393 läst ·
4 svar
393 läst
4 svar
Självdrag ventil har inget genomgående rör är det "normalt"/OK ? + lju
Jag hyr huset men hoppas det är ok att fråga här eftersom det verkar finnas erfarenhet o kompetens här.
bildgooglar ventilen till Aero Flexit 100 "Ventil invändig Aero Flexit Invändig ventil försedd med filter, kondensisolering och reglage för steglös reglering av luftmängden. "
fråga:
1 - är det ok/normalt att inget genomgående rör i vägg används, bifogar bild från mellanväggen där ventil satts och man ser ju isoleringen, tänker på ev negativa effekter av detta?
2 - väldiga problem med en ventil som vetter mot väg och skola/parkering å EPAdunkadunka, finns möjlighet att ljudisolera ovan ventil eller tappar man luftflödet helt då?
PS! har felanmält till hyresvärd men inget svar så jag vill gärna ha lite på fötterna om/då hyresvärden återkommer.
bildgooglar ventilen till Aero Flexit 100 "Ventil invändig Aero Flexit Invändig ventil försedd med filter, kondensisolering och reglage för steglös reglering av luftmängden. "
fråga:
1 - är det ok/normalt att inget genomgående rör i vägg används, bifogar bild från mellanväggen där ventil satts och man ser ju isoleringen, tänker på ev negativa effekter av detta?
2 - väldiga problem med en ventil som vetter mot väg och skola/parkering å EPAdunkadunka, finns möjlighet att ljudisolera ovan ventil eller tappar man luftflödet helt då?
PS! har felanmält till hyresvärd men inget svar så jag vill gärna ha lite på fötterna om/då hyresvärden återkommer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det skall finnas ett rör invändigt, så isoleringen skall inte synas. Sen bör effekterna av detta inte bli så stora, men tex kan man ju få inte lukt från isoleringen och i värsta fall skadejur in i isoleringen, eller in i rummet ifrån isoleringen (om det tex finns luftspalt/otätt utåt osv)BobBuilder25 skrev:
Jag hyr huset men hoppas det är ok att fråga här eftersom det verkar finnas erfarenhet o kompetens här.
fråga:
Svårt att isolera ventiler från ljud med mycket bas tror jag. Jag hör tex genom mina frånluftare när sopbilen kommer: Inte så mycket slammer, men brummande från motor tex. Du kan kanske själv, högst tillfälligt förstås, sätta igen ventilen med ngn mjukt (tänk typ kudde) - om det bullrar mycket tex en fredagskväll - glöm inte ta bort det sen bara så du får inte luft igen.
tack för svar Klas!har ännu ine fått svar av hyresvärden på min felanmälan ang detta =D men hörde att fler med samma ventil saknade invändigt rör...ja lite orolig blir jag då jag bott så här ett år om mikrosmå delar av isoleringen följt med in i rummen...ochäven om mellanväggar/isolering tagit stryk permanent då det funnits denna ventil totalt ca 3-4 år o troligtvis utan rör hela tiden...klaskarlsson skrev:
Det skall finnas ett rör invändigt, så isoleringen skall inte synas. Sen bör effekterna av detta inte bli så stora, men tex kan man ju få inte lukt från isoleringen och i värsta fall skadejur in i isoleringen, eller in i rummet ifrån isoleringen (om det tex finns luftspalt/otätt utåt osv)
Svårt att isolera ventiler från ljud med mycket bas tror jag. Jag hör tex genom mina frånluftare när sopbilen kommer: Inte så mycket slammer, men brummande från motor tex. Du kan kanske själv, högst tillfälligt förstås, sätta igen ventilen med ngn mjukt (tänk typ kudde) - om det bullrar mycket tex en fredagskväll - glöm inte ta bort det sen bara så du får inte luft igen.
ja tillfällig ljuddämpning kanske får räcka, viktigt med just ventilation!
Röret ska gå genom hela väggen och ansluta mot gallret. Annars kan du få fuktskador i väggenBobBuilder25 skrev:
fråga:
Klicka här för att svara