Hej!
Räknat från 24 okt. kl. 14.36 i den här tråden, fram till dagens övning, så har det skett en blygsam utveckling, dels förenkling, dels effektivisering.
Första bilden visar två ämnen förskjutna 9 mm. Fixera gärna med dubbelhäftande tejp.

Diametern på fräsen är 8 mm och den fasta styrlisten har bredd 8 mm.

Båda ämnena fräses med hjälp av påskjutaren, och resultatet framgår av följande bild.

Och en bild på de färdigfrästa ämnena

Och avslutningsvis det färdiga hörnet.

Praktiska råd: fräsen skall vara skarp
fixera ämnena mot varandra med dubbelverkande tejp
fixera ämnena mot påskjutaren med en liten tving
utnyttja maskeringstejp för att undvika splittring
mata sakta men ändå stadigt
per
Räknat från 24 okt. kl. 14.36 i den här tråden, fram till dagens övning, så har det skett en blygsam utveckling, dels förenkling, dels effektivisering.
Första bilden visar två ämnen förskjutna 9 mm. Fixera gärna med dubbelhäftande tejp.

Diametern på fräsen är 8 mm och den fasta styrlisten har bredd 8 mm.

Båda ämnena fräses med hjälp av påskjutaren, och resultatet framgår av följande bild.

Och en bild på de färdigfrästa ämnena

Och avslutningsvis det färdiga hörnet.

