Blir något konfunderad (typ ung som när USA hoppar upp i knät på ryssland) när jag sågar i en innervägg i mitt källarbadrum (under renovering) och stöter på vd jag först tror är armering, men som sen flisar sig och går att bryta av. Det är alltså trä inuti själva badrumsväggen!??

Hur vanligt kan detta vara? Hade verkligen viljat undvika allt organiskt, men räcker det med sätta tätskikt eller behöver man ta i mer drastiska åtgärder?

Badrummet har stått i 50 år, och vi har inte känt någon lukt och trät känns friskt.

Konfunderad.

• Närbild av en badrumsvägg med trä som sticker ut från ett hål i cementen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Var hittade du det här? Är det vid en dörröppning? Det kan vara så att man slog in en träkil i lättbetongen för att sen skruva en dörrkarm i det för att få bättre fäste.
Det fanns inte så mycket bra skruv för lättbetong på den tiden, det har blivit bättre med åren :)

• Gilla
statiker och 1 till
  • Laddar…
Precis !

Förr avlägsnade man i puts & ytong-liknande material, ett fyrkantig eller långsmalt hål där man slog in tillskurna träbitar för att sätta fast saker.

Trycket från fästskruven blir då i sidled, där dessa material tar upp kraften bättre.
För Ytong blötte man också spik med saltvatten innan man slog in den för att skapa en liten kemisk reaktion runt spiken, som att den satt betydligt bättre. (även klippspik)

T Testarn skrev:
Var hittade du det här? Är det vid en dörröppning? Det kan vara så att man slog in en träkil i lättbetongen för att sen skruva en dörrkarm i det för att få bättre fäste.
Det fanns inte så mycket bra skruv för lättbetong på den tiden, det har blivit bättre med åren :)
det är genomgående i varenda block. Vi planerar nu byta ut blocken. Osäker på om det är overkill, men detta är ju ändå ett badrum.
Någon som har någon åsikt?

Såg att det fanns 220 cm x 60 block (som vi har nu). Vad är enklast/snabbast att mura med? Är 60x40 antagligen enklare om man inte är byggare. Svårare få rakt antagligen.

Undrar också om vi kan skippa ytspacklingen som vi blev inledda på av någon (minns inte/leverantör/kaklingsfirma), och som var väldigt tung.

Såg att Bauroc hade ett block som tillät detta, vad säger erfarenheten/kunskapen här vad andra leverantörer kräver/rekommenderar?

https://byggkatalogen.byggtjanst.se...block/bauroc-element-lattbetongplattor/180134

J jawen skrev:
Precis !

Förr avlägsnade man i puts & ytong-liknande material, ett fyrkantig eller långsmalt hål där man slog in tillskurna träbitar för att sätta fast saker.

Trycket från fästskruven blir då i sidled, där dessa material tar upp kraften bättre.
För Ytong blötte man också spik med saltvatten innan man slog in den för att skapa en liten kemisk reaktion runt spiken, som att den satt betydligt bättre. (även klippspik)
Det låter ju precis som det vi har. Då har man helt enkelt inte brytt sig om att ta bort detta vid byggandet antar jag. Tack för svar. pratade med Xella i veckan, dom hade aldrig hört talas om detta.

Vi har ju en luftspalt bakom, så jag antar att det inte finns något "smart" sätt att ta ut dessa trälister i efterhand? för mig känns det som blockets hållbarhet skulle vara omöjlig att bibehålla. trälisterna sitter ju 5-6cm in i 100mm blocken.

Antar jag bara får riva allt, ser ingen möjlighet att kunna spara någonting (30 m2 vägg).

Alla tips välkomna!

KJD KJD skrev:
Hade verkligen viljat undvika allt organiskt, men räcker det med sätta tätskikt eller behöver man ta i mer drastiska åtgärder?

Badrummet har stått i 50 år, och vi har inte känt någon lukt och trät känns friskt.
KJD KJD skrev:
Antar jag bara får riva allt, ser ingen möjlighet att kunna spara någonting (30 m2 vägg).
Varför måste du riva "allt" ?

Är väggen torr & fin idag, så är det väl bara att "släta till" väggarna & sedan sätta tätskikt med dagens rekommendationer/regelverk från Boverket.

Eller är detta i källaren, med gammalt hus utan isolering under plattan?

J jawen skrev:
Varför måste du riva "allt" ?

Är väggen torr & fin idag, så är det väl bara att "släta till" väggarna & sedan sätta tätskikt med dagens rekommendationer/regelverk från Boverket.

