Hej!
Flyttade in i mitt hus för ett år sedan. Vid besiktningen fick vi backning på att täcklisten och en del av platonmattan var synlig, vilket kan förstöras av UV-ljus. Den behöver således täckas. Huset är dränerat -98 (tror jag) och är källare under hela huskroppen. Källaren är torr. Längs huskanten ligger singel men kanten som håller singeln är för låg och därmed ”rinner” singel bort från täcklisten —> kanten behöver höjas.
Har några frågor gällande detta:
1) fyller singeln någon funktion för dräneringen? I nuläget är den ca 100 mm djup och under den verkar det vara packad jord.
2) hur bred och djup måste singelkanten vara som minst?
3) kanten behöver höjas. Kan jag packa jorden hela vägen in till husväggen? Tänker med en padda.
Tack på förhand!
Flyttade in i mitt hus för ett år sedan. Vid besiktningen fick vi backning på att täcklisten och en del av platonmattan var synlig, vilket kan förstöras av UV-ljus. Den behöver således täckas. Huset är dränerat -98 (tror jag) och är källare under hela huskroppen. Källaren är torr. Längs huskanten ligger singel men kanten som håller singeln är för låg och därmed ”rinner” singel bort från täcklisten —> kanten behöver höjas.
Har några frågor gällande detta:
1) fyller singeln någon funktion för dräneringen? I nuläget är den ca 100 mm djup och under den verkar det vara packad jord.
2) hur bred och djup måste singelkanten vara som minst?
3) kanten behöver höjas. Kan jag packa jorden hela vägen in till husväggen? Tänker med en padda.
Tack på förhand!
Det är en kant där , svårt att få det bra med någon skiva. Fundera på om det går att sätta en knäckt plåt som passar och ner ca 10 cm under mark så det täcker isolering och överkant. Bara mäta hur dom ska se ut och en plåtis vet vad du behöver och knäcker
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dränering, skall man ha markduk under singel/makadam?
Grund & Markarbeten -
dränering 0,8m ner, bara singel ovanpå?
Grund & Markarbeten -
Singel eller makadam i Dräneringen
Trädgård allmänt -
Kräver tjock granitgrund mer än singel vid dränering?
Grund & Markarbeten -
dränering singel eller ej
Grund & Markarbeten