Praktiska råd: fräsen skall vara skarp
fixera ämnena mot varandra med dubbelverkande tejp
fixera ämnena mot påskjutaren med en liten tving
utnyttja maskeringstejp för att undvika splittring
mata sakta men ändå stadigt
per
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
79 kr inkl moms
Läs mer
Pernitta,
tack för strålande tips. En fråga bara: om frässtålet är 8 mm i diameter borde väl de två ämnena som ska fräsas vara förskjutna 8 mm och inte 9 mm? Eller har du räknat med lite marginal?
/Rudi
tack för strålande tips. En fråga bara: om frässtålet är 8 mm i diameter borde väl de två ämnena som ska fräsas vara förskjutna 8 mm och inte 9 mm? Eller har du räknat med lite marginal?
/Rudi
Hej!
Jag har provat "utrustningen" och kunnat dra några slutsatser:
En 8 mm fräs passeras av ämnet, stödjande mot fast styrlist. Viktigt att avståndet mellan styrlist och fräs i detta fall verkligen är 8 mm.
Bilden visar en distansribba som placeras ovanpå den fasta styrlisten. Partiet närmast fräsen har bredd 8 mm, ett noggrant mått.
Fräsning av mötande ämne förskjutet 8 mm. Efterföljande fräsning sker efter att distansribban avlägsnats.
Till sist en bild på ett färdigt alster. Ämnets tjocklek 8 mm.
Ovanstående enkla sätt att fräsa såg jag första gången på The Woodworking Channel, och det har också beskrivits av Snickarfrasse tidigare i tråden. Små alster, men nästa gång kanske det handlar om lådor till köket eller garaget. Och därigenom platsar det väl in på Forumet .
per
Jag har provat "utrustningen" och kunnat dra några slutsatser:
En 8 mm fräs passeras av ämnet, stödjande mot fast styrlist. Viktigt att avståndet mellan styrlist och fräs i detta fall verkligen är 8 mm.
Bilden visar en distansribba som placeras ovanpå den fasta styrlisten. Partiet närmast fräsen har bredd 8 mm, ett noggrant mått.
Fräsning av mötande ämne förskjutet 8 mm. Efterföljande fräsning sker efter att distansribban avlägsnats.
Till sist en bild på ett färdigt alster. Ämnets tjocklek 8 mm.
Ovanstående enkla sätt att fräsa såg jag första gången på The Woodworking Channel, och det har också beskrivits av Snickarfrasse tidigare i tråden. Små alster, men nästa gång kanske det handlar om lådor till köket eller garaget. Och därigenom platsar det väl in på Forumet .
per
;D
Hej pernitta!
Är fullständig novis på detta med fräsning men din mycket instruktiva "lektion" på denna tråden gör mig verkligen sugen på att försöka. Det ska du ha en ros för. men...till min fråga: Om jag nu ska ge mig in i detta behöver jag då inhandla exklusiva d.v.s. dyra grejer eller kan jag inledningsvis nöja mig med att besöka mitt gubbdagis Claes Olsson och inhandla billighetsgrejor??
Jag kommer gärna tillbaka till dina inlägg.
Hälsningar
malarkalle på västkusten
Hej pernitta!
Är fullständig novis på detta med fräsning men din mycket instruktiva "lektion" på denna tråden gör mig verkligen sugen på att försöka. Det ska du ha en ros för. men...till min fråga: Om jag nu ska ge mig in i detta behöver jag då inhandla exklusiva d.v.s. dyra grejer eller kan jag inledningsvis nöja mig med att besöka mitt gubbdagis Claes Olsson och inhandla billighetsgrejor??
Jag kommer gärna tillbaka till dina inlägg.
Hälsningar
malarkalle på västkusten
Köp en billig på clas ohlson till att börja med. Kostar väl bara 200 eller nåt. jag har haft min i 1,5 år nu och den fungerar utmärkt. om ett tag kommer jag dock att köpa en betydligt bättre variant, mest för att det är kul ;D
Rudi!
Kan Du inte e-posta till malarkalle och erbjuda honom Din fräs.
Båda skall Ni sträva mot att äga en Festool! Med styrskena!
Se tråden "limning av hyllplan", den visar perfekt "hyvling" inför limning. Skarven blir snustät, vad det nu innebär.
per
Kan Du inte e-posta till malarkalle och erbjuda honom Din fräs.
Båda skall Ni sträva mot att äga en Festool! Med styrskena!
Se tråden "limning av hyllplan", den visar perfekt "hyvling" inför limning. Skarven blir snustät, vad det nu innebär.
per
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Funderar på att sinka stavlimmade ekskivor till köket, liknande det här:
http://www.ballingslov.se/images/kitchen/kok/birka_ek_klarlack_1.jpg
http://www.ballingslov.se/images/kitchen/kok/birka_ek_klarlack_2(1).jpg
Tänkte köra med 40mm skivor, jag har en överhandsfräs för 12mm fräsar, jag tror att själva tapparan bör vara kvadratiska alltså 40*40mm ca.
Vilken metod kan tänkas vara lämpligast för att åstadkomma detta
http://www.ballingslov.se/images/kitchen/kok/birka_ek_klarlack_1.jpg
http://www.ballingslov.se/images/kitchen/kok/birka_ek_klarlack_2(1).jpg
Tänkte köra med 40mm skivor, jag har en överhandsfräs för 12mm fräsar, jag tror att själva tapparan bör vara kvadratiska alltså 40*40mm ca.
Vilken metod kan tänkas vara lämpligast för att åstadkomma detta
Hej Snailman!
Har studerat Dina bilder, tjusigt men krävande att tillverka. Erfordrar stora, tunga och kraftiga maskiner. Visst splitter kräver grundligt efterarbete.
Vad säger Kent i Snickarboden??
Personligen skulle jag, om jag hade möjlighet att göra jobbet, söka en annan sammanbindningsmetod, kanske kex, pluggar eller fjäder. Eller varför inte skruv/lim med döljande plugg i ek?.
Trevligt om Du berättar hur historien slutar!
per
Har studerat Dina bilder, tjusigt men krävande att tillverka. Erfordrar stora, tunga och kraftiga maskiner. Visst splitter kräver grundligt efterarbete.