Eller är detta i källaren, med gammalt hus utan isolering under plattan?
japp, källare. tätskikt enbart i våtzon 1.

KJD KJD skrev:
Rätt tänk 👍

Fuktspärra endast dusch-ytan noga & golvytan runt golvbrunnen!
Ha sedan lite koll första året, att ventilationen är tillräcklig.

Och ha INTE golvvärme, samt sträva efter att ha 19 grader.

KJD KJD skrev:
eller är det overkill? jag kan inte avgöra. men vi hade planerat kakla för 100 000kr och då känns det bortkastat.
J jawen skrev:
Rätt tänk 👍

Och ha INTE golvvärme, samt sträva efter att ha 19 grader
J jawen skrev:
Rätt tänk 👍

Och ha INTE golvvärme, samt sträva efter att ha 19 grader.
känns inte hållbart.
Känns tyvärr inte hållbart. Har lagt ner enormt jobb på få dit golvvärme med eps-isolering. Marken är torr. Väggarna är opåverkade efter 55 år. Vi får riva skiten. Funderar på om man kan lägga någon slags fuktspärr under (inne)väggen när vi bygger upp den på nytt.

Går inte chansa när vi ska lägga tid/jobb på ytskikt också.

KJD KJD skrev:
Har lagt ner enormt jobb på få dit golvvärme med eps-isolering.
Då kan du ha golvvärme 👍
Men ha inte för varmt vatten som går ut i golvvärme-systemet, utan använd det förnuftigt.

& stäng heller inte av golvvärmen helt på somrarna, utan sträva efter att hela tiden ha +- 1-2 stabila grader i hela golvkonstruktionen.
Stora temp-variationer kan ibland skapa ogynnsamma effekter.

J jawen skrev:
Då kan du ha golvvärme 👍
Men ha inte för varmt vatten som går ut i golvvärme-systemet, utan använd det förnuftigt.

& stäng heller inte av golvvärmen helt på somrarna, utan sträva efter att hela tiden ha +- 1-2 stabila grader i hela golvkonstruktionen.
Stora temp-variationer kan ibland skapa ogynnsamma effekter.
Oerhört märklig konstruktion. Kunde till slut fräsa/borra upp till listen i ett av blocken för att komma åt och plocka ut dom gamla resterna. 😬

• Närbild av vägg med utskurna sektioner som visar rör och skadade områden. En ledning sticker ut från hålet nedtill.
    Skapa konto
  • Närbild på ett block med ett smalt, brunaktigt element synligt inuti, omgiven av en grov, grå yta med små håligheter.
    Skapa konto
  • Närbild av en märklig konstruktion i betong med träbit synlig mellan porösa block.
    Skapa konto
  • Verktyg och träflisor på metallunderlag, resultat av att borra/fräsa upp en gammal konstruktion.
    Skapa konto
  • Skadad vägg med spår av fräsning eller borrning för att exponera inre delar, synliga lager av material och små rester.
    Skapa konto
T
Håller med, otroligt märkligt med en trälist där. Den måste ju ha gjutits in när blocken gjordes?

T Testarn skrev:
Håller med, otroligt märkligt med en trälist där. Den måste ju ha gjutits in när blocken gjordes?
Ja verkar så. Ser att den ligger igeggad i lite fix eller ngn cement-historia där. Dessutom är dom skeva. Men som någon ovanför sa, dom kan ha tänkt att dom skulle få fäste i dom för saker dom skruva upp på väggen (eller åtminstone enda jag kan tänka mig). Dock så konstigt med att alla verkar sitta på ca 40 cm resp 140cm från golvet. Nu är jag framme vid blocken i duschhörnan och där verkar det inte sitta någon.

En sak jag funderade på var om jag borde tänka på att såga upp raka kanter göra kunna såga till och återfylla med bitar av lättbetong (som man normalt gör när man nog (?) normalt rekommenderas göra när man reparerar lättbetong) eller om det räcker köra Finja ”laga vägg”. Tänker att spacklet kanske skapar köldbryggor jämfört med om jag använder lättbetong??? skulle ju dock dryga ut mitt extrajobb ännu mer. Några idéer/åsikter hör??

förlitar mig på pannbenet nu 😬

Kommer också senare till en sektion/flera meter för jag har nätat och spacklat på blocken, där det kommer behövas bättre verktyg än en borrmaskin.

Vill gärna undvika vinkelslipen då det omöjligt hantera allt damm.

T
Köldbrygga...? Är det inte mellanväggar du jobbar med?
Låter som det borde räcka med spackel.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.