen är avsett för studioblixtar på bom. Kan bli ca 4 m högt om man fäller ut det maximalt.
För en sexhundring ungefär (kanske sju) får man ett orginal piratstativMikael_L skrev:
Och jag funderar på precis tvärtom, om jag köper ett laserstativ kan det få tjänstgöra som foto-stativ om jag hittar en adapter med invändig 5/8" till utv 1/4".mattiasp skrev:
I England och USA finns det väl ...