Byggahus.se

Sioo på fasad?

1. J
    Medlem · D · 1 079 inlägg

Jehu

Medlem
    Mögeldesign? Shabby chic fasad? Har sett ännu värre.

Bensaltensid är mycket effektivt mot mögel, en snaps håller fasaden mögelfri rätt permanent (risken för påväxt är störst första tiden efter målning).

• Laddar…
  2. U
    Medlem · 79 inlägg

Utdelning

Medlem
    Jape prick-fri funkar nog, spruta på och tvätta av.

3. F
    Medlem · 14 inlägg

Flory

Medlem
    Tack! Det har vi förstått ska vara relativt bra.. det är bara det där med alla skräckexempel om att all ytbehandling följer med när man tvättar. Så man får börja om från början med Sioox och få fläckig fasad...

• Laddar…
  4. Husbyggarresan
    Lösvirkesbyggare · Arkitekt Robert Sandell · 31 inlägg

Husbyggarresan

Lösvirkesbyggare
    Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
    Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam

5. Hinkenloov
    Medlem · 4 inlägg

Hinkenloov

Medlem
    Ja, vårt hus ser likadant ut nu. Det såg bra ut det första året men sen gick det fort. Jag har ändå följt alla råd och behandlat med Jape ända sen jag såg första påväxten. Har säkert förbrukat 35 liter Jape. Känns riktigt tråkigt.

6. F
    Medlem · 14 inlägg

Flory

Medlem
    Fy fasen vad tråkigt! Ser lika ut för oss.

7. wrobel19
    Byggveteran · 23 inlägg

wrobel19

Byggveteran
    Slipa, olja.
    Man skulle göra det efter 1 år.

8. Ö
    Medlem · Västra Götalands län · 14 inlägg

Öckeröhus

Medlem
    Har tyvärr samma erfarenhet med mögelpåväxt på Sioox behandlad panel. Inte vad jag hade förväntat mig, merjobb och dyrt att tvätta varje år och därefter behandla igen... Behöver själv komma till en ny lösning för det här är ohållbart

• Laddar…
  9. Tomas Nilsson
    Medlem · 69 inlägg

Tomas Nilsson

Medlem
    Det är helt uppenbart att SIOO helt saknar effekt mot mögel. Vi har i Knivsta två förskolor vars träpanel är behandlad med SIOOX. Helt täckta med svartmögel. Har försökt ta upp detta med företag som säljer produkten, Råd och Rön och Plånboken i Radio. Utan att få gehör. Företagets reklam är klart vilseledande och borde anmälas till konsumentverket.

10. T
    Medlem · 292 inlägg

Tompafix

Medlem
    Svärfar behandlade sin altan med SIOOX, Nästa år så var helt plötsligt flera brädor murkna.

• Laddar…
  11. Kaninjan
    Medlem · 15 inlägg

Kaninjan

Medlem
    Usch så tråkigt, jag hade långtgående planer på att dra på detta på mitt trädäck men ändrade mig i sista minuten och körde linoljesåpa istället. Tack för varningen!

12. P
    Medlem · 2 inlägg

petz

Medlem
    Jag behandlade en ny altan på ca 150 m2 helt enligt deras instruktion för knappt 2 år sedan. Nu är ca 30% av hela altan beväxt med grönmögel.
    Dyrt var det och nu ångrar jag detta.

Jag har inte kontaktat dem än, men jag antar att de kommer hänvisa till något som jag ”gjort fel”.

Jag skulle inte rekommendera någon att lägga tusenlappar på dylikt.

• Laddar…
  13. JIMMEN
    Medlem · 33 inlägg

JIMMEN

Medlem
    Sioox är bra på vad det gör. Men vad der inte gör är motverka alla sorters mögel.
    Finns det några sporer innan alls i produkten används så blir det sådär sen i min erfarenhet. Der betyder att nästan allt virke som är köpt i handel är klippt odugligt i kombination.

Tråkigt!

14. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 010 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    Finns det någon som väljer SIOOX efter att ha läst den här tråden? Första inläggen jättepositiva ... sedan går ett år och alla är supernegativa.
    Det är ju totalt orimligt om det är så illa.
    Naturträ i all ära, visst är det snyggt, men jag skulle välja en beprövad färg alla dar i veckan. Den håller typ 10 år utan någon åtgärd emellan. Det finns snygga färgval som alternativ :)

15. Pelleneu
    Medlem · 1 inlägg

Pelleneu

Medlem
    Jag har haft en segelbåt med teakdäck i många år. Vi har tvättat av den med Boracol för att motverka mögelangrepp. Det medlet har funkat riktigt bra.
    Det man ser på bilden ovan är totalt oacceptabelt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.