Hej!

Har köpt ett Hultfredshus från 1962 och vi har börjat göra om och ändra planlösningen. Än så länge har har vi rivit lite väggar och reglar upp nya. Några väggar står kvar. Befintliga väggar består av tretex fiberplank (70mm) som är klädda med tretex. Några väggar byggs upp på samma ställe och någon flyttas något. I stort så har vi inte påverkat planlösningen men i nästa steg är att vi vill riva en vägg mot vardagsrummet och en mellan kök och vardagsrum.

En snickare sa att takstolarna var självbärande och det borde inte vara några problem men här vill man vara säker. Jag började riva väggen som löper under flera av takstolarna och tycker att det började hänga. Kanske inte så konstigt då det väger en del. Men jag har satt stämp nu tills jag får upp hela väggen igen. Kollar jag i vardagsrummet runt murstocken så ser man att just den takstolen som löper där inte vilar på någon vägg och den hänger. Är detta någon risk och varför har man inte byggt med en balk. Eller är det bara så att takstolarna är självbärande men att det kan hänga lite om den inte vilar på något.

Jag skulle vilja försäkra mig om följande:

1. Om takstolarna är självbärande och att man kan plocka mellanväggar?
  2. Om jag bör stötta upp runt murstocken och isf skall man väl inte ha trä mot den av brandtekniska skäl?
  3. Om jag bör komplettera längsgående vägg i hallen (reglar på 600c/c) med extra reglar på 300 c/c?
  4. Om takstolarna är skälvbärande kan man på vinden hjälpa upp den eller de balklar som hänger så man får ett plant undertak av estetiska skäl?

Tacksam för hjälp
/Magnus Lorentz

• IMG_1087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1085.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1084.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1083.jpg
    Skapa konto
Här kommer lite kompletterande ritningar.

• IMG_1081.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1082.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1086.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1091.jpg
    Skapa konto
Och på dessa bilder kan man kanske se att takstolen närmst murstocken hänger något. IMG_1088.jpg
Skapa konto
IMG_1089.jpg
Skapa konto

Innerväggen är inte bärande. På talstolsritningen står spännvidden angiven till 6,6m vilket borde vara bredden på ditt hus.
Ett varningens finger dock, snözonen i Lund är numer 1,5 (150kg/m2). När talstolen dimensionerades var den 100kg/m2 så du bör alltid skotta taket om det skulle komma mycket snö.

Tack för ditt svar. Skall ha koll på taket när det snöar.

Men då är det mer av estetiska skäl man kanske vill få upp den takstolen som hänger. Skulle man kunna fälla in en balk på vinden och spänna upp den? Slipper gärna fälla in balk och stolpe mot murstocken för jag misstänker sotaren kommer ha anmärkningar på det. Så vida jag inte väljer stål. men hade varit skönt att slippa.

Frågan är i vad skall du fästa balken? Belastar du intilliggande underramar (takstolar) sjunker alla istället. Kanske inte lika mycket dock.

Tänkte att man över några takstolar kan lägga en balk. Under de yttre skall innerväggar finnas akm tar upp lasten. Men det finns kanske andra sätt att lyfta denna takstolar som hänger. Kan man spänn upp den utan att påverka taket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.