18 639 läst ·
48 svar
19k läst
48 svar
Självdragsventilation och för varmt på sommaren!
Varför skulle föreningen säga nej till en vägggenomföring om du tar kostnaden? En entreprenör kan fixa det både snyggt och proffsigt och med en ytterventil som inte förfular huset. I röret sätter man en ljuddämpare. Vill man inte använda genomföringen så kan man plugga igen den.
Vill du absolut inte göra hål i fasaden så specialbeställ ett fönster som passar i befintlig karm, och som har ett uttag för utgående varmluft.
Jag har också för mig att det finns luftkylare som man kan ladda i frysen. Kan vara värt att kolla upp.
Jag har också för mig att det finns luftkylare som man kan ladda i frysen. Kan vara värt att kolla upp.
Luftkylare med kylklamp. Låter ju som en nära perfekt lösning i detta fall. Fläkten kommer låta lite men i alla fall mindre än en högljudd AC. Har någon koll på hur länge ett par kylklampar räcker och vilken yta det räcker till? Annars borde det gå att räkna ut med formler för hur mycket kyla (energi) man kan lagra i vatten (is).
Annars tror jag en dyrare AC kan vara hyfsat ljuddämpad.
Annars tror jag en dyrare AC kan vara hyfsat ljuddämpad.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har under en tidigare stämma tagit upp externa ac-enheter, och jag vill minnas (det var ett par år sen nu) att reaktionen var i princip "Vi går inte med på större ingrepp i fasaden.". Men visst, jag kan väl pejla läget igen nu på stämman som kommer, eftersom jag ändå kommer nämna markiser (som ju också innebär ett ingrepp i fasaden).pelpet skrev:
Dock förstår jag inte riktigt varför du tycker att en vägg-genomföring är så viktigt. Det stora problemet för mig är ju ljudet från själva maskinen. Visst, om jag skulle lyckas hitta en AC (utan utomhusdel som innebär ingrepp i fasad) som är så tyst att den kan vara igång när jag sover, och även när jag sitter och tittar på TV ca 2 meter från maskinen, då kan det vara värt att fokusera på att minska ljudinsläppet från gatan.... Men nu pratar vi typ 35-40 dB, finns en sån AC, och om den finns, kan man köpa den för en någorlunda rimlig peng (säg under 25.000)?
Om jag tolkar nedanstående sida korrekt, och inte slintit med fingrarna på miniräknaren, så kan en luftkylare av evaporativ typ i teorin kyla ner 35-gradig luft till ca 22 grader, om den har en 90%-effektivitetsgrad. Maskinen från onoff nämner inget om effektiviteten, vilket tillsammans med det låga priset gör att jag misstänker att effektiviteten är lägre, säg kanske 75%. Då skulle den i teorin kunna kyla ner luften från 35 till runt 25 grader. Märk väl, i teorin. I praktiken, med de förutsättningar som finns i mitt rum (bl.a att det inte finns en dörr som man kan stänga till angränsande hall), skulle det nog snarare handla om från 35 till kanske 28-30, vilket självklart är bättre än inget alls, men då kör jag hellre med en vanlig portabel AC. Den jag har nu klarar i praktiken att få ner temperaturen till 21-22 grader även stekheta dagar, så det är inte kyleffekten på den som är problemet, utan ljudet.
Dessutom, i fallet med onoff-luftkylaren så är 3 av 5 recensioner starkt negativa (1 av 5 i betyg), vilket också säger en del...
http://www.breezair.com/us_old/index.php/en/evaporative-cooling-scientific-facts
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Är detta enbart ett problem för dig? Låter som de andra medlemmarna inte störs? Om fler störs borde väll centralkylning vara det bästa alternativet
Centralkylning i ett 20-tals hus med självdragsventilation ? Hur tänker du nu? Det krävs ju att man mer eller mindre får bygga om huset helt och hållet med mycket stora ingrepp. Sänkta tak för att få in ventilationstrummor, schakt mellan våningarna samt stora ventilations och kylsystem som skall in i fastigheten..AndersMalmgren skrev:
Tror nog att stämman ber TS leta annan lägenhet istället om TS föreslår något sådant..
Jag är inte ensam om att störas av detta. Men det känns lite som att dom flesta är lite uppgivna och tafatta, och inte riktigt orkar engagera sig. Och så känns det som en generell snålhet bland många, som instinktivt reagerar negativt mot allt som kan innebära en kostnad.AndersMalmgren skrev:
Men som sagt, jag har lyft frågan på en tidigare stämma, och jag ska lyfta frågan igen på stämman nästa vecka. Det är ju faktiskt därför jag skapade denna tråd, för att få lite bättre inblick i vilka olika alternativ som kan finnas. T.ex när du säger centralkylning, kan du förtydliga det? Är det en specifik typ av enhet, eller ett samlingsbegrepp? Och funkar det tillsammans med självdragsventilation? Ju mer konkreta alternativ jag kan lägga fram på stämman, destå större är sannolikheten att jag kan övertala föreningen om att vi borde utreda detta mer djupgående.
