Hallå allesammans, jag funderar på att plocka bort väggen mellan kök och vardagsrum inför en köksrenovering. Huset är från 1971, byggt i betongsegment som ytterväggar och innerväggar med 68mm lättbetong.
Min fråga till er är om ni tror att det är självbärande takstolar med tanke på väggarnas material, position och hur takstolarna är uppbyggda.
Talstolarna går från entrén till högra balkongen.
Vinden är fullproppad med isolering som jag avstår att rota i tills att jag måste…
Bifogar bild med mått, väggen mellan vardagsrum och sovrum kan ni bortse från, den finns inte kvar.
Med vänlig hälsning, William
Min fråga till er är om ni tror att det är självbärande takstolar med tanke på väggarnas material, position och hur takstolarna är uppbyggda.
Talstolarna går från entrén till högra balkongen.
Vinden är fullproppad med isolering som jag avstår att rota i tills att jag måste…
Bifogar bild med mått, väggen mellan vardagsrum och sovrum kan ni bortse från, den finns inte kvar.
Med vänlig hälsning, William
Hej,
Detta är inte självbärande takstolar, det är inte fackverk ser ut som att de åker ner och får stöd.
Detta är inte självbärande takstolar, det är inte fackverk ser ut som att de åker ner och får stöd.
Hej, jag har lite bättre bilder och även mått på de olika bitarna, Det ser ut som WW-takstolar eller ”fackverkstaktol typ 4”. Den längs med yttertaket är 175x50 och liggande är 145x50. De närmast mitten av vinden är 2st 100x28.I Ingenjörskonst skrev:
Tror du fortfarande att dom inte är självbärande?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är dessa takstolar självbärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag växla av takstolarna eller är de fribärande?
Gavelspetsar, bärande regelverk eller takstolar
Inreda vind - flytta takstolar på självbärande tak?
Tak & Vind -
Kan man se om dessa takstolar är självbärande eller om väggarna är bärande i huset?
Tak & Vind