1 473 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Siri
Använder ni Siri? (Alltså Apples "intelligenta" röststyrda assistent.) Tanken är tydligen att man ska kunna ställa frågor eller ge instruktioner genom att prata med ett naturligt språk till sin telefon.
Och i så fall, fungerar det?
Vad jag än säger, så antingen förstår Siri inte, eller så ringer telefonen upp nån. Det är helt random, antingen någon ur telefonboken eller ett helt slumpmässigt konstruerat telefonnummer. Även landsnumret är slumpmässigt, så jag har nog ringt till alla världsdelar nu.
Jag har, så vitt jag vet, en helt förstålig röst och talar en mycket neutral dialekt. Men nåt är det tydligen som jag missat.
Och i så fall, fungerar det?
Vad jag än säger, så antingen förstår Siri inte, eller så ringer telefonen upp nån. Det är helt random, antingen någon ur telefonboken eller ett helt slumpmässigt konstruerat telefonnummer. Även landsnumret är slumpmässigt, så jag har nog ringt till alla världsdelar nu.
Jag har, så vitt jag vet, en helt förstålig röst och talar en mycket neutral dialekt. Men nåt är det tydligen som jag missat.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag tycker Siri funkar sådär. En kul grej att visa upp men inte så användbart. Tycker min röststyrning i min kia-bil där jag säger "ring marlen" funkar bättre. Kanske för att det är ett lättare kommando som ges.
Tycker däremot röststyningen i Google Maps är grym. Jag klickar på micken och säger dit man vill ta sig.
Tycker däremot röststyningen i Google Maps är grym. Jag klickar på micken och säger dit man vill ta sig.
Sen uppdateringen så tycker jag att Siri är riktigt användbar, helt plötsligt förstår hon det mesta man säger! 
Däremot kan jag tänka mig att det kan vara problem med vissa dialekter, typ norrländska, skånska ellermgotländska!
Däremot kan jag tänka mig att det kan vara problem med vissa dialekter, typ norrländska, skånska ellermgotländska!
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag använder inte Siri men blev nyfiken när jag läste tråden.
Provade att ställa ett gäng mer eller mindre konstiga frågor och allihopa funkade. En fråga hittade Siri inget svar på, men "hon" uppfattade den korrekt.
TS kanske inte pratar så tydligt, trots allt.
Provade att ställa ett gäng mer eller mindre konstiga frågor och allihopa funkade. En fråga hittade Siri inget svar på, men "hon" uppfattade den korrekt.
TS kanske inte pratar så tydligt, trots allt.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Nu har jag testat Siri på nytt. Det känns som hon blivit bättre på att förstå svenska. Hon har ju inte kunnat svenska mer än ett halvår, det är bra jobbat.
Sen pratar väl Siri bara svenska, stöd för norrländska, skånska och sånt otyg kommer ca år 2053..
Skämt o sido, men det skulle vara kul att se hur det funkar för er som har lite mera breda dialekter!
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Vi från de brede pôjkarnas hemvist har inga problem med Siri. Vissa dialektala od har hon förstås svårt med.
Tycker hon är lite nyckfull, men ska kolla över inställningarna. Det kanske får henne på bättre humör.
Något som Jag dock tycker funkar grymt är dikteringsfunktionen när man mailar eller smsar.
Något som Jag dock tycker funkar grymt är dikteringsfunktionen när man mailar eller smsar.
Klicka här för att svara