Hej!
Snickarboden tipsade om WOODWORKINGSHANNEL, och inför den fastnade jag flera timmar igår. Jag kom framför allt att intressera mig för hur gubbarna fräste sinkor, och för hur enkla hjälpmedel dom har.
Jag måste prova att tillverka en sån där utrustning, och nu är prototypen provkörd. Dess utseende framgår av bild

och hur den absolut första fräsningen lyckades framgår av nästa bild

Flera av Er yrkesmän utför naturligtvis en sån här fräsning utan större problem, för mig var det en upplevelse.
per
Snickarboden tipsade om WOODWORKINGSHANNEL, och inför den fastnade jag flera timmar igår. Jag kom framför allt att intressera mig för hur gubbarna fräste sinkor, och för hur enkla hjälpmedel dom har.
Jag måste prova att tillverka en sån där utrustning, och nu är prototypen provkörd. Dess utseende framgår av bild

och hur den absolut första fräsningen lyckades framgår av nästa bild

Flera av Er yrkesmän utför naturligtvis en sån här fräsning utan större problem, för mig var det en upplevelse.
per
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag har oxå byggt en sådan sinkjigg efter att sett gubbarna på the router workshop. Helt fantastiskt att en sådan ekel pryl kan fungera så bra.. Det behövs uppenbarligen inga sink aggregat för flera tusen för att få ihop sinkor snabbt och lätt. Jag fastnade även för lösningen med lös platta bara plocka up fräsen och byta stålet göra sina inställningar och köra.
Ps. The fine tuning tool var ju en skojig benämning på hammare.
Ps. The fine tuning tool var ju en skojig benämning på hammare.
Hej Byggputte!
Bilden som närmast följer visar "utrustningen" utan ämne. Själva fräsen har diam. 10 mm. Grejen till vänster med två kryss har bredden 10 mm och utgör ett distansstycke. Nästa långa detalj är själva styrlisten, fastlimmad och med bredden 10 mm. Vidare åt höger ser Du fräsen. Bortom fräsen ser Du påskjutaren som löper på listen.
Nästa bild visar första fräsningen. Ämnet har ett kryss och styrs mot fasta listen.

Tredje bilden visar hur distanslisten förskjuter mötande ämne åt höger 10 mm.

Och det handlar som jag sa om en prototyp. Säkert inget för proffs. Närmast skall jag studera om man kan utföra andra sinkningstyper. Kanske Snickarfrasse känner för att komma med sina synpunkter.
per
Bilden som närmast följer visar "utrustningen" utan ämne. Själva fräsen har diam. 10 mm. Grejen till vänster med två kryss har bredden 10 mm och utgör ett distansstycke. Nästa långa detalj är själva styrlisten, fastlimmad och med bredden 10 mm. Vidare åt höger ser Du fräsen. Bortom fräsen ser Du påskjutaren som löper på listen.
Nästa bild visar första fräsningen. Ämnet har ett kryss och styrs mot fasta listen.

Tredje bilden visar hur distanslisten förskjuter mötande ämne åt höger 10 mm.

Och det handlar som jag sa om en prototyp. Säkert inget för proffs. Närmast skall jag studera om man kan utföra andra sinkningstyper. Kanske Snickarfrasse känner för att komma med sina synpunkter.
per
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Hej jag skall försöka ta lite bilder jag med. Det är ju så lätt att glömma kameran i all upphetsning bara.
Ja första fräsningen görs mot anhållet som är av samma diameter som frässtålet jag har även tagit höjden på den biten samma som höjden jag vill ha på stålet. I proverna jag har kört nu har jag kört med 10*10 och 15*15 på listen. Sedan flyttar man biten och kör urfräsningen på styr listen och kör så över hela breden på sitt ämne. Sedan tar man en bit som är lika lång som styr listen men lite bredare och högre och fräser ett spår i den med samma inställningar. Sedan tar man biten roterar den 180 grader och trär den ovanpå styrlisten då har man avståndet som man måste flytta och rita/mäta ut i vanliga fall. Sedan fräser man sina ämnen en gång på en sidan tar bort distans biten och fräser som vanligt.
Imorgon skall jag prova fräsa med ett laxstjärt stål eller dovetail som jänkarna kallar det.
Ja första fräsningen görs mot anhållet som är av samma diameter som frässtålet jag har även tagit höjden på den biten samma som höjden jag vill ha på stålet. I proverna jag har kört nu har jag kört med 10*10 och 15*15 på listen. Sedan flyttar man biten och kör urfräsningen på styr listen och kör så över hela breden på sitt ämne. Sedan tar man en bit som är lika lång som styr listen men lite bredare och högre och fräser ett spår i den med samma inställningar. Sedan tar man biten roterar den 180 grader och trär den ovanpå styrlisten då har man avståndet som man måste flytta och rita/mäta ut i vanliga fall. Sedan fräser man sina ämnen en gång på en sidan tar bort distans biten och fräser som vanligt.
Imorgon skall jag prova fräsa med ett laxstjärt stål eller dovetail som jänkarna kallar det.
Hej Snickarfrasse!
Upphetsad.... lugna ner Dig och ta fram kameran, det är bilder som saknas! I all synnerhet, eftersom åtminstone jag inte riktigt förstår hur Du bär Dig åt.
Och berätta hur det går med Dina fortsatta fräsförsök!
per
Upphetsad.... lugna ner Dig och ta fram kameran, det är bilder som saknas! I all synnerhet, eftersom åtminstone jag inte riktigt förstår hur Du bär Dig åt.
Och berätta hur det går med Dina fortsatta fräsförsök!
per
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Så här ser det ut först bara mallen.

Med distans biten på plats

Så kan det gå.

En provbit.

Kommer med mer när jag testat mer.

Med distans biten på plats

Så kan det gå.

En provbit.

Kommer med mer när jag testat mer.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag ser bilderna är det inga bilder alls eller hur ser det ut.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Snickarfrasse!
Av vilken anledning lyckas Du inte på ImageShack. Jag har använt det i mer än ett år och Du ser bildexempel i denna tråd.
För mig har ImageShack fungerat jättebra. Och en fördel är, att Du kan blanda text och bilder hur Du behagar.
per
Av vilken anledning lyckas Du inte på ImageShack. Jag har använt det i mer än ett år och Du ser bildexempel i denna tråd.
För mig har ImageShack fungerat jättebra. Och en fördel är, att Du kan blanda text och bilder hur Du behagar.
per
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag har reggat mig och sedan skall jag ladda upp en bild. Väljer en bild och trycker på ladda upp sedan kommer jag bara till en tom sida och det händer inget mer....
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Då provar vi igen då.
Platan som man lägger på fräsbordet.

Med distans klossen på.

Första provet.

När bild.

Nästa steg är att sammanfoga en hel låda kommer bilder på det med.

Over and out... Frasse...
Platan som man lägger på fräsbordet.

Med distans klossen på.

Första provet.

När bild.

Nästa steg är att sammanfoga en hel låda kommer bilder på det med.

Over and out... Frasse...