Inte säkert att dom är tafatta och uppgivna över värmen. Det kan istället vara över att vissa medlemmar inte förstår grundläggande problemställningar vad avser ventilation, värme, kyla och buller.jimih skrev:Jag är inte ensam om att störas av detta. Men det känns lite som att dom flesta är lite uppgivna och tafatta, och inte riktigt orkar engagera sig. Och så känns det som en generell snålhet bland många, som instinktivt reagerar negativt mot allt som kan innebära en kostnad.
Men som sagt, jag har lyft frågan på en tidigare stämma, och jag ska lyfta frågan igen på stämman nästa vecka. Det är ju faktiskt därför jag skapade denna tråd, för att få lite bättre inblick i vilka olika alternativ som kan finnas. T.ex när du säger centralkylning, kan du förtydliga det? Är det en specifik typ av enhet, eller ett samlingsbegrepp? Och funkar det tillsammans med självdragsventilation? Ju mer konkreta alternativ jag kan lägga fram på stämman, destå större är sannolikheten att jag kan övertala föreningen om att vi borde utreda detta mer djupgående.
Ditt problem grundar sig i att du önskar saker som inte går att få. Bo invid jobbet, totalt bullerdämpat, möjlighet till reglering av både kyla och värme. De sista kraven kräver att du bosätter dig i en fastighet av modernare snitt än 20-tal.
Sen att hitta moderna bostadsfastigheter som har möjlighet att även få kyla och inte enbart värme är också en stor begränsning för dom är inte vanliga.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
En kvickfix kan väl vara att sätta solskyddsfilm på fönsterrutorna.jimih skrev:
Då behövs inga ingrepp alls på byggnaden.
Men en fundering: Vad är det för väggmaterial, och vad har fasaderna för färg?
Det låter ju som att mycket värme lagras i väggarna, och den värmen är naturligtvis besvärlig att bli av med om man inte ens kan vädra.
Har inte bostaden fönster åt två eller flera håll? Är det lika bullrigt åt alla håll?
PS
Och så tänker jag lite så här:
Huset är från 1920. Folk har alltså bott där i snart 100 år (OK, bara 94), och har förhoppningsvist överlevt.
Vad skiljer i bostäderna nu mot då?
Redigerat:
Som sagt, solskyddsfilm är redan ditsatt, gjordes för ett par år sen.KnockOnWood skrev:
Jag har ingen aning om materialet i väggarna, dessvärre. Men ytterväggen är ca halvmetern tjock. Fastigheten är från 20-talet, vad var det vanligaste materialet för ytterväggar då?
Fasaden är ljusrosa till färgen.
Som sagt, lägenheten har bara två fönster, båda mot gatan.
Vädra går såklart att göra, men jag har helst vardagsrumsfönstret stängt när jag sitter vid tvn eller datorn, och alltid stängt när jag sover. Köksfönstret har jag ofta öppet (med stängd köksdörr) när jag är i vardagsrummet kvällstid, för då hinner det bli ganska kyligt där inne, och när jag lägger mig så stänger jag fönstret och öppnar dörren så kan det "sippra ut lite kyla" från köket under natten. Det räcker utmärkt dagar som denna (16 grader ute nu, 25 grader i vardagsrummet), men inte varma dagar.
KnockOnWood skrev:
- Stockholm har blivit varmare*
- Ingen tunnelbana utanför fönstret, och betydligt färre bilar, gjorde att de kunde ha fönstrena öppna
- Mer elektronik ger en högre inomhusvärme
- Folk är mer bekväma av sig numera (stämmer definitivt in på mig)
- Om de var enkel arbetarklass som bodde här på den gamla tiden (jag har ingen aning) så kanske de jobbade mycket och var hemma i mindre utsträckning än nu, och var glada över att ha någonstans och bo och inte ville klaga
- Om de å andra sidan var medelklass eller överklass så kanske de åkte ut på landet sommartid
* http://pejl.svt.se/visualisering/miljo/temperaturforandring/
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.2430
P.S. Jag har tidigare hälsat på hos en Thailändare som bodde i en liten liten lägenhet på kanske 10 kvadratmeter, utan luftkonditionering. Jag var där under deras vinter, och det kunde ändå bli obekvämt varmt där. Kan bara tänka mig hur det är där de varmaste månaderna. Men hon överlevde, och klagade inte (framför allt för att hyran var låg, och passade hennes inkomst). Folk är helt enkelt olika, speciellt om man jämför folk i helt olika länder, helt olika sociala grupper, eller helt olika tidsperioder. Den nutida västerländska medelklassen är måhända lite bortskämd, men jag tror att få personer här på forumet t.ex skulle vara beredda på att backa sin standard till den nivå som motsvarande "klass" hade för säg 100 år sen. D.S.
Redigerat: