Snailman skrev:
såg nu att den kanske har lite väl stor felvisning 0,5mm/m blir ju 5mm på 10m

jag vill ha den även utomhus med mottagare så det får nog bli en annan med 0,2mm/m istället
Uppgiven noggrannhet är inte liktydigt med felvisning.
Roade mig med att testa min PCL1 stälde lasern 5m från en vägg och kontrollerade laserlinjen med långpasset ett libella 2000.
Jag kunde med passet inte se någon avvikelse.
Flyttade lasern och lät en nivellera pånytt flera gånger men inget förändrades.

Med lägre toleranser på uppgiven noggrannhet är det kanske lättare att reklamera om man kan visa att det avviker förmycket.
Kanske har jag tur med min laser men 0.5 mm/m fel visar den inte.

/Patrik

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Snailman
Tänkvärt, har nog blivit lite smittad av de optiska avvägningsintrumenten, som väl har en avvikelse på max 2mm, på en kilometer eller så...

men det låter ju vettigt att om man flyttar runt instrumentet och mäter om samma punkter, och inte märker någon skillnad då, så borde ju den precisionen räcka till.

Mikael_L skrev:
Vill man ha ett något lyxigare med en sidolinje i 90°, vilket är bra när man sätter klinker, t.ex så kan ni titta på Jula's Tamoliner, som är en piratkopia på något proffsmärke. Då springer priset upp till 1700:-
Jag känner inte företagets historia i detalj, men är det inte lite synd att kalla det för en piratkopia? Eller vad menar du att det är en kopia av?

Tamoline Finland Oy

Jula är rätt nya på denna produkt, Fredells har sålt den i flera år.

Köp en, jag har en själv!

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Hej!

Jag har också en Bosch PCL1 som jag är jättenöjd med. Vi använder den inomhus och den är ju definitivt minst lika noggrann som vattenpasset som ju vore alternativet om v inte hade lasern. Vi köpte den för att mäta in golvet i källaren och sedan har vi fortsatt att använda den till lite av varje. Jag tycker att den är prisvärd och enkel att använda.

Jag har inte kontrollerat min mot något mer noggrannt verktyg, men när vi flyttade runt den i källaren märkte vi aldrig att det blev snett mot de markeringar vi hade gjort med laserna placerad på något annat ställe, så jag misstänker också att 0,5 mm/m är någon slags worst case som inte heller min laser ställer till med.

Om man ska vara krass, så skulle jag misstänka att själva lasern i de flesta av de här verktygen är byggd i samma fabrik och alltså har samma precision.

/pinebar

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag känner inte företagets historia i detalj, men är det inte lite synd att kalla det för en piratkopia?
TamoLiner III är en OEM:ad produkt från Kina. För mer information kolla t.ex. in någon av följande sidor:
Fulling&Ceiec LP100, Don Cero Industrial LM300, China Shaanxi Haihui SHH603II.

Jag har ingen erfarenhet av lasrar från Kina, men jag råkar veta att det finns tillverkare av vågar i Kina vars uppgifter om hur noggranna de är inte har någon som helst anknytning till verkligheten. Troligtvis förekommer det även i andra branscher.

Observera att jag inte försöker påskina att TomoLiner III är skit, jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag är helt övertygad om att det tillverkas otroligt mycket bra produkter i Kina.

Tillägg: Jag googlade lite på LP100 och "cross line" och hittade denna produkt på många ställen. Intressant nog så varierar den angivna noggrannheten något beroende på vilken sida man tittar på. Det kanske beror på vilken exportör i Kina man köper ifrån.

En av de där säljs på Swedol under namnet Geo-Fennel. Om man kollar på G-F:s hemsida, kan man känna igen flera kines-instrument. Jag måste bara påpeka att den jag klämde på på Swedol kändes mycket välbyggd och gedigen, men något ljussvag. Ca 1800+moms för den. Det borde vara lönsammare för Swedol att importera själva från Kina och hitta på ett eget varumärke.

thobjo skrev:
Observera att jag inte försöker påskina att TomoLiner III är skit, jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag är helt övertygad om att det tillverkas otroligt mycket bra produkter i Kina.
Givet dina länkar håller jag med om att det luktar lite "pirat" över det hela. Om Tamon är skit eller inte kan ej heller jag avgöra eftersom jag bara petat på EN enhet. Den jag har fungerar bra och visar rätt vad jag kan se - det är ju relativt enkelt att kontrollmäta felvisningen genom att flytta runt apparaten och rita lite på väggen.

Mikael_L
Jag vill också påpeka att inte jag heller la någon nedvärderande värdering när jag påstod att Tamoliner är en kopia. Men det är väl tyvärr lätt att uppfatta det så. :o
Som någon annan här skrev så använder säkert många kända märken, piratkopior och OEM-instrument samma komponenter i optiken och elektroniken.

Om jag inte fått chansen att köpa en begagnad Fennel FL40 med ett förnämligt stativ så var chansen stor att det varit en Tamoliner som så småningom blivit i min ägo. Detta pga av 90°-laserlinjen + vad som jag uppfattar som bra pris/prestanda.

Mathias: Visst är du en ägare av Tamoliner?
Tycker du värdet av en till 90° lodlinje är/var värt extrakostnaden? (t.ex 700:- mer än Skil som endast har ett linjekors framåt)

Mikael_L skrev:
Mathias: Visst är du en ägare av Tamoliner?
Tycker du värdet av en till 90° lodlinje är/var värt extrakostnaden? (t.ex 700:- mer än Skil som endast har ett linjekors framåt)
Ja jag har en Tamo.

Nja, när jag bygger saker (kök, fönster, väggar osv) så har jag inte haft någon nytta av linjer i vinkel med varandra, använder uteslutande korset. Däremot ser jag att det är användbart när jag lägger plattor på golvet så det beror väl lite på vad man ska ha lasern till.

Jag hoppas ju fortfarande att man får lite mer för pengarna när man betalar lite mer (starkare ljus etc) men det ska man ju inte ge sig faan på. Tamo kunde tex utan problem rita streck runt hela min 12m långa källare och går med god vilja att använda utomhus. Det hoppas jag att man inte kan med avsevärt billigare produkter.... ;)

Och ni får faktiskt racka ner på Tammon om ni vill. Helt säkert.:)

Snailman
Det här med god vilja använda utomhus, kan du utveckla det lite?

Jag vill gärna kunna använda den för att sätta ut sockelementen, och det gör inte så mycket om jag måste göra det i skymningen... (hoppas jag)

Snailman skrev:
Det här med god vilja använda utomhus, kan du utveckla det lite?

Jag vill gärna kunna använda den för att sätta ut sockelementen, och det gör inte så mycket om jag måste göra det i skymningen... (hoppas jag)
I strålande sol kan det vara svårt beroende på vad det är för färg på materialet som belyses med lasern. Är det mulet går det fint med dom röda brillorna som följer med och på kvällen kan man väga in grannarnas altan också.

Snailman
Okej, det låter ju tillräckligt så länge man bor söder om gränsen för midnattssol....

Då känns som om det enda som saknas är en mottagare, som behövs om man ska använda lasern för att väga av då plattan gjutes, men till själva gjutningen tänkte jag hyra in folk och har inte de laser kan man ju hyra just den dagen.

Men kan man hitta en med mottagare som är tillräckligt billig, så vore det ju bra.

Man förmodar ju att de har rätt höga marginaler på de där grejorna så man tycker ju det borde gå att hitta en i sverige eller utomlands som vore billigare (mindre pålägg alltså, inte en sämre/billigare produkt)

Snailman
Kan man avskriva den här som skräp tro?
HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis

borde vara samma som denna: eBay: Pro LASER LEVEL Self Leveling SCANNER Cross Beam LINE (item 260096404866 end time Mar-17-07 20:05:37 PDT) ser nu att denna ser lite annorlunda ut, får väl kolla hos harald nyborg om det står några data på kartongen, det ligger lite avigt til härifrån, men inom det närmaste halvåret så...

Features:

Compact, Self Leveling Laser Head. Projects Vertical and Horizontal Lines.
Vertical and horizontal beams can operate separately.
Base rotates 360 degrees.
Laser output: <1mw
Laser wavelength: 650 nm
Self Leveling range +/- 4 degrees
Accuracy: 0.5 mm/m
Voltage: 3 Volt with 2 AA batteries (included)

Snailman skrev:
Okej, det låter ju tillräckligt så länge man bor söder om gränsen för midnattssol....

Då känns som om det enda som saknas är en mottagare, som behövs om man ska använda lasern för att väga av då plattan gjutes, men till själva gjutningen tänkte jag hyra in folk och har inte de laser kan man ju hyra just den dagen.

Men kan man hitta en med mottagare som är tillräckligt billig, så vore det ju bra.

Man förmodar ju att de har rätt höga marginaler på de där grejorna så man tycker ju det borde gå att hitta en i sverige eller utomlands som vore billigare (mindre pålägg alltså, inte en sämre/billigare produkt)
Jag förstår inte varför du måste ha en mottagare bara för att du ska gjuta plattan. Det är så klart bra med något som piper, men ett referensstreck på önskad nivå på din mätpinne går ju lika bra.

När dom gjöt här i källaren hade dom förstås en svindyr rotationslaser i bakfickan + mottagare. På skoj så jämförde vi skillnaden mellan deras laser och min laser genom att mäta på golvbrunnarna. På 12m avstånd skillde det max 2mm, lägg till någon millimeter i avläsningsfel upp eller ner...

Mikael_L
Snailman skrev:
Kan man avskriva den här som skräp tro?
HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis

borde vara samma som denna: eBay: Pro LASER LEVEL Self Leveling SCANNER Cross Beam LINE (item 260096404866 end time Mar-17-07 20:05:37 PDT) ser nu att denna ser lite annorlunda ut, får väl kolla hos harald nyborg om det står några data på kartongen, det ligger lite avigt til härifrån, men inom det närmaste halvåret så...

Features:

Compact, Self Leveling Laser Head. Projects Vertical and Horizontal Lines.
Vertical and horizontal beams can operate separately.
Base rotates 360 degrees.
Laser output: <1mw
Laser wavelength: 650 nm
Self Leveling range +/- 4 degrees
Accuracy: 0.5 mm/m
Voltage: 3 Volt with 2 AA batteries (included)
Jag skulle inte räkna bort den som skräp. För 300 kr så tror jag det är ett bättre val än de billiga ej självnivellerande som jag dissat tidigare. Jag skulle iaf gjort det valet.

Om du kan få fram hur många mm/meter noggrannheten ligger på och det verkar OK så är det väl bra. Ljusstyrkan är en kvarvarande osäkerhet, då jag tror att det inte alltid går att jämföra databladsuppgifter (laserns effekt står men man vet inte hur bra optik det är). I värsta fall går den endast att använda inomhus, men glöm inte att alla, prismässigt överkomliga, är i bästa fall nätt och jämt användbara utomhus i starkt ljus.

Märklig våglängd, 650 nm i databladsuppgifterna du hittade, det vanligaste verkar vara 635 nm. 635 nm är en våglängd som en halvledarlaser har, dopad på ett visst sätt, det är inte möjligt att få vilka våglängder som helst, det finns (idag) endast ett fåtal möjliga våglängder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.