Nissens
H hakan_o skrev:
Det var jag som sa det. Men jag trodde inte att någon skulle tolka det rent bokstavligt och märka ord. Visst var det fullt möjligt att binda räntor då. Det är det även idag.
Poängen var ju att det då var precis lika osäkert som det är nu. Knappast någon som då kunde tro att Putin skulle hålla på och kriga i evigheter, då talades det om ett krig i kanske 1-2 år. Knappast någon som då visste vart åt det skulle barka med elpriser eller bränslepriser.
Putin kommer inte att kriga i evigheter.
Det är klart att när du skriver att det inte var möjligt att binda så tror man ju att du menar det. Men det du menade var att du gjorde en felbedömning.

Jo, det var lätt att förstå att räntan var på väg upp, den hade varit på en historiskt extremt låg nivå länge och det blev en trigger för den att stiga. Åtminstone jag såg det, och då måste många andra sett det också - för jag är ingen expert på området.

Däremot tycker jag att läget är betydligt mer osäkert nu. Mest sannolikt är det att räntan sjunker kortsiktigt, men långsiktigt beror ju på hur de pågående krigen utvecklas, och om nya startas, som tex Kina/Taiwan…

Ingen kan veta vad som väntar.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alltså, banktjänstemannen är ju där för att maximera bankens vinst, det är en säljare och inte en rådgivare.

A ajn82 skrev:
Alltså, banktjänstemannen är ju där för att maximera bankens vinst, det är en säljare och inte en rådgivare.
Visst är det så. Jobbade i unga år som aktiemäklare på en storbank å var ofta ute på lokalkontoren å höll föredrag för kunder (80talet så de flesta var noviser).
Hamnade alltid i kläm med kollegorna på lokalkontoret som ville sälja ”dyra” aktiefonder till kunderna mens jag självklart förespråkade egna direkta aktieinnehav typ Investor, Beijerinvest, Industrivärden med samma riskspridning men lägre kostnader och substansvärderabatt.

Unikt namn
Z Zodde skrev:
med kollegorna på lokalkontoret som ville sälja ”dyra” aktiefonder till kunderna
Såhär var det långt in på 00talet, i alla fall hos Nordea.

Men du som har erfarenhet från insidan av bankvärlden kanske kan förklara vid vilken nivå av förmögenhet man börjar få vettiga råd av storbankerna?

Som vanlig människa är min erfarenhet att man mer eller mindre blir blåst på en dålig ränterabatt. Dessutom gärna efter att man blivit helkund, med ännu sämre villkor på försäkring, pension och sparande i bankens egna "aktivt" förvaltade underpresterande fonder.

Den enda gången du kan räkna med bra råd är väl om du betalar personen i fråga lön för det, antingen som anställd direkt av dig eller på konsultbasis, men i konsultfallet skulle jag vara skeptisk

Unikt namn Unikt namn skrev:
Såhär var det långt in på 00talet, i alla fall hos Nordea.

Men du som har erfarenhet från insidan av bankvärlden kanske kan förklara vid vilken nivå av förmögenhet man börjar få vettiga råd av storbankerna?

Som vanlig människa är min erfarenhet att man mer eller mindre blir blåst på en dålig ränterabatt. Dessutom gärna efter att man blivit helkund, med ännu sämre villkor på försäkring, pension och sparande i bankens egna "aktivt" förvaltade underpresterande fonder.
Är nog så än idag.
Som allt annat måste man vara prismedveten.
Som kund får man INGET gratis men mycket kan uppnås med förhandlande/prutande.
I vår skandinaviska kultur är prutande ofta sett ned på som snålt/drygt etc och självklart kan du inte pruta på en liter mjölk på ICA…
Men jag provar OFTA i olika situationer och har hyfsad success ratio. Det är inte alltid fråga om de stora stålarna men det ger definitivt en inre tillfredsställelse.

Nissens Nissens skrev:
Putin kommer inte att kriga i evigheter.
Det är klart att när du skriver att det inte var möjligt att binda så tror man ju att du menar det. Men det du menade var att du gjorde en felbedömning.

Jo, det var lätt att förstå att räntan var på väg upp, den hade varit på en historiskt extremt låg nivå länge och det blev en trigger för den att stiga. Åtminstone jag såg det, och då måste många andra sett det också - för jag är ingen expert på området.

Däremot tycker jag att läget är betydligt mer osäkert nu. Mest sannolikt är det att räntan sjunker kortsiktigt, men långsiktigt beror ju på hur de pågående krigen utvecklas, och om nya startas, som tex Kina/Taiwan…

Ingen kan veta vad som väntar.
Det finns alternativ idag också för räntan. Men de flesta väljer rörligt.
Precis som att de flesta i det läget som rådde just då i en helt oviss tid valde rörligt. Att räntan skulle gå upp då visste de flesta...men inte hur mycket och hur länge. De flesta talade om helt andra överkomliga och rimliga nivåer jämfört med facit.
Världen har upplevt kriser och oro även under lågräntetiden utan att det påverkat nånting. Krig har t,ex. rått i Ukraina sedan 2014...

Vi kan väl ändå konstatera att med facit i hand är alla väldigt duktiga och fulla med kunskap om att si eller så skulle man gjort då. För framtiden är det precis som vanligt, ingen vet utan alla famlar och trevar i en stor osäkerhet. En del tar beslut som i efterhand visar sig vara bättre beslut än andra beslut som tas vid samma tidpunkt.

Nissens
H hakan_o skrev:
Det finns alternativ idag också för räntan. Men de flesta väljer rörligt.
Precis som att de flesta i det läget som rådde just då i en helt oviss tid valde rörligt. Att räntan skulle gå upp då visste de flesta...men inte hur mycket och hur länge. De flesta talade om helt andra överkomliga och rimliga nivåer jämfört med facit.
Världen har upplevt kriser och oro även under lågräntetiden utan att det påverkat nånting. Krig har t,ex. rått i Ukraina sedan 2014...

Vi kan väl ändå konstatera att med facit i hand är alla väldigt duktiga och fulla med kunskap om att si eller så skulle man gjort då. För framtiden är det precis som vanligt, ingen vet utan alla famlar och trevar i en stor osäkerhet. En del tar beslut som i efterhand visar sig vara bättre beslut än andra beslut som tas vid samma tidpunkt.
Nja, eftersom jag skrev om lånet i förtid och låste det på en femårsränta sommaren 2022 så handlar det inte om att vara efterklok.

Jag kan bara utgå ifrån mig själv, och jag hade rätt länge varit förundrad över att räntan kunnat vara så extremt låg så länge. När räntan började stiga så tänkte jag direkt att nu kommer den att dra iväg och sannolikt kommer den att vara hög en tid. Dessutom tänkte jag då och tänker fortfarande att vi sannolikt inte kommer tillbaka till den historiskt låga räntan vi hade tidigare inom de närmaste åren.

Det är ju inte säkert att det jag gjorde är rätt alla de fem åren, we will see.

Redigerat:
H hakan_o skrev:
Krig har t,ex. rått i Ukraina sedan 2014.
Påverkade råvarumarknaderna marginellt jmf med eskaleringen 21 å kriget 22

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.