Vad säger Kent i Snickarboden??
Personligen skulle jag, om jag hade möjlighet att göra jobbet, söka en annan sammanbindningsmetod, kanske kex, pluggar eller fjäder. Eller varför inte skruv/lim med döljande plugg i ek?.
Trevligt om Du berättar hur historien slutar!
per
Jag har två alternativa metoder:
1. Handsinka med japanklyvsåg och rakbladsvassa stämjärn. Funkar inte om du har tummen mitt i handen. En rundsåg kan vara bra att ha för att såga bort det mesta, i stället för att hålla på och harva med stämjarnet i evighet. För hjälp att styra sågen kan jag rekommendera följande:
Right Angle Saw Guide made by Veritas.
2. Eftersom skivorna i alla fall skall vara stavlimmade, skulle man kunna klyva upp materialet i stavar med måtten 40x40 mm. Med en bra bordcirkelsåg med en bra klinga behöver du inte planhyvla. Limma därefter ihop stavarna efter att ha förskjutit stavarna drygt 40 mm. Du kommer att behöva en bra slipmaskin för att få det hela snyggt efter ihoplimning. Använd tex. en Festool Rotex 150. Finns att hyra eller köpa.
Nu har jag hoppat över en del moment, men om du skall ge dig på det här, gissar jag att du kan räkna ut en del själv.
1. Handsinka med japanklyvsåg och rakbladsvassa stämjärn. Funkar inte om du har tummen mitt i handen. En rundsåg kan vara bra att ha för att såga bort det mesta, i stället för att hålla på och harva med stämjarnet i evighet. För hjälp att styra sågen kan jag rekommendera följande:
Right Angle Saw Guide made by Veritas.
2. Eftersom skivorna i alla fall skall vara stavlimmade, skulle man kunna klyva upp materialet i stavar med måtten 40x40 mm. Med en bra bordcirkelsåg med en bra klinga behöver du inte planhyvla. Limma därefter ihop stavarna efter att ha förskjutit stavarna drygt 40 mm. Du kommer att behöva en bra slipmaskin för att få det hela snyggt efter ihoplimning. Använd tex. en Festool Rotex 150. Finns att hyra eller köpa.
Nu har jag hoppat över en del moment, men om du skall ge dig på det här, gissar jag att du kan räkna ut en del själv.
Hej!
Förskjutna stavar - jag hade samma tanke när jag skrev min tidigare tråd.
Men om nu sinkningen skall vara lika hos bordets båda ändar, så skall man kanske limma stavar med olika längd, lång - kort - lång o.s.v. Och det är just så som jag misstänker att fabriken har tillverkat sinkorna. Bordets gavlar är kanske en enda stor skiva tillverkad på liknande sätt och sedan delad på mitten.
per
Förskjutna stavar - jag hade samma tanke när jag skrev min tidigare tråd.
Men om nu sinkningen skall vara lika hos bordets båda ändar, så skall man kanske limma stavar med olika längd, lång - kort - lång o.s.v. Och det är just så som jag misstänker att fabriken har tillverkat sinkorna. Bordets gavlar är kanske en enda stor skiva tillverkad på liknande sätt och sedan delad på mitten.
per
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Om man tittar på andra bilden så ser man att stavarna och sinkorna? inte har någon som helst korrelation, och jag har nog tänkt försöka köpa färdiga bänkskivor.
Jag tror jag ska testa att göra en mall (måste nog vara mycket exakt) och använda en kopierhylsa, men det är möjligt att toleranserna blir för svåra att hålla, då tänkte jag ställa skivorna på högkant och förskjuta ena skivan med en bredd, kommer nog testa denna metod först, om inte något annat uppslag dyker upp här. Jag räknar med att det blir max 4 eller 5 sådana här hörn. Det är nog lämpligt att ha en extra bräda på vardera sidan för att hindra skador där fräsen går in och ut.
att såga upp en stavlimmad skiva i stavar och sen limma ihop dem igen, då misstänker jag att man kommer att se de nya skarvarna och att det inte kommer se bra ut.
Jag tycker denna hörnsammanfogning ser snygg ut, och andra sammanfogningar tycker jag inte ser snygga ut, så som det ser ut nu kommer jag nog att först testa denna. (Då jag inte räknar med att börja bygga förrän om ett år, och då hålla på ett par år eller så, så kommer det nog att dröja innan jag kan montera kök och har några bilder
) ( Jag kallar mig inte snigelmannen för inte
) Har samlat på mig en drös snickeriböcker så får kolla om jag hittar något tillämpbart i dem.
För köksön så måste jag nog skarva ett par skivor på bredden (om jag köper de billigaste, typ Rustas)
Jag tror jag ska testa att göra en mall (måste nog vara mycket exakt) och använda en kopierhylsa, men det är möjligt att toleranserna blir för svåra att hålla, då tänkte jag ställa skivorna på högkant och förskjuta ena skivan med en bredd, kommer nog testa denna metod först, om inte något annat uppslag dyker upp här. Jag räknar med att det blir max 4 eller 5 sådana här hörn. Det är nog lämpligt att ha en extra bräda på vardera sidan för att hindra skador där fräsen går in och ut.
att såga upp en stavlimmad skiva i stavar och sen limma ihop dem igen, då misstänker jag att man kommer att se de nya skarvarna och att det inte kommer se bra ut.
Jag tycker denna hörnsammanfogning ser snygg ut, och andra sammanfogningar tycker jag inte ser snygga ut, så som det ser ut nu kommer jag nog att först testa denna. (Då jag inte räknar med att börja bygga förrän om ett år, och då hålla på ett par år eller så, så kommer det nog att dröja innan jag kan montera kök och har några bilder
För köksön så måste jag nog skarva ett par skivor på bredden (om jag köper de billigaste, typ Rustas)