Hej!
Detta är min första tråd och mitt första inlägg på forumet. Har precis köpt ett hus och eftersom jag hittills bott i hyresrätt lider jag av kunskapsbrist. I princip varje fråga jag har googlat hittills har lett mig till detta forum så det är nog ett bra ställe att regga sig på tänkte jag :)

Huset jag och frugan köpt är ett enplans tegelhus från 1966 med källare. Det var ursprungligen ventilerat med självdrag och uppvärmt med oljepanna. Efter ett tid konverterade förre ägaren till pellets och efter ytterligare en tid till bergvärme.

I och med konverteringen till bergvärme blev inomhusluften sämre (till följd av att självdraget behöver hjälp av en varm murstock, har jag förstått efter lite googlande). Då satte de in paxfläktar i badrummet och toaletten på markplan. De ventilerna går upp i vinden och ut genom taket. Det sitter också något som liknar paxfläktar i ett badrum i källaren och i tvättstugan i källaren. De leder troligtvis ut genom väggen (?). I källaren sitter också en radonsug med rör till alla rum.

Huset har dessutom två kakelugnar som jag misstänker att vi kommer myselda i, och kanske komplettera bergvärmen med kalla vinternätter. Den ena kakelugnen på markplan och den andra i källaren. I källaren finns också en gjutjärnsspis på samma murstock som jag skulle tro att vi bara kommer använda när kriget kommer. I köket sitter en köksfläkt med separat ventil ut genom taket.

Nu till pudelns kärna. Jag stör mig på surret från paxfläktarna. Har lite tinnitus. Plus att jag alltid har förknippat såna fläktar med nödåtgärder, vilket kanske inte är fallet. Dessutom tycker jag att luften på amrkplan är lite sådär. I källaren känns luften märkligt nog fräschare.

Jag har fem alternativ som jag typ googlat fram, men jag har för lite koll för att komma vidare.

1. Försöka strunta i surret tills den dagen då vansinnet tar över och jag sätter hagelbössan i munnen.
2. Köpa nyare och förhoppningsvis tystare fläktar av pax/fresh-typ. Isf vilka?
3. Kanalfläkt på vinden till de två badrummen på markplan. Låta befintliga fläktar sitta kvar i källaren.
4. Takfläkt, i övrigt samma som alt. 3.
5. Ta dit någon typ av konsult som kan hjälpa mig med hur jag ska göra.

Hoppas någon orkade läsa allt det här och vill ge råd :)

/Stefan

Skulle inte rekommendera alt 1 av dina förslag

Skulle rekommendera något av nedanstående.

1 Bygg mekanisk frånluft till hela huset med en fläkt på vinden + tilluftventiler i rummen.

2 Sätt in FTX ventilation

larsbj skrev:
Skulle rekommendera något av nedanstående.

1 Bygg mekanisk frånluft till hela huset med en fläkt på vinden + tilluftventiler i rummen.

2 Sätt in FTX ventilation
Kan bara hålla med.
Allt annat är konstgjord andning.
För att få en bra inomhusluft/miljö så rekommenderas det att all luft byts ut varannan timme.

Tack för svaren :) Hoppas att ni har tålamod med fler frågor...

Om jag förstår ert förslag rätt så är det alltså inte bara fråga om att dra ut luft från badrummen utan från alla rum i huset? Så jag skulle få ta upp hål i taket till vinden och dra rör till en fläkt som leder ut luften genom fläktkåpan på taket. Rören måste också isoleras för att undvika kondens?

Rummen har spaltventiler vid fönstren, besiktningsmannen tyckte att det var gott om ventiler som släppte in luft. Måste jag ändå komplettera med fler inluftventiler? Hur vet jag hur förhållandet mellan inluftsventiler och frånluftsfläkten ska vara dimensionerat?

Vad är det frågan om för typ av fläkt? Hur stor ska den vara? Hur vet jag förhållandet mellan fläktens storlek, antalet ventiler, ventilernas storlek, rörens dimensioner och boytan?

Kan en normalhändig och någotsånär klyftig snubbe fixa detta själv?

Luften ska inte ut från alla rum utan det räcker med bad/toa och ev kök.

Spaltventilerna är tillräckligt, bara att se till att det finns springor vid dörrarna så luften kommer vidare från rummen.

Hur många m2 är huset.

Hur många badrum ?

Mäklarens siffror är 118 Kvadrat boarea plus 150 kvadrat biarea (antar det är källare och "uterum" som räknas i det).

Vi har precis gjort en mer noggrann uppmätning av huset men inte räknat klart på det, men förhoppningsvis diffar det inte alltför mkt från det mäklaren angett.

Det finns två badrum och en toalett, varav ena badrummet ligger i källaren och har bastu.

/Stefan

ca 50-60 l/s är lagom för hela huset 15 l/s i varje utsug och rören dimesioneras efter max 2 m/s lufthastighet i rören.

Frånluft tar man från bad, toa, kök, tvättstuga, ev klädkammare, ev källarförråd och liknanda "dåliga" rum.

Tilluft släpper man in i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, och andra "bra" rum.

Hall, korridor, trappa etc har bara "överluft".

Oftast försöker man få luften att vandrar från markplan ner i källaren.

• Gilla
Extatiskt Rasande
  • Laddar…
Tack igen för jättebra svar! :)

Det enklaste för mig att bygga vore att bara ta ut luft från markplan, eftersom alla rör då kan dras på vinden. Så skulle jag kunna komma undan med det och lita till att badrumsfläkten i källarbadrummet och radonsugen (det är en sån som suger med 50mm vita rör längs golven) gör att luften i källaren cirkulerar där?

Om varje frånluftsventil ska dra 15l/s och den totala omsättningen ska vara 60l/s så blir det fyra ventiler. En i köket, en på toaletten, en i badrummet, vart sätter jag den fjärde? Badrummet i källaren är kanske det bästa men som sagt, mer arbete, så till vida att det inte finns befintliga kanaler som jag kan dra i (vi har inte flyttat in än så jag har svårt att kolla upp det).

0.35 l/s per m². Om det är 118 m² på markplan blir det 41,3 l/s där.

big mike skrev:
0.35 l/s per m². Om det är 118 m² på markplan blir det 41,3 l/s där.
Har lagt till lite för att det vistas personer där också.

Du kan eventuellt få lite högre uppvärmningskostad efter att du installerat ett ordentligt frånluftsystem. Kolla gärna alternativet att installera FTX istället. (FTX = Frånluft, Tilluft med värmeåtervinning). I så fall får du även dra tilluft ut till sovrum, vardagsrum osv samt sätta igen spaltventiler i fönster. Detta blir såklart dyrare installation och jag vet inte om man kan "räkna hem" det. Eftersom du har bergvärme så har du relativt billig uppvärmning.

Trodde de va för platser där det vistas personer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.